Till minne av Thorleif ”Tolle” Torstensson

 

Söndagen den tionde januari är ett datum och dag jag nog sent kommer Att glömma. Jag grejade hemma och städade undan julen då plingade det till i min mobil. Det var min älskade broder som skickade ett meddelande Thorleif är död stod det. NEJ jag skrek rakt ut och satte mig i soffan och bara grät. Tårarna rann nerför mina kinder och jag kände mig helt förkrossad av en enorm sorg. Thorleif föddes 26:e juni 1949 i orten Klavreström nere i Småland. Han började som så många andra i den kommunala musikskolan att spela. Men drömmarna fanns långt, långt bortom musikskolan. Han hade en dröm att starta ett eget dansband.

 
 

År 1962 vid fyllda 13 år började Thorleif förverkliga sin dröm om att starta ett eget dansband. Där och då i hans pojkrum lades grunderna till vad som skulle komma att bli Thorleifs. Vad han då kanske inte kunde förstå eller veta var att Thorleifs skulle komma att bli ett av både Sveriges och nordens största dansband genom historien. Det var alltså 1962 som bandet bildades som Thorleifs sextett. Calcuttas var ett annat namn man använde sig av innan de slutligen blev Thorleifs.

 
 

Ett tag efter bildandet började Hasse Magnusson i bandet sedan kom de en efter en Magnus Bisse Bergdahl 68, Kim Lindahl 69 , Jörgen Löfstedt 70. De spelade tillsammans i många år. När jag var tjugo år i mitt liv skulle jag åka ut på en av mina första danskvällar. Det var väldigt stort. Jag skulle åka till klassisk mark till ett danställe som jag hade hört så mycket om. Restaurang Sandgrund i Karlstad. Jag skulle för första gången i mitt liv få uppleva ett dansband live. Jag skulle lyssna på bandet och mannen som skulle komma att bli min stora förebild och idol.  Thorleifs och Thorleif ”Tolle” Torstensson jag klädde upp mig och åkte iväg.

 
 

Parkerade bilen eller åkte jag bil dit jag minns inte riktigt. Betalade entrén och steg in. Jag var här. Nu skulle jag få uppleva något fantastiskt stort och väldigt fint. Där satt jag en tjugoåring med en kopp kaffe och skulle lyssna på bandet som startade 1962. Så kom han ner för den eleganta trappan i mörk kostym Thorleif eller Tolle kort och gott. Klockan slog nio och Jörgen räknade in till kvällens första dans. Så började Tolle sjunga och sedan greppade han saxofonen. Då kände jag hur det spred sig en enorm värme genom hela min kropp. Stunden senare spelade de låten som är framröstad som alla tiders dansbandsklassiker Gråt inga tårar.  Då var inte tårarna långt borta.

 
 

Det ska komma en morgon är en låt underbara vännen Mona Gustafson skrivit. Det är kväll när jag sitter och skriver det här ljuset har snart brunnit ut Det blir mörkare nu för var dag som går Började Thorleif sjunga sen kom refrängen ” Det skall komma en morgon det skall komma en vår det skall komma en sommar efter tiden som var svår. Men en del av mitt hjärta och en del av mitt liv det finns alltid med dig och bredvid dig på din stig” Då kunde jag inte längre hålla tillbaka tårarna. Denna kväll blev på något sätt startskottet för min enormt stora passion och kärlek till dansbandsmusiken och framförallt Thorleifs. Jag vet inte hur många danskvällar jag varit ute på genom åren med Thorleifs. Men de är måntga väldigt många.

 
 

Thorleif var en otroligt stor kärleksfull människa. Han hade ett riktigt stort hjärta och omtanke. Han såg alla människor på ett sätt som är nästan unikt. Jag minns den första kvällen där på Sandgrund. Efter dansen gick jag fram och tog ett orkesterkort och tackade, Thorleif satte sig ner och började prata med mig. Har du haft en trevlig kväll frågade han mig. Detta är så stort detta är min första danskväll i mitt liv. Tack du har visat väg och öppnat dörren till dansbandsmusiken. Detta var riktigt fint och kul. Jag åkte hem väldigt nöjd och lycklig. Sedan började jag som en tok kolla spelplanen var spelade Thorleifs vart kunde jag åka och lyssna igen.

 
 

Örebro hade ett dansställe Brunnsparken, Degerfors hade Jacobs loge dit åkte jag på sommaren. Och så stod jag och lyssnade när de spelade. Deras speciella sound Tolles säregna ljusa röst och saxofonerna som blivit ett stort kännetecken för Thorleifs stil och sound. Thorleif var en man med ett stort hjärta som var så älskad av en riktigt stor publik. Jag har fått uppleva så mycket och fått fantastiska minnen jag kommer att bära med mig resten av mitt liv. Beskedet chockade mig precis som många andra. Sorgen kommer såklart finnas där men framförallt en enormt stor tacksamhet, tacksamhet för allt vad han och Thorleifs gav under alla de imponerande femtio åren de spelade. Tack Thorleif för allt din musik kommer jag bära med mig och lyssna på. Tack för att jag fick lyssna höra dig spela och sjunga. Idag gråter vi många och minns allt du till oss gav.

 
 

Ett litet axplock av alla fina utmärkelser och priser som

Sålt miljoner och åter miljoner skivor
Gråt inga tårar århundradets och alla tiders dansbandsklassiker
Melodifestivalen
Poängrekord på Svensktoppen
Startade eget skivbolag
Vann Se & Hörs meloditävling
En rad fina utmärkelser och priser
Gjorde Tre gringos ihop med Just D
Deltog i första programmet ” I afton dans” I Sveriges radio
Vunnit guldklavar i Malung
Blivit frimärke
Blivit flertal gånger framröstade som Sveriges populäraste dansband
Fick juryns hederspris vid Guldklavegalan i Malung 2019 samt en rad massa andra utmärkelser.

 
 

 

Vila i frid Thorleif.

Kommentera här: