Loppis i Björneborgs folkets park

 
 

Utanför Kristinehamn ligger orten Björneborg. Där finns ett järnverk, en affär ett café och lite mer. Men framför allt så ligger där en av de finaste folkparker. Björneborgs folkets park som är så enormt vida känd runt om i hela vårt land. Den är mycket välvårdad och har genom åren besökts av flertalet stora utländska grupper och artister. Alma Cocgan bland annat har gästat parken och Jerry Williams besökte parken flera år i rad. Publikrekordet som i så många andra parker runt om i vårt land har ABBA. Det är en fantastisk fin och framför allt välvårdad park. Nu var det så dags för mig och broder att bege oss dit för de skulle anordna stor loppis.

 
 

Loppis är verkligen något jag tycker mycket om att besöka. Det är alltid så fascinerande att botanisera och kika runt för att förhoppningsvis göra något fynd. Vädret denna lördag gick verkligen inte att klaga på. Solen trängde fram genom de gråa molntäcken som fanns.

 
 

Hämtade min bror så var vi sedan på väg. Det går ganska fort och smidigt att åka till Björneborg. När vi så kom fram stod där redan ett antal bilar och det var full lav iv och rörelse. Det är för mig alltid en speciell känsla att kliva in en äkta genuin svensk folkpark. Man kan riktigt höra historiens vingslag. En tanke som slog mig för en kort sekund här har det säkert druckits en och annan flaska sprit eller druckits många liter öl under en kväll. För en annan besökare som jag träffade på frågade mig undra tro hur många liter hembränt eller sprit de har druckit i denna park.

 
 

Nu var vi fikasugna så det fick bli korv med bröd och kaffe det behövs när man är ute. Så gott att sitta ner och bara njuta andas in atmosfären i parken. Jag hittade inget direkt att köpa bara kul att få komma ut. Min bror köpte några skivor av en innan vi tackade för oss och styrde hemåt. Kan nämna att varje måndagskväll är parken öppen då kör de sina populära motorcafé och träffar. Då kommer folk dit med gamla veteran bilar och fordon över lag, sedan ska bland annat Larz Kristerz spela i parken.

Fridens Mikael.

Kommentera här: