En fin tur till Karlstad

 
 

Bestämde mig för att ta mig en tur till Karlstad där jag skulle träffa en god vän och hennes mamma för att äta en bit mat tillsammans. Fick en idé om att åka buss eller tåg till Karlstad. Mycket för att slippa köra själv och sedan slippa betala parkeringsavgiften.  Så på eftermiddagen drog jag ner till järnvägsstationen eller resecentrum och klev på bussen.

 
 

Stunden senare klev jag av i Karlstad där solen stod högt på himlen och värmde. Ja vad annars sola i Karlstad är ett mycket välkänt uttryck. Jag har bestämt mig innan att jag inte skulle gå i några affärer utan enbart gå runt och ta lite fina bilder.

 
 

Det var något jag också gjorde. Vädret var strålande vackert och fint. Min vän ringde och sade att de var på väg till Karlstad. Älvgatan är så fin med de gamla trähusen längs älven. Riktigt fint.

 
 

Närmade mig residenset där Värmlands landshövding bor. Tog lite kort där. Värmlands opera, statyn av Selma Lagerlöf, stadshotellet samt Sola i Karlstad tog jag bild på. Det är en staty av en kvinna som står framför statt. Hon var servitris där och alltid så glad därav smeknamnet ”Sola i Karlstad”.

 
 

Fortsatte sedan till Värmlands museum och Sandgrundsudden. Där på udden skulle jag titta på statyn av Sven-Erik Magnusson. Jag fick sådana minnen och tänkte på alla de år Sven Ingvars spelade på Sandgrundsudden. Det är nu fyra år sedan Sven-Erik lämnade oss i en enorm djup och stor sorg.

 
 

Sven Ingvars är ett band så älskat av så många generationer människor. Nu har sonen Oscar tagit över och för arvet vidare med bravur. Jag stod där en stund och fick lite rysningar i kroppen. Så ringde min vän igen nu var de nära så jag började gå sakta in mot centralstationen där jag skulle möta henne och hennes mamma. Stunden senare kom de och det var dags att gå och käka mat.

 
 

Nu var jag rejält hungrig.  Jag hade bestämt att vi skulle gå till ett ställe som heter Taco Bar. Det är en kille som jag känner Magnus heter han som tillsammans med sin fru Sandra driver detta ställe. Nachostallrik valde jag och det var riktigt gott. Så kul att kunna träffas. Efter att vi ätit tog vi farväl av varandra de rullade hemåt de hade ett bra bit att köra. Jag gick och väntade på bussen hem. En trevlig dag i Karlstad.

Fridens Mikael.

Kommentera här: