Drag utan dess like Streaplers på Danshallen Karlskoga

 

Mina allra största idoler om man nu så vill kalla det för det och favoriter bland alla dansband och ja nästan alla band i Sverige är Streaplers. Jag känner en enorm kärlek till detta band och samtidigt en stor ödmjukhet och tacksamhet för de legendariska tvillingarna Håkan och Göran Liljeblad som tillsammans med Lasse Larsson och Gert Lengstrand och Mats Alfredsson bildade bandet Streaplers. Året var 1959 då de såg dagens ljus och resten är historia. Nu var det åter dags för vilken gång i ordningen vet jag inte men åter dags för en danskväll med Streaplers.

 

 
 

Premiär skulle det också bli för far och mor skulle följa med på dansen. Så när jag gjort mig klar och de andra var klara så drog vi iväg mot Karlskoga. Det är en mycket kort resväg mot vad vi är vana vid när vi åker ut på dans. Två och en halv mil så var vi sedan framme vid Danshallen i Karlskoga där var det full aktivitet inför dansen. Betalade entrén och sedan var vi på det igen. Klockan drog sig mot sju och dansen skulle börja. Grabbarna i Streaplers kom ut och fram de hälsade glatt vad kul att se dig här Micke. Så en sista koll ja god afton på er allesammans sade Kenny varmt välkomna hit till Danshallen i Karlskoga. Fredag kväll och vi i Streaplers tänkte spela lite dans för er alla. Vi ska börja med lite fart direkt Just call me lonesome och Tre små ord och golvet blev fullt direkt av så många glada leenden. Sånt drag direkt från start på danskvällen. Applåderna är så kraftfulla att Kenny får lugna sig med att presentera nästa dans. Lite lugnare på nästa dans ska det bli I just wanna dance with you sen ska Kjetil sjunga om Spårvagnen hem En slant till trikken hjem. Lugnt tätt gled dansparen runt på dansgolvet och bara njöt.

 

 
 

Ett par stannade till och gjorde tummen upp till grabbarna detta är så bra musik så fantastiskt. Nu ska vi släppa fram Anders som ska sjunga Allt jag vill lite bättre fart i nästa dans. De buggades så det svängde överallt Trilla dit kom av bara farten. Per stod och pumpade på med sin bas han har ett sådant skönt knorr och sväng när han spelar.  Han har en enorm energi och drivkraft i sitt spelande. Henrik är en gitarrhjälte av rang och klass så läckert så storslaget spelar han gitarr. Anders stod så stadigt och tryggt bakom sin klaviatur och spelade med ett sånt leende. Från deras utmärkta suveräna senaste skiva kom låten Underbar följt av Gatans kung. Det var full fart ute på dansgolvet och det buggades det svängde åt vänster och höger. Kjetil bankade på rejält på skinnet på sina trummor och vilket tryck de hade. Visslingar och rop i massor från publiken.

 

 
 

Klapp, klapp handflatorna slogs emot varandra Ja hon har öppet mellan fem och fem sjöng Kenny. Nu ska det bli lite country en välkänd låt som ni säkert hört förut Främling följt av Wild side of life varsågoda. Kjetil räknade in och så började Kenny sjunga de välkända textraderna Kanske log hon mot sin bild i spegeln kanske såg hon mig i ögonvrån ja la några slantar i min jukebox en gång till. Så trångt det var på dansgolvet var en härlig syn. Styrkan i Streaplers är att de har tre som sjunger Kenny, Kjetil och Anders. Sjuttiotalet då spelade vi in många skivor och låtar här är en av dom Bugga sedan från nya skivan Vägen hem som Anders ska sjunga. Mor och far njöt lika mycket som jag gjorde ja broder med för den del han tog en massa bilder.

 

 
 

Skattlösa bergen höll farten uppe och ångan i full gång. Jag fick en klump i halsen när de spelade så fint och Kjetil sjöng In mot land som är något av det bästa de spelat in på skiva en väldigt lugn låt med en fantastisk text. En av våra största låtar är från 1963 Diggety doggety här och nu kommer den. Sedan var det så dags för kvällens paus och vi gick och köpte fika vilket smakade utsökt. Danshallen i Karlskoga kan jag varmt rekommendera vilket dansställe. Rolf som jobbar där och hjälper till kom och snackad lite med mig han var väldigt nöjd med kvällen. Vi har hållit igång i tre år här och sakta, sakta ökar vi vilket är glädjande. Så kom Streaplers grabbarna tillbaka på scenen redo att kicka igång den andra halvleken av denna danskväll. In your arms fick inleda fart direkt och full fart på dansgolvet. Några danser senare var det så dags för Anders att sjunga och som han sjunger han sjunger så otroligt fint. En låt som blivit en stor publikfavorit Du läser mellan raderna Carina Ja du läser mellan raderna Carina jag vill så gärna tro på allt jag sa sjöng Anders. Och nu blev mamma så glad detta är hennes favoritlåt.

 

 
 

Långt, långt härifrån och Alltid på väg skruvade upp farten på max och nu buggade alla igen. En annan låt från en av deras skivor Tillbaks till Teennesee höll farten uppe. Rock in good night away svängde så himla skönt och Anders sjöng med sin härliga sångröst. Ja nu är det dags för oss att spela en riktig klassiker en låt som slog rekordet på Svensktoppen Peter Grundström har skrivit Till min kära. Så fint så stämningsfullt och fantastiskt sjöng Kjetil Granli. Jag hittar inte orden för vad jag ser i dig men de finns här i mitt hjärta de finns här just för dig. Så vill du bli min egen kvinna vill du bli min livskamrat sjöng han vidare.  Och publiken stod och öste applåder över Kjetil och hela Streaplers Det regnar mot mitt fönster kom som nummer två i denna dans. Dags så för en av mina favoritlåtar med Streaplers Klockarekatten som har ett sånt himla skönt sväng Anders sjöng så himla bra med sån kraft i rösten.  Dags så för två väldigt fina låtar som värmer mitt hjärta till tårar varje gång Streaplers spelar dessa. Ljus och värme som Kjetil sjunger på Norska sedan en av Streaplers största låtar bara 15 år. Hur jag försökte stå emot kunde jag inte hålla tillbaka tårarna när Kjetil sjöng Ljus och värme det är så hjärtskärande så vackert.  Vilken röst den mannen har sedan tog Anders Larsson vid och sjöng Bara 15 år och mera tårar. Detta var Lasse Larssons låt den sjöng han i Streaplers. 2004 lämnade han oss alla i en enorm saknad och sorg.

 

 
 

Om du vill följt av Jag tror på kärleken sade Kenny lite bättre fart igen. Sedan var det så dags för avdelningen klassiska Streaplers låtar ja i alla fall några av dem. Om jag säger att jag älskar din kropp, Älskar, älskar inte och en stor sjuttio talare som Bjarne Lundqvist sjöng i originalet Vad har du under blusen Rut. Vad har du under blusen Rut vad är det där som putar ut sjöng han så härligt Kjetil. Vilka applåder de fick av publiken efter varje dans och låt. Dags för lite äkta country mu On the other hand varsågoda sade Kenny så började han själv att sjunga. En danskväll går fort då man har trevligt vi var nu framme vid kvällens sista dans ja klockan drar sig mot elva sade Kenny vi i Streaplers vill tacka er alla som kommit hit ikväll och dansat. Tillbaks till sjuttio talet och lite banan sång först Lady banana sedan kommer det bli åka av i ett rykande rockmedley. Och det var som grabbarna ville krama ur det sista. Men publiken gav sig inte de stod på dansgolvet och klappade hårt i händerna och skanderade en gång till. OJ, oj vill ni ha en till frågade Kenny blygsamt ja skrek alla till svars okej här kommer mera fart Bonnie monronie och som det svängde. Vi snackade lite med grabbarna och tackade sedan för oss och rullade hemåt. Vilken danskväll en av de bästa detta året.  Tack till alla för denna kvällen.

 

Fridens Mikael.

Kommentera här: