Tillbakablick blev en cykeltur längs Göta kanal och ett fint minne

 
 

Sitter ibland och kikar på mina externa hårddiskar och bilder som jag genom åren fotograferat. Då dyker det upp minnen som får mig att stanna upp för en stund och minnas tillbaka. Det är i år sju år sedan sommaren 2013, som jag skulle komma att göra en liten dagstur och resa jag länge drömt om att få göra. Nämligen att åka ner till Sjötorp och sedan där hyra en cykel och cykla längas Göta kanal. Det har för mig varit en stor dröm i så många år.

 
 

Sagts och gjort kollade upp på nätet ringde och bokade en cykel. Sedan ordnade jag lite dricka främst vatten för denna sommar var otroligt varm. Rullade iväg ganska tidigt från Kristinehamn allt för att få ut och med så mycket av dagen som möjligt.

 
 

Kom fram och ner till fina Sjötorp som är en riktig pärla en oas att strosa runt där bland de små handelsbodarna. Det finns också små mysiga caféer och restauranger lägg därtill alla båtar.  Ven har inte sett Göta kanal filmerna. Fick en fin röd cykel ja alla var röd. Kille på uthyrningsstället informerade lite kort med tider osv. Så cyklade jag iväg. Denna dag var det ”Bara” 35 graders värme och vindstilla. Men flera gånger slogs jag av hur fantastiskt vackert vårt land Sverige är. Kameran var med så jag stannade flertal gånger efter vägen för att fotografera.

 
 

Längs vägen finns det slussar och det är kul att se när de slussar igenom en segelbåt eller ja en båt för det går ju stora passargerarbåtar längs Göta kanal. Jag njöt för fullt av min cykeltur. När jag nått ett ställe som hette Hajstorp fanns där alldeles intill kanalen ett café. Så mysigt så där slog jag mig ner för att fika en kopp kaffe en morotskaka och denna vackra vy bättre kan det inte bli. Sedan cyklade jag vidare.

 
 

Stannade till för att ta lite mer bilder med kameran. På en skylt läste jag Töreboda det blev mitt mål med denna cykeltur. Oj så mycket fin svensk natur jag fick längs vägen se små timrade hus kossor som gick och betade på sommarängen. Så stod det såsmåningom Töreboda jag var framme där blev det en dricka och lite mer kort. Satte mig ner och bara njöt av vädret och värmen.

 
 

Så vände Jag om och började cykla tillbaka mot Sjötorp. Gjorde små stopp och fotograferade det fanns så mycket fint längs vägen att ta kort på. Slog mig ner för en lite stund på en brygga slöt mina ögon för en sekund och bara njöt. Cyklade vidare.

 
 

Nådde tillbaka till Sjötorp där jag lämnade tillbaka cykeln och tackade ordentligt. Killen frågade hur långt jag cyklat. Ja funderade jag det blev totalt fyra mil Sjötorp-Töreboda tur och retur.  Oj då har du gjort en rejäl tur.

 
 

Sedan gick jag till en restaurang och åt en utsökt fantastisk middag. Strosade sedan runt vid Sjötorp och tog en massa bilder. Detta blev ett minne för livet en fin, fin resa. Kommer fler tillbakablickar i min blogg.

 
 

Fridens Mikael.

Kommentarer:

1 Tony:

Härliga sommarbilder! Man längtar.

Svar: Hej Tony!
Ja nu längtar man till sommaren ...

Mvh Mikael.
Mikael

Kommentera här: