Julmarken I bygdegården I kväggeshyttan

 
 

Det har för mig blivit en oerhört fin tradition att varje år besöka julmarknaden uppe I bygdegården som är belägen I Kväggeshyttan. Det är något alldeles speciellt att åka på julmarken. Det är en mysig stämning som infinner sig och man möts av en härlig doft av glögg, pepparkakor och allt det andra. Det fina är samtidigt om det är snö ute på marken. Kväggeshyttan som platsen heter ligger så bygdegården som är en gammal skola från början.

 

 
 

Men sedan många år inrymmer den Bjurtjärns bya lag som numera det heter. Det är fantastiska människor som lägger ner hela sin själ och ett stort ideellt arbete rakt från hjärtat. Hela familjen har varit medlemmar där I så många, många år. Minnena är väldigt många och framför allt ljusa. Efter att jag var klar här hemma kom pappa, mamma och broder för att hämta mig.

 
 

 

Nu var vi på väg mot bygdegården. Det ä ren väg vi åkt så manga gånger. När så kom fram stod där redan en hel del bilar. Ute var det lite blåsigt men inne var det riktigt varmt och mysigt. Så fint och trevligt att åter vara här kände och tänkte jag. Det är ett oerhört fnt arbete alla lägger ner vid bygdegården. Så kul att stiga in och känna julglädjen och känslan.

 
 

 

Direkt stod två damer som sålde så fina handgjorda saker och en del broderier. Det är väldigt fint att titta på och se. Gick vidare Barbro stod I vanlig ordning och sålde lotter. Det måste jag alltid köpa det går ju till föreningen. Vinst på nummer noll och fem och se jag vann direkt på de två första lotterna jag öppnade. De andra vann jag inget på.

 

 
 

En kvinna sålde fina handstöpta ljus och en annan sålde årets julklapp som är hemstickade plagg. En here sålde saker han gjort I rostfritt små gulliga vispar och andra små redskap att använda I köket. Sedan hade han en fin tavla “Klagomål” Var vänlig tryck på knappen stod det. Knappen var en råttfälla väldigt fyndigt måste jag säga. Nu var det dags för en av höjdpunkterna en tallrik med risgrynsgröt och en skinksmörgås.  Toppat med Helenas hemgjorda goda senap. Det smakade riktigt gott. Efter detta gick jag ett sista varv innan jag tog de sista bilderna tackade för denna gang och sedan rullade vi sakta hemåt men först ett stop vid våran sommarstuga titta till så allt var bra där.

 

Fridens Mikael.

Kommentera här: