Vackert väder blev en riktigt fin kväll i Upperudslogen med Engdahls

 

Det blev en otroligt vacker, varm men framför allt en oerhört vacker och fin sommarkväll som gjord för att åka ut på logdans. Jag var så glad att åter få komma ut på dans och lyssna på musiken live. Det har varit två väldigt tuffa och jobbiga år i och med pandemin. Då märkte jag så starkt och tydligt hur mycket jag saknade att få åka ut på en danskväll. Men med tålamod så skulle dagen och stunden komma då jag åter skulle få åka ut på en danskväll. Engdahls är fyra extremt musikaliska och trevliga men också väldigt duktiga grabbar att spela dansmusik. Förra gången de gästade vår loge Upperudslogen var det för första gången. De gjorde ett rejält avtryck då braksuccé.  Och nu var det åter dags för Gas, Fredrik, Staffan och Ronny att besöka logen.

 
 

I vanlig ordning hade vi jag och min bror gjort en massa reklam på sociala medier att får att uppmärksamma folk att nu minsann var det dans vid logen. Sedan var det väntan på att lördagen skulle komma. Jag gjorde mig klar hemma och kollade en sista gång så allt som jag behövde var med. Så kom pappa och min bror och hämtade mig. Mamma var lite förkyld så hon var hemma. Fram till logen kom vi och där stod det husbilar och husvagnar och folk i väntan på att dansen skulle börja. Arrangören Annette blev så glad att se oss. Stunden senare dök grabbarna i Engdahls upp de blev också väldigt glada av att se oss där. I köket doftade det väldigt gott där hade Magnus och Annette lagat till en mycket god middag till grabbarna. Oj, oj utbrast Fredrik och Lars Göran i kör vilket mottagande vilken service vi får här. Vi blir så enormt bortskämda här vid Upperudslogen.

 
 

En kopp kaffe och lite vila så var det sedan dags att äntra scenen och börja spela. Jag ställde upp och ställde mig i ”boa” För att sälja korv och dricka. Gokväll på er alla sade Fredrik välkomna hit till Upperudslogen. Vi ska börja med en dans sedan kollar vi av vad ni tycker om volymen så vi inte spelar för högt eller något annat konstigt. En av kvällens första låtar var Romantica ut på dansgolvet gled dansparen. Och det var en god stämning direkt. Applåder i massor till Engdahls. Vem får din kärlek i natt en fin Fernandoz låt kom sen. Det var en underbar fantastisk fin sommarkväll varmt och en klarblå himmel.

 
 

Tackar, tackar nu höjer vi farten förklarade Gas bakom sina trummor. Varje gång jag ser dig följt av Nu vill jag dansa. Stilen byttes från fox till bugg. Har du en mugg frågade en herre det är väldigt varmt jag måste ha vatten. Ja varsågod här har du en mugg svarade jag. Staffan Ekström är en fantastisk duktig saxofonspelare. Han tog fram sin sax och blåste så fint till publikens vilda jubel och förtjusning. Tack vilken underbar publik ni är att spela för sade Fredrik. Lite skönt Streaplers gung nu i nästa melodi Tre goda skäl höjde farten och värmen ännu mer.

 
 

Utan dina andetag är en fantastisk vacker låt signerad Joakim Berg och Kent. Åter stod Staffan med sin saxofon och blåste så fint. Framför gled dansparen fram över golvet. Många leenden och tummar upp. Om du vågar och vill sen Två pina coladas kom i en rasande fart. De bjöd på låtar från deras senaste skiva Tid att gå vidare. Vilken fin kväll vi fick och framför allt hade. Ronny hängde på sig dragspelet och drog i bälgen för allt vad tyget höll. Jag vill ha dig mer, mer sjöng Gas bakom trummorna. En herre köpte en korv av mig och vi började snacka lite. Han var så nöjd med kvällen lite synd att det inte är mer publik här. Fast i ditt garn är en riktigt stark låt som Engdahls bjöd på nu. Svensk sommar är helt oslagbart och speciellt när man får stå en kväll som denna och spela utbrast Fredrik och fick en stor applåd av publiken.

 
 

Nu ska vi lugna ner oss bjuda på en lugn dans innan det är dags för kvällens paus. När ett hjärta har älskat tävlade Fernandoz med i Dansbandslåten ett år som sändes på tv 4. Där var för övrigt Loket programledare. En av Fernandoz finaste låtar tycker jag. Jag rös till i kroppen vilken kväll Engdahls gav oss alla. De kikade förbi boa allt bra, ja kan inte bättre bli svarade jag och publiken är så vansinnigt nöjda med er. Där inne hade Annette dukat upp i vanlig ordning med en massa gott fika, smörgåsar bland annat.

 
 

Stunden senare kom grabbarna tillbaka redo att fortsätta spela. Andra halvlek ska ta sin början. Hoppas ni alla fått i er lite fika sade Lars Göran eller Gas som han kallas för. V har fått jättegoda smörgåsar. Jag sluter ögonen inledde de med efter pausen. Klapp, klapp publiken var med direkt och applåderade. Corrina, Corrina är en gammal favorit och klassiker. Då tänker jag och säkert många med mig på filmen Black Jack där var låten med. En något överförfriskad Robert står på scenen och skrålar (Reine Brynolfsson) . Dags då att höja farten Kärlek i blåa jeans här och precis nu kommer den sade Fredrik. Mycket har jag genom åren hört som har spelat men nog aldrig ett dansband som spelar så många starka fina låtar under en danskväll. Om jag inte stod upp så satt jag ner och bara njöt av musiken. Efter allt jag har gått och går igenom med sjukdomar på det privata planet så var denna kväll en rejäl glädjehöjare. Väldigt fin och trevlig. Staffan hängde åter på sig saxen och blåste så håren på armarna resten sig Finns det nån annan en låt Perikles fått stora framgångar med.

 
 

Detta var en kväll man aldrig ville ska ta slut. Aldrig nånsin glömmer jag dig en låt Thorleifs har spelat mycket genom åren höjde upp farten rejält. Paus i två sekunder sade Gas bakom trummorna. Jag måste dricka vatten sen så fortsatte dansen. Det kom fler och fler som köpte korv av mig. Wait a minute ökade på farten och en låt av Håkan Hellström sänkte sedan farten. Silence is golden är en riktig favoritlåt för mig den blåste Staffan så snyggt så vackert på sin saxofon. Oj, oj mästerligt spelat Engdahls. Varje danskväll har ett slut så även denna med. Kära, kära publik vi har nått vägs ände vi har nått fram till sista åket sade Fredrik. Vi vill tacka er alla som kom och gjorde denna kväll så fantastisk fin och trevlig. Tack till Annette för allt gott som vi fått stort tack fyllde Gas i med. Vi ska bjuda på kvällens sista dans lugnt ska det såklart bli. Det finns ingen i världen tar vi först sedan Det gick en liten ängel. Tack och god natt tack för denna gång Upperudslogen. Men publiken tjoade och klappade och skanderade en gång till. Ja självklart sa Fredrik ska ni få en liten rökare på slutet.

 
 

I boa stod jag redo med korv åt grabbarna. Jag kan berätta att publiken har varit supernöjda med er ikväll grabbar bara lovord har de öst över er. Trevligt att höra svarade grabbarna. Jag började packa ihop och så tog jag mig en korv innan vi sade hej då till grabbarna i Engdahls de skulle sova kvar i sin buss vid logen. Tack Engdahls för denna fina kväll. Nu återstår säsongsfinalen vid logen då vi välkomnar grabbarna i Holidays.

Fridens Mikael.

Kommentera här: