Pixi böcker ren nosatalgi

När jag var liten hade jag precis som säkert många andra små illustrerade barnböcker i miniformat även kallad Pixi böcker. Redan 1955 kom den första serien ut av Lindqvist förlag senare bytte förlaget namn till Carlsen if. Då bytte man även namn till ”En Pixi bok”Och så har det fortsatt.

 
 

För ett tag sedan ett par månader sen började jag fundera på mina gamla Pixi böcker. Så jag åkte hem till mamma och pappa för att kika och mycket riktigt hittade jag dom i en liten plastlåda. Ja min bror hade tagit över de. Vi kan väl skämtsamt säga att vi har delad vårdnad om böckerna.

 
 

Många av böckerna är riktigt gamla och som har blivit riktiga klassiker. Och många böcker har för mig blivit riktiga favoriter.

 
 

En sådan är en bok som heter ”Här går farbror Otto” Var tror du han ska gå?
Så börjar historien. Otto går till parken och matar djuren och går sedan hem. Slut på sagan. Det var en bok som blev min absoluta favoritbok.

 
 

Här går farbror Otto skulle mamma eller pappa läsa för mig varje kväll. Ibland var någon av de lite trötta och försökte hoppa över någon sida men se de gick inte. Jag var med direkt. Nej nu läste du fel. Nu idag kan jag le åt den historien.

 
 

Nu har jag börjat intresserat mig igen för dessa små böcker. Tradera har jag varit inne på och lyckas vinna en del böcker. Jakten går vidare och jag har några böcker som jag gärna vill finna och få tag i. Det är riktigt kul med nostalgi att dels jag men främst min mamma sparat alla gamla böcker från den tid då jag var liten. Dessa små Pixi böcker har intresserat mig väldigt mycket senaste tiden. Nu har jag själv inga egna barn men de är väldigt charmiga de små böckerna att läsa.

Fridens Mikael.

Kommentera här: