Kjellez bjöd upp till en fin danskväll i Brunnsparken

 

Det kände nästan overkligt men samtidigt helt fantastiskt underbart att åter få ges möjligheten att åka ut på en danskväll. Sen pandemin kom och satte stopp har det tyvärr varit väldigt lite för att säga inga danskvällar alls för mig och min broder. Det är oerhört tråkigt och ledsamt det är något som vi fullkomligt älskar och verkligen både tycker om och brinner för. Och mitt under pågående pandemi så valde några grabbar att vi startar ett nytt dansband. Sagt och gjort så blev också fallet Kjell Lundbom som i måna, många år spelade trummor och sjöng i populära Glenn Endys valde att satsa vidare och tillsammans med Peter Malmqvist som bland annat spelat i Skåningarna, Håkan Larsson som också spelat i Skåningarna, Håkan Nöjd som bland annat spelat i Lövgrens och Cavalkad och slutligen Ole Hansen som spelat i Matz Bladhs, Jontez och Danzells så drog de igång.

 
 

Det blev en massa funderande och klurande låtar handplockades och man valde melodier och låtar med mycket stor omsorg. Handplockade allt för att passa Kjells fina sångröst. Han var en mycket omtyckt sångare i enormt populära Glenn Endys. Nu var så tiden och stunden inne för vår del att åka ut och lyssna på Kjellez. Ett av de finaste och bästa dansställena Brunnsparken i Örebro skulle få besök av oss.

 
 

 

Jag laddade upp hemma med lite ishockey på tv:n. Fixade lite mat innan jag duschade och gjorde mig klar. Det kände lite konstigt och på något sätt väldigt overkligt men jag ska åka ut på dans. Klädde på mig en sista koll i spegeln innan jag åkte hem till övriga familjen. Allt var med sedan drog vi iväg Brunnsparken här kommer vi. Jag var så spänd och enormt glad att äntligen få höra Kjellez spela live. Vi svängde in framför Brunnsparken där stod redan lite bilar. Äntligen utbrast jag tyst för mig själv ska jag få gå på en danskväll.

 
 

På vägen in träffade jag direkt på ett trevligt par som jag lärt att känna genom dansen. Betalade entré och steg in så kul att åter vara här. Klockan drog sig sakta mot åtta. Då skulle dansen ta sin början. Grabbarna kom ut och blev mycket glada av att se oss där. Hej på dej grabben sade Peter så blev det lite snack. Håkan satte sig tillrätta bakom sina trummor. Så slog klockan åtta och dansen drog igång. Kjell Lundbom som tidigare spelade trummor och sjöng i så många år i Glenn Endys kom ut på scenen hej, hej kul att se er här välkomna.

 
 

Håkan gjorde en sista koll alla var redo och så räknade han in men innan dess hälsade han alla välkomna och de fick en rejäl varm applåd av publiken. Tusen tack det värmer sade han. Så räknade han in de började med en lugn fin låt för att sedan fortsätta med Mats Bergmans fina min egen ängel. Det är för mig en stor favoritlåt så otroligt fin är den med. Kjell sjunger med sådan säkerhet och med en stor värme i rösten. Framför dansade folket fram över dansgolvet. Klapp, klapp de fick värmande applåder från publiken många glada tillrop och tummen upp.

 
 

Det är dej jag vill ha höjde upp farten en aning. Det lät så fint och bra och Kjellez. Peter bakom sina klaviaturer tog nu ton och sjöng Åh en sån kväll efter den kom Bara om du vill. Sen lite country var det dags för i Oh lonesome me därefter lite Streaplers gung i Jukebox. Nu buggade alla det kändes overkligt att åter se dansparen på golvet och grabbarna på scenen. Va man har längtat efter detta. Dags nu för en riktig stor favorit låt Tonix gamla örhänge Förlåt mig älskling. Håkan Nöjd är en fantastisk speleman han stod tryggt med sin bas och spelade. Ole Hansen blåste så fint emellanåt i sin saxofon och sjöng lite. Ja kära publik sade Håkan det är dags för lite instrumentalt Ole ska med hjälp av Håkan blåsa ett fantastiskt vackert stycke och låt som heter Don´t forgett to remember me. Jag fullkomligt älskar saxofon. Och som de blåser jag fick gåshud och rysningar över hela kroppen. Så fin stund storslaget , mästerligt.

 
 

Detta var en kväll med så många fina favoritlåtar för min del. Sommaren det hände är en mycket fin låt Kjell stod och sjöng med total inlevelse och en enorm känsla i rösten. Vilken röst den mannen besitter. Ja sade Håkan vi ska släppa loss Ole med saxofonen i South of the border varsågoda. Han blåste för allt vad tyget höll det svängde så gott. Publiken var verkligen med på noterna de applåderade flitigt mellan låtarna. Vilken underbar publik att spela för utbrast grabbarna.

 
 

Jag sluter ögonen är en låt som jag hörde med en av de största sångarna Göran Lindberg och Matz Bladhs. För jag sluter ögonen och drömmer om igen sjöng Kjell så menat och så säkert. Det märks vilken enorm rutin dessa grabbar har. Ole klämde sedan i med Du är min ängel. Vi blev fikasugna så vi gick för att köpa oss fika. Kaffe och en smörgås smakade mycket gott. Redo att fortsätta kvällen sedan var vi. Grabbarna gick och fikade de med. I pausen gick vi in och snackade lite med dom. Vilken trevlig fin kväll berömde jag de för. Ni har valt så fantastiska låtar och träffsäkert så helgjutet och fint låter det om er berömde jag dom.

 
 

Peter kollade på sin klocka det är dags att åter kliva upp på scenen. Lasse Stefanz gjorde denna låt till en monsterhit Det regnar och regnar. Peter sjöng och snabbt var dansgolvet fullt. Snurr till vänster snurr till höger. Applåderna är där och de är många och långa från publiken. Vilken fin förtrollande danskväll tänkte jag. Det märks att de valt ut låtarna med stor omsorg för Kjells röst och likaså hela repertoaren. Nöjd var jag verkligen. PÅ en gata utan namn är en fin Fernandoz låt eller de har den med på en av sina skivor. På med saxen för Ole och tuta i den.

 
 

Inom mig är en riktigt stark låt som många dansband valt att ha med på sin repa. Diggerty doggerty är Streaplers gamla hit låt från 1964. Ole blåste för fullt i sin saxofon. Två yngre flickor buggade förbi och gjorde tummen upp. Träffade på min fina vän Anders som blev så glad att se mig där. Jag blev väldigt glad att se han där också. Dragspelet åkte på och Peter tog sig en promenad ut på dansgolvet för att kolla läget. Vi började så sakta närma oss slutet av denna fantastiska danskväll. Jag kan lätt konstatera att Kjellez är ett av de finaste dansband jag hört. Så fantastisk fin avvägd repertoar och låtval. Det märks vad rutinerade de är att spela. Kjell Lundbom ge han en stor rejäl applåd kära publik sade Håkan. Green, green grass of home ska han för er sjunga nu följt av Tänd ett ljus i fönstret. Den sistnämnda är en av de finaste dansbandslåtarna på senare tid. Jag rös till i min kropp vilken sångröst vilket arrangemang. Stunden var så framme vid vägs ände kära, kära fantastiska publik. Ni kunde varit några fler men ni som var här ikväll ni har verkligen hållit igång. Ni har dansat och givit oss så mycket fin feedback och applåder tusen, tusen tack. Vi i Kjellez har haft en fantastisk fin danskväll här i Brunnsparken. Mera applåder ja fortsätt, Kjell ska för er sjunga Roy Orbisons fina Blue bayou än en gång stort tack. Men publiken gav sig inte de gav all sin kärlek och uppskattning till Kjellez. Mera, mera Diggerty doggerty drar vi till med som extranummer viskade Kjell till Ole. Mycket nöjda tackade vi ordentligt.

 
 

Detta har varit en danskväll lite utöver det vanliga som ett riktigt smörgåsbord som en god trerätters middag. Dukat upp med en stor dos fantastisk dansmusik. Bock och tack ja Kjellez kommer ni få höra mera av var så säkra. Vi tackade än en gång ordentligt innan vi styrde hemåt i natten. Och gott folk åk ut ge Kjellez en hel kväll det om något är de värda.

Fridens Mikael.

Kommentera här: