Haaks firade jubileum o rockade loss på Hjalmarbergman teatern i Örebro

 

För ett antal år sedan fick jag upp ögonen för ett band som kallade sig för Haaks. Nyfiken som jag både är och blev så gick jag in på nätet för att lyssna på hur de lät. Jag kan säga att där och framför allt då blev jag fullkomligt knockad och golvad totalt. Vilken musik, vilka röster och ja ibland blir man bara totalt stum överfull av beundran. Vilket band, vilka grabbar att både spela och förmedla känsla och stor musikalitet.

Både jag och min bror Markus tycker väldigt mycket om Haaks. Nu skulle de fara ut på turné runt om på olika teatrar runt om i Sverige. När jag såg fick både se och läsa deras turnéplan, stod där Hjalmarbergman teatern Örebro. Min bror Markus skulle fylla år i december månad. Jag visste inte riktigt vad jag skulle köpa till honom. Men tanken slog mig att jag köper en konsertbiljett i present men självklart en till mig också då. Sedan hade jag en idé att vi även skulle bo en natt på hotell. Detta kommer bli kanonbra tänkte jag.

 
 

Dagarna gick och det var så dags för min broder att fylla år. Varsågod grattis på födelsedagen sa jag och räckte över ett kuvert. Han blev väldigt, väldigt glad när han insåg och såg vad som fanns i. Sedan snackade vi ihop oss att vi tillsammans skulle boka hotell över natten. Valet föll på Ett hotell som vi bott på förut i Örebro nämligen Clarion. Då vet vi vad vi får och det är ett riktigt bra hotell med precis allt. Tågbiljetter bokade vi tidigt allt för att få det så pass billigt som möjligt.

 
 

Sedan var det en väntan detta var i december och konserten skulle vara i april månad den tjugonionde för att va exakt. Sakta närmade det sig och jag började packa hemma det var lite ombyteskläder som jag skulle ha med mig. Sedan mina mediciner och lite annat. Dagen var så kommen och pappa var snäll och skjutsade ner oss till stationen där vi skulle åka tåg till Hallsberg först sedan byta där för tåg vidare till Örebro. Så gött att luta sig bakåt och få en skön behaglig tågresa.

 
 

Kom så fram till Hallsberg denna järnvägsknut av tåget sedan leta sig till tåget mot Örebro. Det fann vi ganska direkt skönt bara att kliva på och åka vidare. Så steg vi av vid Örebro central äntligen framme. Fast resan tar inte så lång tid från Kristinehamn. Riktigt skönt att slippa köra bil utan att man bara kan kliva på och åka iväg.  Vi promenerade in mot stan för att sedan gå till hotellet. Glada blev både jag och broder då vårt rum redan var klart. Upp och in med våra väskor. En liten promenad på stan där vi bland skulle träffa min bästa vän Zarah och käka middag tillsammans med henne. Så himla trevligt varje gång vi träffas.

 
 

Efter en god lunch ta vi adjö och v gick tillbaka till hotellet för att gå upp till relaxavdelningen en stund. Mysigt och skönt ska man unna sig och ha det. Så gott att krypa ner och bara slappna av. Sedan började vi byta om och klä upp oss för konserten. Nu var det nära äntligen som jag hade längtat efter detta. Jag rös i kroppen för känslan av att snart skulle jag både få se och uppleva Haaks på riktigt. Vädret ute var helt fantastiskt och väldigt skönt. Här kommer en liten presentation om vilka Haaks är egentligen.

 
 

Haaks är ett band som spelat på heltid och levt på musik i över 25 år. Vi är fem medlemmar. Johan på sång och gitarr, Jonas på bas och sång, Axel som lirar gitarr och sång, Mattias på keyboard och slutligen Roger på trummor och sång. De utgår från Hamburgsund även om de bor lite utspridda. De har blivit ett otroligt populärt band. Varje fredag livestreamar de från någon teater eller ställe runt om i Sverige. Och de ses varje vecka av en miljonpublik. Haaks har blivit lika självklart på fredagskväll som tacos. Många är de människor som tagit Haaks till sina hjärtan.

Platsen då Hjalmarbergmanteatern i Örebro

Byggnaden ritades av bröderna Erik och Tore Ahlsén och invigdes 1965 i samband med Örebros 700-årsjubilleum av stadens grundande.

Konstruktionen och utseendet bär tydliga spår av funktionalism och Le Corbusiers ideal och är till stora delar bevarad i originalskick, exteriört såväl som interiört. Materialen som använts är övervägande röd sandsten, teak, obehandlad betong, koppar och glas. Där arrangeras varje år mängder med olika konserter och föreställningar.

 
 

Vi kom fram och visade upp våra biljetter letade oss sedan till våra platser. Detta var riktigt stort och helt underbart. Min bror Markus var så glad och lycklig tack bästa broder sade han. Lite innan klockan sex kom så grabbarna ut på scenen för att värma upp publiken. Johan drog lite praktiska detaljer först och sedan drog de igång. De vet minsann hur de ska få igång en publik och hur de ska imponera ännu mer på mig. Ett av mina största idoler och favoritband artister är Creedence Clearwater Revival och John Fogerty. Have you ever seen the rain . Publiken var med direkt och det blev snabbt allsång. Det roliga var också att denna kväll i Örebro hade Haaks jubileum. Två års jubileum med livestreams imponerande. Klockan sex skulle de så gå live. Och de möttes av ett öronbedövande jubel från en fullsatt salong.  Johan hälsade alla tittare välkomna och såklart publiken på plats. Ikväll firar vi jubileum två års jubileum med livestreams. Vi gör det på Sveriges brantaste teater fortsatte han Hjalmarbergmanteatern är ni redo och redo var verkligen publiken.

 
 

Publiken ställde sig upp i bänkraderna och dansade loss totalt. Roger räknade in och de började med välkänd musik och en låt av en grupp som kom från min stad Kristinehamn. När hela världen står utanför med Jumper inledde de med. Vilket gensvar direkt från publiken. De sjöng med och verkligen gav allt till grabbarna på scenen. Johan rockade loss tillsammans med sin bror Jonas och så Axel som for fram och tillbaka som ett riktigt yrväder på scenen. Detta var en stor riktigt stor stund. Mercury blues höll ångan och farten uppe. Tack, tack vilken publik vi har här ikväll och alla ni därhemma sade Johan det är dags att skåla. Höj glasen så säger vi skål, skål på er alla. Han kommer från Canada och är en av världens största artister som gett oss så många klassiker och låtar. Summer of 69 med det klassiska introt. Jag filmade på någon låt mest för att ha som minne.

 
 

Mattias fick visa prov på vilken skicklig och framför allt duktig klaviaturspelare han är. Nu förvandlades hela teatern till rena rama allsången i låten Delailah. Publiken var absolut inte svårflörtade de var med på noterna. Stående ovationer och Jonas skulle precis börja prata med stod helt stilla och bara skakade på huvudet. Ni är så fantastiska så underbara. Ett stående inslag som vi alltid haft i Haaks är blockflöjten så även ikväll. Vivaldi skulle de bjudas på. Jag fick rysningar i hela kroppen den pojken kan verkligen lira. De som satt bredvid mig och broder viskade att detta var något av det bästa de hört. Axel har en fantastisk stämma det var hans tur nu att sjunga i The Polices Every breath you take. Det är så galet bra så mästerligt spelat.

 
 

Publiken ville aldrig sluta applådera åt grabbarna. Ingen livestream eller spelning med Haaks utan hårdrock. TNT höjde den redan höga temperaturen i teatersalongen fullständigt. Jonas och Johan samt Axel kom i en härlig duell. Roger satt bakom trummorna och bankade skinnet på sina trummor. Mattias lät fingrarna flyga över tangenterna i en rasande fart. Jag kände mig bara så lycklig så glad att få göra något med min bror Markus som jag både älskar och som för mig betyder så mycket. Ted Gärdestad är en av vårt lands mest älskade artister som gick bort alldeles för tidigt. Det är så ledsamt för tillsammans med sin bror Kenneth skapade de mästerlig musik som för alltid kommer att leva kvar. Satellit bjöd de på. Haaks är så fantastiskt fina grabbar att verkligen vårda sin publik och verkligen vara lyhörda och ge precis det som de vill ha.

 
 

Publiken på plats släppte ut allt och öppnade sina hjärtan och gav all sin kärlek till grabbarna. Vilken respons de gav. Flertalet i publiken bar tröjor med Haaks på och alla bara var så nöjda. Vad ni är fina här framme sade Johan kan vi få en kamera hit. De har nämligen ett helt kamerateam med sig som hjälper dom att kunna genomföra dessa livestreams. MEN det skulle aldrig gå utan all publik både på plats och alla som sitter hemma och tittar. De swishar och i Norge är det wipps. Detta gör det möjligt för grabbarna att fortsätta. Ni är så underbara så gudomliga sade Johan rakt in i kameran. Publiken stod upp och fullkomligt matade honom och resten av Haaks med kraftfulla applåder. Vi har här i Örebro den bästa publiken vrålade Jonas instämmer skyndade sig Axel att säga.

 
 
 

Dags för nästa låt Lasse Stefanz har fått en stor hit med en låt som på Svenska fått titeln Det regnar och regnar. Haaks gjorde den på engelska It's raining and raining nu var det åter rejält drag Johan sjunger så mästerligt så gudabenådat. Vilken röst den grabben besitter och har. Alla fullkomligt stod upp och klappade takt och rockade loss. Dags för ett medley med en av världens största grupper Queen skulle avsluta denna fantastiska konsert. Men publiken ville något helt annat de tänkte minsann inte gå hem. De stod kvar och gav Haaks stående ovationer de fullkomligt slog sönder sina handflator. Vilka applåder de skrev och skanderade en gång till, en gång till. Jo men visst så kom grabbarna ut på scenen igen. Va fina ni är tack snälla underbara människor började Johan, ja tack från hjärtat fyllde Jonas i med. Ni är så bara bäst skrev Roger och Axel i kör. Mattias han bara log. Vill ni ha mer frågade Johan en fråga som kändes lite rolig med tanke på publikens enorma gensvar och ovationer. Ja så blev det Europe är ett av mina absoluta favoritband The final countdown är utan tvekan deras största låt. Axel bangade loss och röjde så han höll på att trilla av scenen.

 
 

Mattias slog an det klassiska introt på sin klaviatur. Oj, oj, oj vilket drag vilken kväll vilken konsert. Jag var stum totalt golvad. Detta var något av det bästa jag har hört. Äntligen fick jag uppleva detta live. Haaks spelar verkligen ALLT live utan en massa bakgrunder eller förinspelat. De verkligen lirar och som de gör det. Utan tvekan ett av Sveriges bästa coverband alla kategorier. Jag lägger mig platt totalt platt. Vilken konsert. Efter spelningen skulle grabbarna stå ute i foajén och sälja t-shirts och de som ville fick ta kort ihop med de. Markus var mer än nöjd detta var något av det finaste jag kunde få var hans spontana reaktion efter föreställningen. Vart kommer ni ifrån frågade Jonas, Kristinehamn svarade vi oj där han man spelat på Arklows. Det var en gammal pub som idag är riven sen länge. Vi tackade ordentligt innan vi gick för att leta upp en mycket trevlig fin italiensk restaurang där vi skulle käka middag jag och min bror. Den pastan var något av det godaste jag någonsin ätit Maxim hette restaurangen. Stort TACK Haaks detta blev verkligen ett minne för livet för oss bröder.

 
 
Fridens Mikael.
   

Kommentera här: