Resa till Stockholm kval till division 2 för vårt lag IFK Ölme

 
 
 

Mitt stora favoritlag i fotboll är inte något av de Allsvenska fotbollslagen även om mitt hjärta klappar för IFK Norrköping det är inte heller någon av de stora utländska klubbarna. Det är lokalt IFK Ölme det är nu lite över tjugo års tid som jag hållit på detta lag och som jag även supportat dom det har genom alla åren blivit många matcher. Men också väldigt många mil som jag åkt och kört på vägarna allt för att titta och heja på laget i mitt hjärta. Efter en skaplig vår säsong som gått lite upp och ner lite småknackigt emellanåt så tänkte jag och säkert flera med mig. Kan de göra en skaplig höst säsong så blir säsongen skaplig. Vi mötte de klara seriesegrarna IFK Åmål på bortaplan och förlorade med 7-1 efter den matchen har IFK Ölme gått som rena tåget. Inför seriens sista omgång låg vi på andra plats vilket skulle innebära kvalspel upp till division två där skulle vi ställas mot och möta ett lag jag aldrig hört talas om förut. FC Stockholm Internazionale hette laget en förening som startade igång sin verksamhet så sent som 2010. Det har gått som en magnet upp genom seriesystemet. Det var med viss spänd förväntan som jag gick och lade mig kvällen innan lagom pirrig i kroppen. Ja jag skulle inte spela eller deltaga bara heja på men det är nog så nervöst vill jag lov att säga.

 

 
 
 

Tidigt ringde min klockradio jag gillar att gå upp tidigt så jag inte behöver stressa. Upp bryggde på kagge och tog mig kaffe och en smörgås vilket kändes som en bra start på dagen så var det till att duscha sedan på med kläderna för att först åka och ta ut pengar och handla lite matsäck med sig smörgåsar och bananer fick det bli. Hämtade broder så drog vi sen iväg upp till Donken där vi skulle samlas. En efter en kom de sedan var det dags för avfärd så rullade bussen iväg Stockholm här kommer vi. Vi stannade i Karlskoga och tog upp lite spelare och tränaren så rullade bussen åter iväg. Id Erikslunds köpcentrum skulle vi höra ett stopp för att få i oss lite medhavd mat och matsäck. Sedan rullade bussen vidare och jag lutade mig bakåt för att vila en liten stund.

 

 
 
 

Så rullade bussen in mot Stockholm och det märktes nu började det tjocknad på med bilar trafiken blev hårdare. Men vi kom allt fram i god tid innan matchen skulle börja. Då vi var så pass tidiga bestämde vi oss för jag och broder och några till att vi skulle leta upp nån restaurang och beställa något att dricka innan matchen skulle börja. Jag skulle köra bil när jag kom hem så jag beställde en Ramlösa och det tog bara kort inga kontanter tyvärr.  Och ja när jag satt in mitt kort i apparaten slog tjejen in en kod sedan fick jag läsa 34 kronor för en Ramlösa. Hoppsan sade jag denna får man dricka med andakt hemma kosta denna bara hälften men det är på landet det.  Tillbaka gick vi och domaren blåste igång matchen. Domaren han bara blåsa igång så redan efter trettio sekunder låg bollen tyvärr i vårt mål en riktig tavla 1-0 till hemmalaget FC Stockholm okej tänkte jag sak det rinna iväg. Men vi lyckades täppa till ytorna och Reza Shirazi gjorde ett riktigt drömmål rakt upp i krysset.  Underbart nu var det åter match.

 

 
 

Vi fortsatte trumma på och tog över en del av spelet. Sedan kom en bjudning till från vår sida och de kunde enkelt placera in 2-1 åter var det uppförsbacke från vår sida detta var ett resultat som stod sig halvleken ut. Noterbart är att deras spelare nummer nio fick syna det röda kortet en solklar armbåge rakt i Ölmespelaren. Andra halvleken hann bli fem minuter gammal då vi åter kvitterade till 2-2 Marcus Gustavsson gjorde målet. Vi höll spelet väl uppe och började lite smått med en man mer på planen att ta över mer av spelet. Men det var återigen hemmalaget som i matchminut sextio fick göra 3-2 och åter fick vi börja jaga. FC Stockholm var inget lag som imponerade på mig visst de var duktiga hade snabba spelvändningar och ett fåtal enormt skicka individuella spelare. Vi försökte flytta upp laget och på så sätt sätta mer press för deras backlinje tyckte ja i vissa lägen var lite långsam. Tiden gick och klockan slog nittio minuter sedan lite tillägg så blåste domaren av matchen. Förlust med 3-2 är väl kanske inte så mycket att säga om men vi hade skapat oss ett bra fint läge inför returen hemma helgen efter. Lite synd att släppa in 3-2 målet.  Men i andra halvlek räddar Anton en straff åt oss. Nu plockade vi ihop allt steg på bussen som skulle rulla mot Värmland det blev ett stopp vid Hälla köpcentrum i Västerås för att få i oss lite mat.  Det var riktigt kul att få följa med på denna resa och framförallt supporta vårt lag.

 

 
 
 

Fridens Mikael.

Kommentarer:

1 Groundhoppern:

Sjysst inlägg om matchen. Ett tips med tanke på hur många arenor som du verkar ha besökt med IFK Ölme så borde du borde börja använda appen Groundhopper. Magiskt bra app där man samlar alla matcher och arenor som man besökt under livet, sjukt enkel att använda. Finns både som gratisversion eller om man vill betala 8 kr i månaden så får man lite specialversioner. Du borde testa. Lycka till med Ölmes säsong 2019. Mvh Mr Groundhopper

Svar: Hej!
Tackar så mycket. Det har blivit en hel del arenor vi besökt i lite mer än tjugo års tid nu och fler ska det förhoppningsvis bli. Den där appen du nämner ska jag kika på och spana in det låter väldigt intressant. Vi har ju på IFK Ölmes hemsida i bildgalleriet bilder på nästan samtliga arenor vi besökt genom åren. Tackar nu längtar man tills seriepremiären 13 april.

Mvh Mikael.
Mikael

Kommentera här: