Retrovågen Antik & deli ny butik i Kristinehamn

En väldigt god vän till mig Henrik lämnade för många år sedan Kristinehamn flyttade upp till Härjedalen med sin familj. Där uppe drev han vandrarhem, butik och restaurang. Så började han en dag att fundera på att vända hemåt. Han hade en idé i bakhuvudet som grodde och som växte sig allt starkare.

 
 
 
Han gjorde slag i saken tog familjen och flyttade tillbaka hem till Kristinehamn. Nu skulle han sjösätta sin plan. Det var att öppna en butik där de antika skulle korsas och mötas med det lokala i form av det mikroproducerade. Det är i form av mat och öl samt lite andra produkter så som kött, korv, ost. Och Henrik har mer planer för sin butik. Bröd och glass bland annat.
 
 

Detta kommer bli riktigt bra det törs jag lova. Första gången jag var dit var samma dag Henrik öppnade sin butik då köpte jag jättegod mousserande hallondryck och ekologisk lingondryck samt enrisrökt ren korv från Härjedalen. Det var fantastisk gott. Lokalen och butiken ligger på Hogvslagaregatan i Kristinehamn i kvarteret vågen.  Bredvid ligger Kristinehamns historiska museum.

 
 

Mamma hade aldrig varit dit så vi styrde ner till stan och steg in. Det är mysigt att strosa runt och se det gamla möta det nya. En del saker väckte minnen från då jag gick i skolan. Det fanns gamla affischer, tavlor som jag minns att vi hade i klassrummet. Henrik har också ett väldigt fint sortiment av öl som han säljer. Själv är han med och delaktig i något som heter ”Härjebrygg” som har sitt säte uppe i Härjedalen. Han säljer även flera olika ölsorter från små mikrobryggerier. Det är väldigt bra det tycker jag. Torsö ligger utanför den fina sjöstaden Mariestad där gör man något som heter Torsöl det säljs i butiken. Det finns mycket både gott och intressant att se och upptäcka hos Retrovågen Antikt & deli. Stort lycka till med butiken Henrik.

 
 

Fridens Mikael.

Kommentera här: