Recension Agneta & Peter Publikens favoritlåtar

Agneta & Peter skapar ren äkta magi med publikens favoritlåtar

Artist / Grupp Agneta Olzzon & Peter Grundström
Titel: Publikens favoritlåtar
Skivbolag ARS Records
Utgivningsår 2020
Betyg fem vargar av fem möjliga.

I mitten av sjuttiotalet bildade Peter Grundström dansbandet Thor Görans. Snabbt blev de stora favoriter ute på landets dansbanor och är så även än idag. För många, många år sedan mötte Peter sin livskamrat Agneta Olzzon. Tillsammans skapade de duo konstellationen Agneta & Peter som snabbt vann publikens hjärtan och det dröjde inte länge förrän de släppte sitt första album under namnet Agneta & Peter.

Nu är det så dags för de båda att göra ett avstamp och samla ihop publikens favoritlåtar och ge ut dessa på en skiva. En skiva som fick titeln ”Publikens favoritlåtar”. Peter Grundström är en av Sveriges största och bästa låtskrivare som bland annat fått Skaps stipendium för sitt låtskrivande. Agneta Olzzon är en av vårt lands populäraste och största dansbandssångerskor. Tillsammans bildar de båda en oslagbar duo som flertal gånger slagit rekord och vunnit en stor plats i publikens hjärtan.

Nu var det så dags att samla ihop publikens önskelåtar och ge ut dessa på skiva. När de båda skapar och gör musik så skapas ren äkta magi. Peters sätt att snickra ihop melodier och texter är storslaget. Kvalitén är alltid mycket hög på det Peter skapar tillsammans med Agneta. Det är en skiva som har en bra mix av egna originallåtar och väl utvalda covers. Den inleds med Siv Malmkvist ”Tunna skivor” där lägger de upp ribban ganska högt. Livet det har varit gott mot mig skrev Peter till Christer Sjögren. Det är en låt som blivit en stor favorit hos danspubliken. Läppstift på din krage sjunger Agneta så fint med sin klara stämma som är lika len som en porlande bäck i skogen.

Hon har en sådan enorm kraft och styrka i sin sångröst. Den lyfter högt och hon sjunger med en sådan stark inlevelse och övertygelse. Leka med elden är klassik musik en låt som varit med i många år. Det fina med cover låtarna är att Peter och Agneta klätt in de med nya fräscha snygga arrangemang. En låt som blivit Peters största lycka är ”Till min kära” Som kollegorna i Streaplers fick en jättehit med. Rekord på Svensktoppen och flertal utmärkelser en låt som gått rakt in i publikens hjärtan. Till min kära lyfter hela produktionen där Peter har producerat de flesta låtar med Marcus Persson som medarrangör på de låtar som de gjort nyinspelningar på.

Små, små ord är en välkänd klassiker som många genom åren spelat. Agneta sjunger så starkt och trovärdigt med en klar stämma där varje bokstav i tonen sitter perfekt. Nästa spår Hälsa Mikael från mig är en gammal låt som de tagit fram och gjort en ny fräsch version på. Det är en låt ända från 1963. Min väg genom livet (Ticket to heaven) Är en finstämd lugn låt. Har man att göra med Peter Grundström så är det ett ord som blir starkarte än alla andra. Det är ordet kvalité det är ett ord så starkt förknippat med Peters sätt att skapa musik och skriva låtar.

Det är ett riktigt pärlband av starka låtar som radas upp. Agneta och Peter delar så fint på sången. Ibland sjunger de duett ibland solo. En plats i mitt hjärta hör till det finaste Peter skrivit där betydelsen och innebördens ord i texten går rakt in i hjärtat. Detta är ett riktigt gott hantverk och produktion rakt igenom. Inte en enda svag melodi på hela skivan en genom gående stark skiva att både dansa loss till eller bara sitta ner och lyssna till. Tack också till Jocke Ekelund som designat omslaget på skivan.  Stort TACK Agneta & Peter för skivan, ett extra tack till Peter för alla fantastiska låtar.

Kristinehamn 2020-07-06 Mikael Redman.