Streaplers svängde loss i Forshaga folkets hus

 

Det finns väldigt få band om ens något annat band i Sverige som kan få musik att svänga på det sätt Streaplers kan och gör. Många andra band och grupper har gjort tappra försök och kommit i närheten men inte ändra fram. Ända sedan 1959 har namnet Streaplers existerat och varit verksamt. Det var nämligen då som de numera mycket legendariska tvillingarna Liljeblad med förnamnen Göran och Håkan tillsammans med bland annat Gert Lengstrand och den tyvärr bortgångne Lasse Larsson, bildade detta fundament och band som fick namnet Streaplers. Bandet, orkestern Streaplers har i fantastiska och i imponerande över hela sextio års tid rest runt och spelat upp till dans. Och spelat har de verkligen gjort med den äran. För väldigt många, många år sedan blev just Streaplers mina stora både favoriter och idoler. Ett band en grupp mina föräldrar i sin ungdom var ute och dansade till. Det finns något som är så oövervinnligt med Streaplers musik. Alla snackar om det typiska Streaplers svänget, soundet som tvillingarna en gång riktigt kunde sätta ord på. Det ska svänga så som vi spelar var deras svar på frågan.

 
 

Det kom tyvärr en pandemi i vägen vilket gjorde att jag inte kunde åka ut på lite mer än två år för att då lyssna på Streaplers. Då är det en himla tur att jag har skivorna hemma att spela. Men nu var det så äntligen dags att åka ut och åter få lyssna på mina stora favoriter. Fortfarande känns det overkligt att jag åter får åka ut på dans. Men det var nu dags att åter styra bilen till älskade Forshaga folkets hus. Ett av mina absoluta favoritställen. Streaplers de har spelat i tror jag törs säga nästan varenda folkpark och på vartenda folkets hus, bygdegårdar, godtemplargårdar och andra ställen som arrangerar just dans. De har med sin turnébuss fullkomligt rest kors och tvärs med avstickare till våra nordiska grannländer för att spela dansmusik. Och framför de har kväll efter kväll stått en stor riktigt stor trogen danspublik som precis som jag just fullkomligt älskat Streaplers.

 
 

Stod hemma och rakade mig och snyggade till mig. Lite lätt ångest över vilken skjorta jag skulle välja. Men hittade en som jag fastnade för. Duschade och klädde om sedan drog jag iväg. Ett kort stopp fr att tanka sedan var jag på väg mot Forshaga. Ut på vägarna igen vilken känsla. Petade i en cd som jag bränt ihop själv med favoritlåtar. Ganska lugnt med trafik. Svängde av och åkte förbi Löfbergs arena skönt att Färjestad inte har någon hemmamatch. Det är trots att det inte är mitt favoritlag i ishockey det är Södertälje sportklubb, ändå en imponerande historia de har Färjestad. När jag kom fram stod där redan lite bilar och några husbilar. Så kul att äntligen få lyssna och träffa Streaplers grabbarna.

 
 

Betalade entrén och steg in. Men hej sade en kvinna det var längesen minsann så kul att se dig Mikael. Men hej är du här också hej, hej mycket hälsande många man inte hade sett på länge. Så dök grannarna upp. Tjenare vad fint besök vi har i afton sade Kenny och Kjetil i kör. Snackade med ett annat danspar som var så glada att få komma ut och dansa. Klockan slog åtta och Kenny tog micken. Hejsan på er alla underbart fantastiskt att åter få komma till Forshaga folkets hus. Så kul att se er igen att ni efter denna tråkiga pandemi vågat er ut på dans. Vi ska dra igång med lite fart Just call me lonesome och därefter Tre små ord. På någon sekund var golvet fullt och oj va de buggade. Vänster, höger snurra. Snurra. Applåder som vid en rockkonsert. Tusen, tusen tack sade Kenny och Kjetil tog vid i Tre små ord. Jisses vilket drag. Vi ska hålla tempot uppe Gå tror jag nästa låt hette sedan en av Streaplers genombrottslåtar från sextiotalet Diggerty doggerty. Klapp, klapp vilka applåder och visslingar.

 
 

Oj, oj ni är underbara Forshaga. Dags så att lugna ner farten i nästa dans Allt det som kärleken är. Det är en låt de tävlade med i en meloditävling. Det regnar mot mitt fönster efter den. Dansen var igång. En kille blev så glad att se mig. Det var längesen man är väldigt ringrostig och flåset finns inte där än. Är allt bra med dig frågade han ja nu är allt bra svarade jag speciellt när man får lyssna på Streaplers. Vem ska älska dej sen sjöng Kenny med sin varma fina sångröst det låter så fint. Det jag både ser och hör ikväll r fem killar med en sådan enorm speliver och spelglädje. Anders bakom sina klaviaturer tog vid och sjöng Min för evigt. Jag tog lite bilder och bara njöt av musiken. Vilka applåder de fick Streaplers publiken var verkligen på hugget. Gatans kung är en riktigt skön buggrökare och nu gungade hela folkets hus i Forshaga. Ja serveringspersonalen stod och stampade takten.

 
 

En av mina absoluta favoritlåtar kom nu nämligen främling. Det ÄR en låt jag tycker ALLA dansband bara ska spela. Kanske log hon mot sin bild i spegeln började Kenny och golvet fylldes. Anders tog sedan vid i en låt som ger mig rysningar det var hans farbror Lasse Larsson som alltid sjöng bara 15 år. Tiden stod stilla och fällde en liten tår. Så fint du sjunger käre älskade Anders. Och vilka applåder publiken gav honom. Många år, många gånger har jag sett Streaplers live men denna kväll är en av de fem absolut bästa kvällar någonsin. På min balkong eller på Kjetils balkong händer det grejer. Det är en riktigt buggrökare som svänger så det fladdrar och gungar under mina fötter. Marie, Marie och Just ikväll höll farten uppe. Alla buggade och släppte loss. Jag bara älskar drivet farten och musiken i Marie, Marie. Henrik visade prov på vilken briljant gitarrist han är och Per ska vi inte snacka om. Jag har flera gånger studerat han när han spelar bas. INGEN kan spela med sån energi och inlevelse ingen kan svänga på scenen ingen, ingen kan spela och hantera en bas som Per. Hatten av fullkomligt.

 
 

Finns det nån annan där kom lägligt och sänkte ner farten rejält. Det behövdes sade en äldre herre och skrattade för jag är så svett och slut. Men vi har inte fått dansat på två år ursäktade han sig snabbt med. Bugga och Tre goda skäl kom av bara farten. Kjetil sjunger även på sitt modersmål som är Norska En slant till trikken hjem bjöd han på. Han har en nerv i son sångröst som är så storslagen och fin. Detta lite nasala och så mjuka sätt att sjunga på. Jag gick och köpte mig en räkmacka för att fika. Ibland måste man få unna sig något gott och lyx till det. Streaplers tog paus och jag följde ned de ner och snackade lite med Kjetil och Kenny. Vilken trevlig kväll sade de båda. Men det märks att folk är tydligen lite avvaktande för att åka ut på dans än så länge.

 
 

En halvtimme senare stod de åter på scenen och var redo att köra i gång kvällen igen. Gå din väg och om du vill fick inleda andra halvleken. Bugga, bugga i Forshaga är en ny slogan. Golvet fylldes direkt och många glada ansikten. Dags för lite country manade Kenny publiken On the other hand varsågoda. Perfekt blandning på musiken hade de vad gäller lugna och snabba låtar. Tillbaks till sextiotalet en låt från tio i topp Rockin Robin kommer här och precis nu. Nu ska vi bjuda er på et medley med några låtar från sjuttiotalet förklarade Kenny gamla godingar med Streaplers varsågoda. Min gamla gula flygmaskin, tårar små tårar sjöng de bland annat och tusen öars land. Om jag hade vågat är en mycket finstämd ballad som Kjetil sjöng mästerligt. En mjuk fin melodislinga i låten rakt igenom. Vilka applåder han fick av publiken de stod och bara öste applåder över honom. Tusen tack sade Kjetil. Dags för mera Streaplers klassiker Älskar, älskar inte kom nu i ett rasande tempo och publiken stod och visslade och klappade i händerna. Lady banana och en stor favoritlåt jag har kom sen Raggarkung. Oj, oj, oj va folk buggade så det svängde.

 
 

Vi har en norsk bakom trummorna Kjetil Granli ska sjunga Ljus och värme. När mörkret nu har sjunkit ner går jag stilla genom rummet började Kjetil att sjunga så där som enbart han kan göra. Han kan verkligen beröra och stätta orden och lyfta fram texten så fint.  Lite fart innan det var dags för rekordlåten 73 veckor på Svensktoppen Peter Grundström skrev den här kommer Till min kära. sedan långt, långt bort.  Men Till min köra har en otroligt fin text som verkligen går rakt in i hjärtat. Så många år så många gånger har han sjungit låten. Jag har många favoritlåtar med Streaplers en av mina absoluta favoritlåtar är Klockarekatten. Den har precis allt tycker jag ett gött sväng en bra text med. En gång till så har nog Streaplers tänkt ända sedan de började 1959. Denna kväll är ren magi så vacker lite sorgsen men framförallt otroligt glad och härlig. Anders gjorde sig redo igen för att sjunga Känslan från igår. Nu buggade alla igen. Är det något de kan i Forshaga ja hela Värmland så är det just att dansa. Många, många som jag träffade på var så glada att åter få komma ut och dansa.

 
 

Kjetil Granli skulle sjunga en av kvällens största och absolut finaste låtar Om du stannar. Vill du ha en vän om du stannar. Den rösten bara älskar ja den är så otroligt fin den berör och sprider värmen runt i kroppen. Om jag säger att jag älskar din kropp är en gammal goding. Kvällen har nått vägs ände förklarade Kenny. Vi i Streaplers vill tacka er underbara publiken. Det har varit en ära att få komma till Forshaga men framförallt se att många av er är kvar på dansgolvet. Publiken svarade med stående ovationer och slutade inte att applådera. Hela, hela dig och Jukebox får bli de sista låtarna. Tack till Inge o personalen och alla övriga. Tack underbara älskade publik ni har skämt bort oss med så mycket kärlek och applåder. Publiken fortsatte applådera och ni ska få en låt med er hem Vad har du under blusen Rut det blir det absolut sista från oss i kväll. Så dök deras trevlige chaufför Christer upp en mycket trevlig herre alltid så glad och vänlig. Dans att börja rigga ner och packa ihop allt. Jag stannade kvar en stund och snackade med grabbarna. Stort tack från hjärtat Forshaga folkets hus på återseende som jag alltid säger. TACK Streaplers ni förgyller mitt liv med världens bästa musik. Lugnt körde jag hemåt i natten. Jo när jag fyller år då spelar Streaplers på ett dansställe här i Värmland. Men detta var en av världens ja universums finaste och bästa danskvällar någonsin. Lånade några bilder från en annan danskväll tidigare med Streaplers i Forshaga för att fylla ut inlägget med lite mer bilder.

Fridens Mikael.

Kommentera här: