Fotbollsresa till Bengtsfors för att heja på IFK Ölme, med ett matstopp i Åmål

 
 

Åren har nu blivit väldigt många som jag rest runt för att stötta och heja på mitt stora favoritlag IFK Ölme. Det har blivit avrundat imponerande hela tjugo fem år som jag ideellt ställt upp och supportat vårt fotbollslag. Jag och min broder hjälper även till med att ta emot entré och sälja matchlotter på hemma matcherna. Det är som jag säger kul att hjälpa till och samtidigt tjöta me lite folk.

 
 

Nu var det så dags för bortamatch för IFK Ölme mot Bengtsfors IF. Det var första gången jag kunde minnas att de bägge lagen skulle möta varandra. Och i Corona tider får man bara ta emot en publik på femtio personer. Så min broder kontaktade Bengtsfors och bokade fyra biljetter. Mamma och pappa ville också följa med och kika.

 
 

Jag sade att jag kunde göra fika och ta med mig. Åkte och handlade och köpte en massa gott. Ställde mig och stekte ägg bland annat. Tidigt på lördags morgonen eller lite efter tio drog vi iväg mot Bengtsfors.

 
 

Vädret var lite skiftande men fint ändå. Gjorde ett stopp i Säffle för att ta ut lite pengar sedan rullade vi vidare. Hittade en fin rastplats där vi stannade till för att fika. Fram med mackorna som jag gjort hemma och kaffe som mamma bryggt och tagit med sig.

 
 

Vi satt och njöt och åt av allt det goda som jag ordnat till. Så gott kaffe och en smörgås med stekt ägg på smakade nu. När vi så fikat klart började det att regna lite men det skulle ge sig lite längre fram.

 
 

Stunden senare såg vi skylten Bengtsfors vi var nästan framme nu. Så såg vi Långevi nu var vi framme vid arenan. Så skönt att vara framme. Vilken enormt fin arena de hade Bengtsfors IF. Tog direkt lite kort innan vi steg in en herre tog emot entrén. Han blev så glad att se oss mycket trevlig så vi snackade lite honom.

 
 

Klockan slog två och domaren blåste igång matchen. Det han bara gå en minut innan Bengtsfors kom i ett anfall och fick så in bollen bakom Ölmes målvakt. En riktig kalldusch 1-0 direkt i inledningen av matchen. Men i den tjugonde minuten fick Ölme ett fint läge som man förvaltade fint och satte kvitteringen till 1-1. Första halvleken var ett ställningskrig och mycket kamp om bollen. Bengtsfors spelade stundtals lite våldslöst med en hel del efterslängar. De lyckades också göra ett riktigt snyggt självmål så Ölme gick upp i ledning med 1-2.

 
 

Ett resultat som såg ut att stå sig halvleken ut men Bengtsfors ville annat och lyckades få in kvitteringen till 2-2 som skulle komma att bli halvtidsresultatet. Ölme gjorde väl ingen jättebra halvlek men det är 2-2 inför den andra. I den andra halvleken tog Ölme tag i taktpinnen och fortsatte att skapa tryck i matchminut 59 tar vi åter ledningen genom Ferdinand Fon Fru det således 2-3 på resultattavlan. Hemmalaget blir djupt tillbakapressade och Ölme trycker på och öser på för fler mål.

 
 

Flertalet av Bengtsfors spelarna spelar riktigt fult med fula efterslängar kapningar och sparkar. Speciellt deras nummer åtta han är riktigt på farten. Så ska han klappa krama på alla ja även domaren ett mycket konstigt beteende. Mitt i pressen lyckas Bengtsfors på en frisparkssituation få in bollen till 3-3 lite orättvist kan jag tycka. En stund före slutet får vi en straff sedan deras målvakt gjort ner en Ölme spelare i straffområdet. Han fick BARA gult fast det skulle ha varit RÖTT direkt. Ölme spelaren som slår straffen missat bollen går i stolpen och ut. På efterföljande läget och målchansen skjuter spelare bollen över målet 3-3 står sig matchen ut. Detta var en match med många varningar och en hel del fula efterslängar. Men en match sett till chanserna som vi borde ha vunnit. Andra halvleken kontrollerar vi totalt och är det klart bättre laget. Men i fotboll handlar det om att göra mål.

 
 

Detta kändes som en förlust. Vi snackade lite med en del från Bengtsfors och tackade så mycket. Det är en väldigt fin fotbollsförening och dessutom mycket trevliga att snacka med. Lite kul var att innan matchen spelade de en intro låt Tom Nordbloms och låten Lelångebanan (Uddevalla–Lelångens Järnväg) är en smalspårig järnväg, som gick genom Dalsland till Bengtsfors, men som numera är nedlagd. Vi styrde iväg och tog så sikte på Åmål där vi skulle stanna och käka lite mat.

 
 

Vi färdades genom så fin natur och tanken slog mig vad vackert och fint Sverige är. Så nådde vi Åmål en riktigt fin liten småstad. Vi gick runt och letade efter något ställe att äta på. Det var riktigt fint väder så jag tog en hel del kort med kameran.

 
 

Så fann vi tillslut ett ställe som hette Mellanbrons Café bar och kök. Det visade sig vara ett riktigt fint ställe med bra service men framförallt riktigt god bra mat.

Fridens Mikael. 

Kommentera här: