Nationaldagsfirande i Filipstad

 
 

Filipstad var en av de första städerna i Sverige som verkligen fira Svenska flaggans dag eller med ett annat ord Sveriges nationaldag. Från tidig morgon till sen natt firade de med en rad olika aktiviteter. Och åren är många som vi åkt upp till Filipstad för att fira. Det är högtidligt och känns verkligen stort att få klä upp sig sedan åka iväg till Nils Ferlins Filipstad en väldigt fin stad med så mycket gammal fin historia och kultur. Det är alltid lika kul att åka upp besöka denna stad. Vädret denna nationaldag var helt strålande en klarblå himmel mötte mig när jag vaknade och solen stod så klar och gul högt på himlen. Så underbart kände jag i år skulle Pernilla Andersson uppträda och sjunga på torget. Det är kul för det skulle bli första gången som jag hörde henne sjunga.

 
 

Gjorde mig klar och styrde sedan hem till de andra för min bror , far och mor skulle också följa med upp. Så styrde jag iväg Filipstad här kommer vi. Och svängde jag in och parkerade framme i denna fina stad. Vid lilltorget stod en hel del gamla veteran bilar och motorcyklar samt gamla mopeder. Vilket underbart väder det var. Jag gick runt bland alla fina bilar och tittade passade på att ta lite bilder.

 
 

Sedan var det dags att köpa sig en glass att svalka sig med i det vackra fina vädret. I stadsparken eller i en liten park skulle Bengt Ingvars mä Anders underhålla. De skulle göra ett program i Gunde Johanssons andra, Gunde som står staty där. I denna konstellation ingår Bengt Alsterlind känd från Hajk, Ingvar Karlsson som var med och grundade Sven Ingvars samt en kille vid namn Anders Kyrkander. Det var riktigt mycket folk som hade samlats där för att lyssna till dessa grabbar. Imponerande att se Ingvar Karlsson åttio år fyllda och spela. Det bjöd på en massa låtar och Ingvar hängde på sig dragspelet och det kom en schottis. Bengt berättade historier om Gunde.

 
 

Innan de uppträdde hade vi varit till Hotell Hertig Karl och avnjutit en fantastisk middag. Detta ställe kan jag varmt rekommendera till er alla. Klockan drog sig mot tre och det var så dags för Pernilla att äntra scenen. Mycket folk även där på torget för att lyssna på henne. Till stort jubel och applåder äntrade hon scenen och var väldigt glad att få komma till Filipstad och uppträda. Hon blandade små berättelser om hennes pappa som var sjuk som berörde mig så djupt. Jag satt där och lyssnade med tårar längas mina kinder.

 
 

Så gripande historier hon berättade jag kämpade men tårarna kom. Och vilken sångröst hon golvade mig totalt. Hon fick rejäla applåder efter varje låt hon sjöng. Historier om packmopedsturnén som hon åkte med på för något år sedan. Sedan sjöng hon en fantastisk låt som Plura skrivit. När hon sjungit klart stod hela publiken upp och ville inte sluta applådera. Hans Nordlund som är konferencier med den äran var också tagen av hennes berättelser. Hon fick blommor och hennes med musikant. Tack Filipstad sade Pernilla nu ska jag åka hem för att se min son rida som jag har lovat honom. Det var en fin musikstund. Efter det var det så dags att avslöja vem som skulle bli Filipstads nya ambassadör.

 
 

Thomas tror han heter som är nu. Hans läste upp en motivering och till publikens jubel kom Alex Schulman in på scenen. Han var väldigt hedrad och glad att bli ambassadör. Ett stående inslag i nationaldagsfirandet är Slottsbrons musikkår som kommer och spelar med sig har de också drillflickorna. Stipendieutdelningar blev det också och högtidstal av en från kommunen. Vi valde att tacka för oss och styra sakta hemåt efter en mycket lyckad fin dag i Filipstad. Vi ses i sommar då det blir Filibjur.

Fridens Mikael. 

Kommentera här: