Fin dagstur till Hagfors järnvägsmuseum

 
 

Iväldigt många år har jag varit intresserad av tåg och järnvägen, järnvägsstationer. Och när jag var liten besökte jag Hagfors järnvägsmuseum. Nu när jag har semester så planerade jag in ett besök igen där. Jag hade en idé om att göra en fin dagstur upp till Hagfors. Och där besöka järnvägsmuseet.

 
 

Vädret var strålande fint när jag vaknade soligt och skönt. Gick upp och gjorde mig lite frukost och åt innan jag tog en dusch och började plocka fram alla saker jag skulle ha med mig. Bryggde på kaffe som jag skulle ha med mig. Gjorde även ett par smörgåsar samtidigt.

 
 

Åkte förbi mina föräldrar och lånade en liten termos att ha kaffet i. Sedan rullade jag iväg mot dagens första mål och stopp Upperudslogen , Nyeds hembygdsgård i Molkom. Vädret var s å vackert där jag rullade fram längs vägen. Så nådde jag Upperudslogen. Så skönt att vara vid vår loge. Men samtidigt v’ädigt ledsamt att vi inte får komma dit på dans som vi gjort i så många år på sommaren. Men jag slog mig ner och tog fram mitt fika. Nu var jag rejält fikasugen och lite hungrig. Där satt jag så länge.

 
 

Gick sedan runt och tog lite bilder innan jag åkte vidare mot Sunnemo som skulle vara nästa stopp på dagens resa. Åkte till deras fina kyrka den var öppen så jag steg in i den. Vilken fin kyrka de hade i Sunnemo. Kameran åkte ivrigt fram och jag tog en massa bilder.  Det är så fint med sommaren nära alla kyrkor öppnar upp och bjuder in.  Sedan åkte jag vidare mot Sunnemo folkets hus och Sunnemoparken som ligger bredvid varandra.

 
 

Där stod jag stilla för en liten stund och bara andades in nostalgin och jag kunde se framför mig alla som stått här i parken och nån gång spelat och uppträtt. Tog en massa bilder där och kände mig sedan nöjd. Mot järnvägsmuseet tänkte jag och så fick det bli.

 
 

Fram jag kom och betalade entrén. Vad fint det var där. En fantastisk historia. Det var så mycket nostalgi där. Där stod en gammal rälsbuss typ som kallades för Hilding Carlsson jag tror jag har rätt nu men så mysigt att kliva in i den och sitta ner i de sköna sätena. Bredvid stod en rälsbuss typ som hette Uddeholmaren en lite större variant.

 
 

Mycket bilder och intressant fakta fanns det om rälsbussarna och även om loken som fanns där. Där gick jag runt och tog en massa bilder och bara njöt. För en liten stund kände jag mig som en lokförare eller förare av en rälsbuss. Kvinnan som arbetade där var väldigt trevlig. Kikade på det sista som var en imponerande stor enorm tågbana som de byggt upp. Sedan köpte jag lite vykort och en liten bok sånt är alltid kul att ha.

 
 

Nöjd och belåten svängde jag in till Hagfors centrum för nu var jag rejält hungrig. Hagfors grillen fick det bli. Jag älskar ju korv och mos och gud så gott det var. Där satt jag och bara njöt. Mätt och mycket belåten gick jag sedan runt i Hagfors och tog en massa bilder. Deras kyrka ligger så fint på kullen. Gick sen vidare och tog lite mer bilder. De hade en fantastisk staty av simmaren Anders Olsson som vunnit OS guld i Paralympics och slagit så många världsrekord. Riktigt fin staty var det. Nu började jag så smått känna mig nöjd med Hagfors. Gick mot bilen för att påbörja resan hem.

 
 

Tankade lite så sa jag farväl till Hagfors. Jag valde att åka tillbaka mot Sunnemo för jag skulle stanna vid ett väldigt fint ställe som heter Lidsbron. Där blev det ett skönt kvällsdopp innan jag rullade vidare ner till Filipstad och vidare hemåt. Det blev en riktigt fin dagstur med ett vackert väder och mycket fint att både se och upptäcka. Tack Hagfors och tack järnvägsmuseet.

 
 
 

Fridens Mikael.

Kommentera här: