Uppesittarkväll och julafton

 
 

Så var då stunden kommen och här dagen före doppardan. Dagen innan julafton som innebär och betyder mys med familjen och uppesittarkväll och Bingolotto. Men först var det jobbardags en lugn trevlig sådan. Efter jobbet bar det Iväg och fira lite att vi hjälpt vår fotbollsförening IFK Ölme med att sälja julgranar så fick jag och min bror varsin räkmacka. Sedan åkte jag hem och grejade lite innan jag duschade och åkte hem till mina föräldrar och min bror.

 
 

Hade med mig lite godis. Jag brukar normalt inte äta godis men vid jul vill jag gärna ha lite godis till tv:n. Så mysigt att vara hemma och bara koppla av. Bingolotter hade jag köpt fyra stycken av Kristinehamns hockey team. Mamma gjorde gröt och skinksmörgåsar som vi åt till.

 
 

Väldigt trivsamt med alla gästartister som medverkade. Och jag vann 100 kronor vilket var kul. Jag sålde en av mina fyra lotter till mamma. Hon vann även hon 100 kronor. Tre lotter klarade jag galant av att spela på.

 
 

Bingon tog slut och jag åkte hem till mig. Så skönt att komma hem till hemmets lugna vrå. När jag vaknade på morgonen slog jag in julklapparna. Packade ner sakerna som jag skulle ha med mig hem och åkte sedan hem till far , mor och min broder för lite fin gemenskap och julfirande.

 
 

När jag steg ut var vädret alldeles underbart lite frost på marken dock ingen snö samt ett par minusgrader. Tog lite bilder då jag kom hem till mina föräldrar. Glädjande och riktigt kul var att en av mina favoriter Lars Lerin skulle vara årets jul värd. Vi slog oss ner och åt av all den goda julmaten som vi gjort iordning. Så drog sig klockan mot tre det var så dags för Lars att göra entré. Han inledde med att hylla alla som jobbar inom vården för deras fantastiska arbete. Ljuset tände han och så drog Kalle Anka igång.

 
 

Nu är det julafton på riktigt kände jag. Kan du vissla Johanna är en underbar fantastisk film med en stor saknad skådespelare Per Oscarsson bland annat. Den vill jag se varje år lika fin varje gång jag ser den filmen. Något annat som jag bara måste se varje år är Svensson, Svensson firar jul. Så många år jag har sett detta jag kan alla repliker vet varje steg som ska hända så vill jag alltid se detta. Jag fullkomligt älskar Allan Svensson.

 
 

En fin tradition som vi har är att varje år åka ut på midnattsmässan i Österviks kapell. I år blev den tyvärr inställd på grund av pandemin. Men Lokal tv här i Kristinehamn hade filmat en julotta som de gjort utan publik. Den kunde man se via deras Youtube kanal. Något jag är väldigt svag för och älskar att äta så är det skumtomtar det kan jag nästan äta hur många som helst av. Sakta drog sig tiden mot midnatt och jag kände mig väldigt nöjd med denna julaftonsdag och kväll. Gjorde mig klar och kröp ner i sängen. God natt och tack för denna gång. Å Lars Lerin skötte sitt uppdratg med bravur han var mästerlig lugn rakt igenom. Bitgitta från Lerins lärlingar samt Lasse Berghagen bla gästade honom i studion. 

Fridens Mikael.

Kommentera här: