Fin danskväll med Sandins i Storfors kulturhus

 

Söndagarna är det alltid under vinterhalvåret och en bit in på våren dans i Storfors kulturhus. Det är Korpen i Karlskoga som bjuder in till dansen och som även står som arrangörer. Och åter var det så dags för oss att styra färden dit för en danskväll. Vilken i ordningen vet jag inte men genom åren har det blivit ganska många. Nu var det så åter dags och åter en danskväll med Sandins vilket känns och är väldigt kul äkta genuin dansmusik från Värmland med fina duktiga Kessy i spetsen. Efter en god middag hemma som jag själv lagat i ordning potatisgratäng och kassler var det så dags att ta en kort vila men jag satte alarm på mobilen för att vara säker. Upp och duscha sedan byta om och klä upp sig och fara iväg mot Storfors. Pappa och min bror Markus skulle också följa med. Vädret ute var alldeles strålande höstfint och vackert. Solen sken på en himmel som nästintill var klarblå. En fin tur till Storfors. Fram vi kom och parkerade där stod redan Sandins turnébuss och likaså massa bilar. Mycket hälsande när vi steg in genom entrén. Hej, hej, hej till höger och vänster. Det tråkiga var att Mattias som spelar trummor gjort sig illa men glädjande så skulle en riktig god vän Frippe eller Fredrik som han heter vara med och vicka bakom trummorna.

 
 

Han blev så glad av att se mig och även min broder där. Så kom Johnny sin vana trogen likaså Kenneth och slutligen så Kessy med sitt alltid härliga leende. Klockan slog fem och Kessy hälsade alla välkomna idag har vi en vikarier med oss bakom trummorna som säkert många känner igen Frippe Myrer. Han fick en rejäl stor applåd av publiken tack så mycket. Så räknade han in Jag vill älska och efter den skulle Kenneth sjunga en låt han skrivit själv I dina ögon. Lite nervös är jag allt erkände Frippe men det ska gå fint och bra. Ikväll vill jag hålla dig nära ingen annan kan älska som du började Kessy med den inledande textraden. Applåderna finns alltid där de är många och långa från publiken. I dina ögon är en otroligt fin låt som Kenneth själv har gjort både text och musiken till. Han sjunger så ljust mjukt och fint med sin stämma. Dags att öka på farten sade Kessy som sköter snacket mellan låtarna. Världens lyckligaste par sedan tar vi Det blåser en vind varsågoda.

 
 

Dags så för Frippe att ta ton och sjunga en riktig publikfavorit låt Kan man älska nån på avstånd. Kul att se Fredrik sittandes bakom trummorna spela och sjunga. Precis så fint gjorde även hans pappa så på något sätt har det gått i arv. Han sjunger och spelar med sån bravur publiken stod och gav han en rejäl värmande applåd. Tack, tack vad snälla ni är sade Fredrik till publiken. En äldre dam kom fram vad duktig han är den där grabben. Nu var det dags för kvällens första gammaldans en schottis ska vi klämma till med. Applåder direkt från några i publiken det är något som är väldigt uppskattat just gammaldans. En, två, fyr Kenneth svängde loss med sitt dragspel. Peter Grundström skrev låten som kom att bli en riktig dansbandsklassiker som låg hela 73 veckor på Svensktoppen med Streaplers Till min kära den ska jag sjunga för er berättade Kessy sedan kommer en välkänd låt Tycker om dig.

 
 

Jag hittar inte orden för vad jag ser i dig men de finns här i mitt hjärta de finns här just för dig och jag lovar och jag svär fastän tiden flyr sin väg. Så vackert hon sjunger jag rös i hela kroppen. Så varmt kärleksfullt och vackert sjöng hon. Så magiskt så bedårande vackert så ja finner inte orden. Oj, oj en stor stund verkligen. Barcelona är en rivit bugg låt jag tycker mycket om som Sandins spelar. Ingen danskväll utan låten Främling så även ikväll kom den såklart. Den bara älskar danspubliken och vill höra varje danskväll. Och alla stannade upp på slutet och sjöng med i texten. Oj vad fint ni sjunger berömde Kessy publiken. Lite schlager är aldrig fel i La de swinge följt av en låt från Elisa´s repertoar Sanna mina ord.  Frippe eller Fredrik som han heter höll takten suveränt bakom trummorna någon gång blev han lite osäker men såg på Johnny som bara nickade och log skönt då är det rätt. Dags åter för gammaldans Hambo denna gång och dansparen ställde upp sig. Riktigt fint att titta på tycker jag hur följsamt och fint de dansar fram på golvet. Lite lugnare såklart efter denna sade Kessy. Jag vill ha en egen måne sjöng Kenneth. En dans på rosor innan det kom en Kaffevals. Då hade vi redan satt oss för att fika. Smörgås och kaffe smakade väldigt gott. Satt och samspråkade med en del andra dansgäster vilket var trevligt.

 
 
 
 

Så började alla packa plocka undan borden och stolarna. Går det bra grabbar frågade Frippe oss två. Ja absolut inga problem och du spelar beundransvärt så fint spelat med takt och ton. Johnny log sitt pillermariska leende. En dag i taget började de med sedan kom en låt väldigt många dansband brukar spela Inom mig. Dansen var åter igång här med Sandins. Peppelinos bar är också en låt som många dansband spelar ute på en danskväll. Sedan blev vi så glada både jag och min bror när Kenneth sjöng en jättefin låt vid namn Mitt tillsammans med dig. Det är en låt som jag hört med Norrköpings orkestern Salut men även med Curt Haagers. Sedan plockade Kenneth fram saxofonen och blåste så stämningsfullt och vackert i Röda sandens dal. Och när Frippe slog sista på cymbalen bröt publiken ut i en rejäl applåd. Pariserpolka var kvällens sista kultisdans. Små, små ord välkänd låt sjöng Kessy så vackert så fint som bara hon kan sjunga. Ja publiken det är åter dags för grabben bakom trummorna att sjunga Frippe här kommer välkända tongångar Nyanser Rose Marie Stråhles låt. Åter var det dags för saxofon signerat och levererat av Kenneth Herrgård denna fantastiska multimusikant. Sedan klämde han i med sitt älskade Thorleifs medley som han sjunger med sån stark bravur och djup stark inlevelse. Det är lite som man både ser och hör Thorleif Thorstensson sjunga.

 
 

Dags för ett medley berättade Kessy Sven Ingvars ska det bli för hela slanten. Denna älskade grupp som vi alla älskar och tycker om. Det kom nu ett riktigt pärlband av hits. Börja om från början börja om på nytt och Frippe satt bakom trummorna höll takten och sjöng med. Kessy är en riktig stjärna och är på god väg vår nästa stora dansbandsdrottning. Hon ger så mycket hon bjuder på sig själv. Hon har svårt att vara still på scenen för hon är minsann överallt. En danskväll går fort då man har trevligt det är dags för oss i Sandins att spela kvällens sista låt men innan dess ge Frippe bakom trummorna en stor applåd för att han spelat med sån bravur och vickat. Sedan har vi Kenneth Herrgård och så pappa Johnny Sandin. Vem ska älska dej sen tar vi först sedan avslutar vi med Tänd ett ljus i fönstret. Tack alla ni som kommit hit och dansat ikväll.  Så fint hon sjunger så ärligt menat med en total känsla och värme lägg därtill en nerv i rösten. Vi snackade lite med dom och tog de sista bilderna innan vi mycket nöjda rullade hemåt. Ett extra tack till Frippe och övriga Sandins.

Fridens Mikael.

Kommentera här: