Tommys från Finland spred äkta dansglädje i Forshaga folkets hus

 

De kommer från vårt grannland i öster Finland och bildades 1980 av den mycket välkände populäre omtyckte sångaren Hans Martin. Nästa år firar Tommys hela fyrtio år som orkester. De räknas som Finlands allra största och populäraste dansorkestrar. Idag heter sångaren och kapellmästaren Tom Käldström han var väldigt ung blott 16 år när han började spela med Tommys. Genom åren har denna fina orkester rönt stora framgångar och sin största framgång nådde man 1991 med en låt skriven av Hans Martin och hans hustru Gunborg ”Vår dotter”. Med den låten öppnades många dörrar för orkestern inte minst här i Sverige. Det blev Café Norrköping, Bingolotto med mera. Idag är Tommys omåttligt populära med som Tom en gång uttryckte det vi spelat ”Dyngmogen dansmusik” Nu var det så dags för oss här i Värmland att få njuta av denna fina dansorkester och platsen var Forshaga folkets hus det vankades säsongsavslutning och årets sista danskväll i Forshaga. Tommys har för mig varit en stor favoritorkester mycket för deras fina melodier och texterna framförallt. Så det var med stor glädje jag nu tillsammans med min broder skulle åka iväg på en danskväll med Tommys.

 
 

Efter att jag varit ner till stan och gjort lite småärenden så styrde jag hemåt för att äta lite mat och sedan vila en liten stund innan det var dags att åka hem och hämta min broder och sedan rulla mot Forshaga folkets hus. Det roliga var att jag denna kväll också skulle träffa min fina vän Jessica och hennes mor Märta. Mot Karlstad först vi rullade sedan vidare mot Forshaga men i Karlstad hände något lustigt. Vi har kört vägen till Forshaga så många gånger men denna kväll lyckas jag med konstycket att köra fel så vi fick ta ett extra varv men fram kom vi tills slut då hade Tommys precis börjat spela. I entrén satt Inge som alltid lika vänlig och hälsade alla välkomna han bror Johnny satt bredvid och hälsade glatt han med. Per stod i garderoben och tog emot kläderna likaså Kessy som sjunger i Sandins. Kul att se er grabbar. Precis när vi steg in på dansgolvet så spelade Tommys Det gick en liten ängel. En fin klassiker som Sven Erics spelade i i original Tom Käldström har en väldigt personlig mycket fin sångröst med lagom brytning. Det var trångt och full fart ute på dansgolvet. Märta såg vi till men inte Jessica först förrän jag vände mig om där längst ner satt hon och småskrattade åt oss. Hon blev så glad av att se oss såg ni inte mig eller sa hon snabbt nej det gjorde vi inte svarade jag lika snabbt sedan blev det kramar. Stunden senare kom också Märta och det blev mer kramar. Nu ska vår trumslagare Affe få sjunga för er i Förbanad han är inte arg skyndade Tom att säga bara låten som heter så. Så började han sjunga och framför dansade ett hav av glada människor. Jag tog lite bilder till min blogg.

 
 

Rejäla applåder fick han och Tommys efter varje låt och dans de spelade. Nu ska det bli lite instrumentalt Drömmar av guld varsågod sade Tom innan Affe räknade in och så började han blåsa. Jag fick rysningar i kroppen jag som fullkomligt älskar saxofon. Så fint han blåste så rörande vackert och väldigt fint. Dags så för en klassiker igen Inga blommor växer på en sjömans grav varsågod kära publik. Så fantastiskt fint de spelar detta är en låt som bland annat Stefan Borsch och dansbandet Karlstad Örjans spelat. Publiken trivdes som fisken i vattnet likaså Tommys. Vilken fantastisk fin publik att spela för uttryckte Tom och fick en rejäl applåd som svar av publiken.

 
 

VI ska åka lite båt med Affe i Sea cruise sedan ska Markus bakom klaviaturen sjunga Jukeboxen varsågoda. En, två, tre, fem en ny dans hade tagit sin början jag och Jessica gick upp för att bugga och som det svängde och var varm jag blev det är i min själ jobbigt att bugga men väldigt kul. Dags igen för två fina låtar sade Tom Till min kära först som Peter Grundström skrivit sedan Är du min älskling än. Många gjorde tummen upp när de dansade förbi scenen Jag hittar inte orden för vad jag ser i dig inledde Tom med att sjunga. Sedan blev det rena allsången då Tom slutade att sjunga och publiken tog vid i Är du min älskling än om ni inte sjunger slutar vi att spela skämtade han med publiken men de sjöng högre och högre. Så blev det lite gammaldans innan det var dags att fika ta kvällens fika paus men då satt vi redan vid bordet och drack kaffe åt en god smörgås.

 
 

Vi satt och samtalade med ett annat danspar som var väldigt nöjda med kvällen. Stunden senare efter en kopp kaffe till så äntrade Tommys åter scenen hej på er alla nu har vi fått så goda smörgåsar och ätit en massa gott nu är vi redo att spela igen. Vi ska börja med fantastisk musik sade Tom signerad Ted och Kenneth Gärdestad Jag vill ha en egen måne efter den kommer Lite tid. Detta är musik som jag fullkomligt älskar så mycket att lyssna till Ted Gärdestad. Så fint Tom sjöng så vackert så fantastiskt. Publiken stannade upp på dansgolvet och de stod och klappade taktfast i händerna. Tack, tack vi har fått en låt på begäran som vi nu för er ska spela sade Tom Kärringen min kan inte spela dragspel därefter tar vi Tindrande ögon full fart igen ute på golvet. En kille dansade förbi jädrans jag har bytt skjorta igen det blir så varmt när jag dansar sade han.

 
 

Åter dags för Affe bakom trummorna att sjunga By be a rose Kenny Rogers fina melodi det är tre som i Tommys sjunger Tom, Affe och Markus ja Kent har står bara och håller ordning på basen. Ingenting, ingenting höljde upp farten rejält och nu var stilen bugg på dansgolvet. Ja gott folk kära publik det är dags för oss att spela en riktig klassiker Främling denna låt som så många spelar efter den tar vi Elton Johns Sacrifice varsågoda. Så inledde Tom med de välkända orden Kanske log hon mot sin bild i spegeln många sjöng med andra stod bara stilla. Så blev det dags för min fina vän Jessica att kliva upp på scenen och sjunga tillsammans med Tommys i Ljus och värme så fint hon gjorde det och så duktig hon är. Hon var så glad. Min bror filmade allt. En rejäl applåd fick hon av publiken efteråt. Detta var en gudomligt fin danskväll som vi fick oss. Applåder efter varje dans och låt. Markus sjöng innan han lämnade över sången till Tom. Ja nu ska vi höja upp farten rejält så här mot slutet ett 60-tals medley följt av I should be loving this varsågoda. En, två, fyr så räknade Affe in och som det svängde en herre dansade förbi och bara log detta är det bästa vi dansat till utbrast han. Så var vi framme vid slutet sade Tom ni har varit en helt fantastisk publik att spela för stort tack för att vi fick komma hit och spela för er. Sista dansen ut i afton blir först Vem därefter kommer Dags att ta farväl varsågoda och än en gång stort tack till arrangören och er kära publik. Tommys fick en rejäl lång applåd tillbaka från publiken. De fick en rejäl applåd av publiken och Tom såg väldigt rörd ut tusen tack och Gott nytt år på er alla. Vi stannade en kort stund och snackade lite med grabbarna och min fina vän Jessica. Lite kramar så var det sedan dags att tacka och rulla hemåt i natten. Stort extra tack till Inge och publiken sedan Tommys så fint ni spelar. Kramade vår vän ordentligt och sade adjö till Jessica och Märta.

 
 
 
Fridens Mikael.
 

Kommentera här: