Midsommarfirande vid byggdegården i Kväggeshyttan

 
 

Det har blivit en riktigt fin tradition att åka upp till den mysiga och fina bygdegården i Kväggeshyttan som ligger någon mil norr om Kristinehamn. Det är ett byalag där hela familjen är medlemmar. Först och främst är det ett sånt mysigt ställe men framförallt alla underbara fina människor som lägger ner ett stort hjärta och en massa beundransvärt ideellt arbete. Jag är full av beundran för alla som är där och verkar. Det är så mysigt och trivsamt.

 
 

Efter att jag duschat här hemma och klätt upp mig så drog jag iväg hem för att hämta min broder han skulle med mig dit upp. Sedan for vi iväg mot bygdegården vilket väder vi hade strålande solsken även om det blåste en hel del. Det var friska vindar idag. Parkerade bilen så var vi framme. Där var det full aktivitet de höll på att göra det sista med midsommarstången innan den skulle resas.

 
 

Lite blommor i den såklart så var de redo sen att resa den det kom några starka män som tillsammans under stort pompa och ståt reste stången. Sen var det dags att ragga folk till att dansa kring stången och folk kom det både stora och små. Oj vad kul sade Stockholms Vincent som han kallades för. Detta är nog den största ring vi haft på många år. Han förklarade hur det gick till hur man skulle göra de olika rörelserna.

 
 

Sedan började ring dansen fram och tillbaka gick de sedan bytte de varv och håll på ringen. Så tog det nästa dans räven raskar över isen osv. Det var ett mycket trivsamt och framförallt fint firande. Vi blev fikasugna så vi gick och köpte oss fika. Så mycket gott som smakade mycket gott och kaffe på det. Sedan kom en av höjdpunkterna dragkampen och som de laddade barnen.  De tog verkligen i för kung och fosterland Å hej Å hå så van ena laget. Efteråt fick alla barn en godispåse. Vi började känna oss färdiga att åka hem för på kvällen skulle vi grilla hemma hos mina föräldrar. Tackade artigt tog de sista bilderna innan vi sedan rullade hemåt.

Fridens Mikael.

 

Kommentera här: