Säsongspremiär med Sandins i Upperudslogen

 

Det finns inget som för mig är mera genuint svenskt på sommaren som logdans. Det sitter så otroligt djupt förankrat i den svenska folksjälen och kulturen. Det är synnerligen en riktigt kulturskatt som vi alla ska vara rädda om och vårda. Arvet med den svenska folkparken för visst är det något speciellt när våra folkparker och danslogar öppnar upp inför sommaren. För imponerande fyrtio år sedan arrangerades den första logdansen vid en av vårt lands allra finaste och mest välskötta danslogar Upperudslogen i Molkom. Den ligger närmare bestämt i mitt vackra landskap Värmland. Mellan städerna Filipstad och Karlstad.

 
 

Det kom en mycket oviss pandemi som gjorde att vi inte kunde få komma ut på logdans på hela två år. Det är en otroligt lång och framför allt tuff tid. Den slog riktigt hårt och medförde att en del dansband valde att tacka för sig en del tvingades hitta nya vägar och arbeten för att försörja sig för man måste ju leva det är ändå utgifter. En del började livestreama spela inför publik som kunde sitta hemma i sina vardagsrum och titta. Kanske bjuda upp sin käraste till en dans eller två. Det känns därför fortfarande lite overkligt att vi åter nu får åka ut på dans, men som vi har saknat detta. Det har blivit en livsstil detta med att åka ut på mina danskvällar. Nu var det åter dags och säsongspremiär vid vår fina loge Upperudslogen. Sandins skulle spela på premiären vilket var fantastiskt kul tyckte jag.

 
 

Med sångerska Kessy i spetsen och hennes käre far Johnny som en gång i tiden startade Sandins på hösten 1984. Vädret var helt strålande då jag vaknade hemma på morgonen och steg upp. Gjorde frukost som jag åt på min balkong. Så härligt och underbart. Grejade lite hemma och började sedan förbereda mig med att ta fram kläderna och allt det andra som jag skulle ha med mig. Arrangören Annette samlar nämligen på svanar så jag hade varit runt och köpt lite svanar till henne. Så satte jag mig i bilen och drog iväg. Solen sken på himlen och värmde så gott. När jag passerade Väse så kände jag doften av äkta koskit från ängarna. Det var en doft som letade sig in i bilen. Nu är det verkligen sommar nu är det på riktigt tänkte jag.

 
 

Vägen upp till Molkom har jag kört så många gånger i så otroligt många år men det är lika fint varje gång. En sväng åt höger sedan vänster det är en liten krokig att köra. Det värmländska landskapet bredde ut sig så vackert. Små timrade röda stugor, Allt vara lika fint som alltid. När jag kom fram till Molkom stannade jag vid Annso grillen för att köpa med mig en skallad. Har man som jag diabetes ska man äta lite regelbundna tider. En räksallad är både gott och nyttigt på samma gång. När jag kom fram var de i full färd med att förbereda inför kvällen. Annette blev så glad av att se mig.

 
 

Från logen hördes Kenneth tuta i sin saxofon de höll på att förbereda sig med att packa upp och soundchecka. Det är väldigt viktigt att ställa in ljudet rätt och se till så allt ska fungera sedan då dansen ska ta sin början. Slog mig ner och började äta min sallad mycket god var den. Det kom gäster som skulle dansa och en herre var så otroligt glad att åter få åka ut på dans. Som vi har längtat efter detta, det har varit väldigt jobbigt att bara gå hemma. Hej på er grabbar Kessy i Sandins dök upp och de andra med det var dags för fika. Här vid logen blir alltid orkestrarna så väl omhändertagna av Annette med så mycket gott fika och mat i långa banor. Detta ska bli gott uttryckte Johnny till sin förtjusning när han fick se vad de fick. Jag smög mig undan och bytte om.

 
 

Jag är väldigt noga med då jag åker ut på dans att klä upp mig det är lite högtidligt och fint på samma gång. Två systrar var där så glada de blev att se mig. Klockan drog sig sakta mot åtta och dansen skulle starta. En sista koll allt var under kontroll. Så stampade Per in till kvällens första åk.  Jag fick nya mig själv i armen det var på riktigt det var igång all väntan var över. Små, små ord av kärlek inledde de med och ut på dansgolvet gled dansparen. Det är lugnt och tyst fortsatte de sedan med. Det var lite glest på golvet i början men efter hand fylldes det på. Tackar, tacka vi ska öka på tempot sade Per bakom trummorna Det är lätt att bli kär i nån som dig följt av Om änglar finns nu tar vi ut svängarna.

 
 

Det buggades och svängdes åt olika håll. Kessy är som en virvelvind på scenen hon är bokstavligen överallt. Hon bjuder verkligen på sig själv och ger järnet. Kenneth Herrgård gjorde sig redo för att sjunga nästa låt Mitt liv tillsammans med dig. Så fint att se dansparen glida runt på golvet och bara njuta av musiken. Dags så för lite instrumentalt Röda sandens dal. Nu höjer vi farten igen Lover pelase varsågoda. Det var en väldigt fin kväll vi fick oss serverade av Sandins. Jag satte mig utanför och bara njöt av denna fina kväll vädret var riktigt varmt och skönt ute.

 
 

Peter Grundström skrev låten som Streaplers fick en monsterhit med Till min kära. Jag hittar inte orden för vad jag ser i dig men de finns här i mitt hjärta de finns här just för dig sjöng Kessy så fantastiskt vackert och fint. Hon gör en version av denna låt som är så ryslig och framkallande vacker. Hon snuddar vid det innersta i hjärtat. Jag rös i hela kroppen när jag stod där och lyssnade. Med sin utstrålning och hela sitt leende trollbinder hon publiken runt sitt lillfinger. Johnny stod snett bakom och säkert kände en stor stolthet och bara log emot mig. Världens lyckligaste par höjde upp farten i nästa dans. En kvinna skyndade för att bjuda upp en herre som nickade så buggade de iväg på dansgolvet.

 
 

Det blåser en vind fortsatte i samma raska tempo innan det var dags för kvällens fikapaus. Mycket nöjd gick jag ner till stugan där jag fick en väldigt god smörgås av Annette. Oj, oj vilken trevlig kväll sade jag va kul utbrast hon ja publiken är så himla nöjda. Hin hade i vanlig ordning dukat upp så mycket gott till Sandins som de fick i pausen. Vilken trevlig kväll det är sade Johnny när hon kom in där vi satt och fikade. Ja det är det tur med vädret och allt. När de så fikat klart dukade jag och broder undan och snyggade till det brukar vi alltid göra. När vi åter kom upp till logen så var de i full gång med att spela sin nya singel En chans till en go bugglåt. Den kommer garanterat bli en stor favorit ute på dansbanorna tänkte jag för mig själv

 
 

.

Nu ska vi tar en tur med Kessy till Barcelona det är en låt som jag tycker väldigt mycket om. Tyvärr har de inte spelat in den på skiva vilket jag hoppas att de gör. En kille torkade svetten i pannan varmt är det men så vansinnigt kul att åter få dansa. Vinden ska vända igen lugnade ner det hela för att sedan 123 och nåt mer vad den nu heter höjde upp farten rejält. Jag brukar lite skämtsamt säga ingen danskväll utan Främling så även ikväll. Denna favoritlåt för mig som nästan alla dansband spelar och framför allt SKA spela tycker jag. Många, många sjöng med i texten när de dansade förbi scenen. Kessy sjöng så vant och säkert där varje bokstav kom ut så rent och klar. Vilken härlig kväll vid Upperudslogen utbrast Kessy det är dans att ta ut svängarna igen Sven Ingvars står på tur. Ja ett medley blev det och oj vad det svängde. Hon gav verkligen järnet. Johan svängde ordentligt med sin gitarr däremellan sjöng han också. Per höll takten så tryggt och säkert bakom trummorna.

 
 

Applåderna ville aldrig ta slut kändes det som. Tack, tack va snälla ni är. Paralyzed höll ångan uppe. Vertical expression och Tocket to heaven nu lugnar vi ner det hela. Nu fick de komma nära och kramas. Solen gick ner och en vacker fin måne steg fram på himlen. Denna finfina danskväll och säsongspremiär började lida mot sitt slut. Ja kära publik sade Per vi har nått vägs ände det vill säga kvällens sista dans.  Stort tack till arrangören Annette för allt gott för en riktigt god service. Vi ska avsluta kvällen lugnt med Vem ska älska dig sen och sedan Tänd ett ljus i fönstret. En, två, tre, fyr så började Kessy sjunga. Han vill locka mig att gå ifrån dig vem ska älska dig sen, vem ska älska dig sen. Tänd ett ljus i fönstret är en väldigt fin omtyckt danslåt. Texten säger så mycket den bär ett väldigt berörande fint budskap. Tänd ett ljus i fönstret ut mo gatan om du vill ha mig tillbaka är jag din. Vilken sångröst hon har Kessy det märks hur mycket hon älskar det hon gör. Kenneth satt så lugnt tryggt bakom sina klaviaturer och spelade. Publiken gav sig inte utan gav stående ovationer ja självklart ska ni få en sista låt ett extranummer. Vi tog de sista bilderna och snackade lite med de efteråt. Och efter sedvanlig korv i boa tackade vi för oss och sakta rullade hemåt i natten. Två väldigt nöjda bröder med denna säsongspremiär till Sandins. Nästa danskväll vid logen blir 23:e juli då kommer Matz Bladhs. Tack Sandins för en väldigt trevlig kväll.

Fridens Mikael.

Kommentera här: