Matz Bladhs spred äkta värme och glädje i Forshaga folkets hus

 

Ett av vårt lands allra största och som jag personligen tycker absolut finaste dansorkestrar är Falkenbergs orkestern Matz Bladhs. Sedan 1969 har orkesternamnet varit verksamt. Det fina med Matz Bladhs det är att det är ett bevis på en mycket fin produkt. Med väldigt fin dansmusik Matz Bladhs de har verkligen vårdat arvet och hållit sig till sin stil. Det har de aldrig tummat på. Nu var det åter dags för ett av våra absoluta favoritställen Forshaga folkets hus att få besök av detta skickliga, duktiga danskapell. Detta var en danskväll jag har gått och laddat för i så många månader. Äntligen skulle jag åter få lyssna till en av mina absoluta favoriter bland alla dansband.

 
 

Kikade hemma i en av mina garderober vad för skjorta jag skulle ta på mig. Valet föll på en rödrutig skjorta. Gjorde mig klar och styrde sedan hemåt för att hämta min bror han skulle också med på dansen. Eter att jag tankat så drog vi iväg. Ut på vägarna ja det kändes helt overkligt att vi åter få chans att åka ut på dans. Jag laddade upp hemma med lite ishockey på tv:n en skön avkoppling.

 
 

Började sedan att göra mig klar duschade och valde skjorta till kvällen fint ska det vara när man åker ut på dans. Åkte och tankade bilen sedan hem och hämtade min broder han skulle följa med på dansen. Forshaga, Matz Bladhs här kommer bröderna brothers. Styrde iväg hela grejen känns fortfarande så overkligt stor. Fram till Forshaga kom vi och parkerade bilen. Det stod redan lite bilar framför folkets hus i Forshaga.

 
 

Äntligen var vi åter här. Jag fick en klump i halsen en liten tår av glädje kom längs min kind. Steg in och betalade entrén. Johnny Sandin satt med sin bror Inge och tog emot entrén så kul att åter träffa honom. Lämnade jackan till Per i garderoben. Så dök Tom Käldström upp. Han är ny medlem i Matz Bladhs efter att ha spelat i så många år i finska dansbandet Tommys valde han att börja spela med Matz Bladhs. Så kul att åter träffa Tom han har en fantastisk sångröst och dessutom är han en riktigt multi instrumentalist. Vi snackade lite innan jag steg in det var många kända ansikten att hälsa på och snacka med.

 
 

Så fint flickorna var där sedan dök Mats Kärrlid upp och han blev så glad att se oss där. Vi blev lika glada att se honom. Det var dags att starta igång dansen. Niclas och Lollo kom också ut för att kliva upp på scenen. En sista koll så räknade Mats i bakom sina trummor. Kom till sommaren min kära inledde de med en fin mycket fin låt från Tommys repa och Tom sjöng med sin fina stämma. Han har en mycket fin sångröst som värmde gott. Han sjöng om sommaren, kärleken, syrener sånt som får en annan att längta ännu mer till sommaren. Lollo tog sedan vid och sjöng Johanna. Publiken gled fram över dansgolvet och bara njöt av musiken. Applåderna är där per automatik och vilka applåder de fick. Niclas hälsade alla välkomna till Forshaga så kul att åter få vara ute och spela för er. Och alltid trevligt att besöka Värmland fortsatte han. Lite, lite ska vi öka på tempot Mats ska få sjunga Vägen hem därefter hänger Tom på sig saxen och Personality. Det surrade det svängde till höger till vänster.

 
 

Det gick en liten ängel är en fin låt den har bland annat Sven Erics från Hudiksvall spelat in på skiva. En kvinna skyndade för att bjuda upp en man ett annat par log när de dansade förbi scenen. Vilken kväll detta var. Smile fick lugna ner denna fina lugna välkända låt. Jag sluter ögonen för att dölja sanningen sjöng Mats så menat med sin varma fina stämma. Nu ska jag sjunga en låt berättade Niclas för publiken Sju ensamma kvällar varsågoda. En av Matz Bladhs finaste låtar är utan tvekan för min del Emma. Den har en väldigt fin melodislinga tycker jag i par med texten som säger så mycket.

 
 

En säng av rosor fick Darin en riktigt stor hit med. Bakom trummorna sitter en av jag skulle vilja påstå och säga en av Sveriges största sångare Mats Kärrlid OJ, oj, oj vilken röst den mannen har. Det är ren äkta magi när han sjunger. Jag ska göra en säng av rosor jag ska spela den för er. Jag rös i hela kroppen så storslaget. Girl from yesterday lite Eagles bjöd Lollo sen på. När vi satte oss ner för att fika bjöd de på en fin välkänd låt från Norge Ljus och värme därefter Matz Bladhs största lycka Vid silverforsens strand. Framför gled dansparen fram över golvet och riktigt njöt av den fina musiken.

 
 
Oj, oj, oj Sjöng Lollo sedan skulle även grabbarna gå och fika. Vi följde med in och snackade lite med dom. De var riktig glada att åter få komma ut och spela denna pandemi har slagit hårt mot oss alla i branschen sade Niclas och fick medhåll av de andra. Men nu är vi fyllda och fulla med enorm speliver att få komma ut och spela upp till dans. Klockan gick och åter var det dags att börja spela efter pausen. En herre skyndade fram för att berömma grabbarna. Tusentack svarade Tom artigt det värmer. Ja stort tack för mycket gott fika sade Niclas och kaffe skyndade Mats med att flika in. Nu är vi åter redo. En, två, tre Tom började sjunga Jag ska aldrig glömma dina ögon med sin varma stämma som värmde så gott. Det bor en stig är en fin Bob Stevens låt som han fortsatte att sjunga. Publiken var med på noterna och det dansades så det stod härliga till. Vilken fantastisk fin danskväll vi fick oss serverade av grabbarna. Det är lätt att bli kär höjde upp tempot och farten igen.
 
 

Niclas sjunger ett par melodier och låtar under kvällen Varje natt varje dag klämde han i med en riktigt buggrökare. Oj, oj va de buggade svetten lyste i pannorna. Nu var det dags för en av kvällens absoluta höjdpunkt och stund. Mats Kärrlid denna eminente fantastiske storslagne sångare med en gudomlig röst skulle sjunga sitt paradnummer No more Bolero. Dansgolvet fylldes direkt. Wath can I say no more Bolero sjöng han som han gjort så många, många gånger. Jag stod och hade rysningar ståpäls över precis hela kroppen. Vilken röst, vilken röst publiken stod och ville inte sluta klappa i händerna. Visslingar och rop stående ovationer och kvällens i särklass längsta applåd. Mats satt bakom trummorna och förmodligen rös han av dessa ovationer. Tack, tack kära underbara publik ni är så fantastiska i Värmland sade han. Senorita tog sedan vid och åter var dansgolvet fullt.

 
 

Med någon annan än dig var det dags att höja upp farten rejält. Lollo drog till med Tänk om hela världen vore min det är en väldigt go bugg låt med ett gött tempo i. Tänk om världen vore min, ja tänk om världen vore min sjöng han så igenkännande och fint. Från land till land heter Matz Bladhs senaste singel den sjunger Tom på. Det är en riktigt fin låt och framför allt en riktigt fin text. Med bravur sjöng Tom den. Styrkan är att alla fyra sjunger det blir en fantastisk variation på sången som är svårslagen. Det lät och framför allt självklart låter väldigt bra om Matz Bladhs årgång 2022. Dags att ta farväl kom efteråt. När man har roligt går tiden fort det är för oss dags att först tacka er kära publik som kom hit ikväll till Forshaga folkets hus och dansade. Lollo, Mats, Tom och jag Niclas ber att få tacka Inge och personalen för ett alltid fint bemötande och gott fika. Publiken gav grabbarna en rejäl värmande applåd bravo, suveränt spelat ropade någon. Det r dags för sista dansen och ta chans att bjud upp. Tänd ett ljus i fönstret skulle först Tom sjunga. Det är en otroligt populär och väldigt fin låt som många dansband spelar. Lollo fick avsluta allt med att spela en av Matz Bladhs finaste låtar av de alla som de gjort Regn heter den. Det är en ruskigt stark dansbandslåt i den högsta skolan.  De bjöd på ett extranummer innan kvällen var till sin ända. Tack och god natt. En tjej rullade i vagnen som grabbarna fick korv efter spelningen.

 
 

Vilken fin trevlig kväll det blev sade de alla fyra i kör. Kunde varit lite mer folk men, men de som kom höll verkligen igång från start till mål. Vi snackade lite med grabbarna och tackade ordentligt för en väldigt fin kväll. Vill ni ha en t-shirt frågade Mats, ja tack svarade vi. Stort TACK den ska bäras med stolthet. Vi hämtade våra jackor och snackade lite med Johnny Sandin han kommer ju till vår loge Upperudslogen 11 juni med sitt band Sandins.  Tack Forshaga det känns fortfarande overkligt att vi får åka ut på dans men väldigt kul är det. Det är något vi verkligen brinner för. Sakta styrde jag hemåt i natten. Min bror Markus höll koll på vägen efter vilt.

Fridens Mikael.
 

Kommentera här: