Kristinehamns hembygdsgård en fin cykeltur dit

Just nu är jag ute så fina cykelturer runt om i vår fina stad och kommun Kristinehamn där jag bor. Ett ställe jag åker till både gärna och fota är vår fina hembygdsgård. Den är så fint belägen en liten bit från centrum här i stan.

 
 

Gjorde mig klar hemma och cyklade dit. Det var riktigt härligt skönt väder ute. Så gott när jag rullade ut cykeln från cykelförrådet i min källare. Upp och iväg så gott det är. Gjorde små korta stopp för att ta lite bilder längs min cykeltur.

 
Så gott hälsade och vinkade glatt till en gammal vän som var ute med sin hund. Stannade för att ta lite kort innan jag cyklade vidare nu var jag nästan framme. Vilket gött väder jag hade. Kan inte vara annat än nöjd med vädret.
 
 

Hembygdsgården här i Kristinehamn har så mycket fint att se. Där ligger också Norrgården där man kan fika året om det är väldigt mysigt. Speciellt sommartid att sitta ute och ta en kopp kaffe och något gott till.

 
 

Numera äter jag alltid något sockerfritt eller en smörgås. Tog lite kort direkt. Solen värmde så gott från en klarblå himmel. Jag hade med mig några smörgåsar och lite dricka. Lumbomsgården finns ett hus som en gång i tiden stått nere i stan men som de har flyttat upp till hembygdsgården. Den inrymmer bland annat ett kök där man kan se hur det såg ut förr i tiden. Öppen spis och en massa intressanta gamla köksredskap med. Mycket intressant historia finns där inne. Broströms rederiet är också representerat där. Det var ett riktigt stort rederi när det begav sig.

 
 

Slog mig ner utanför på en bänk tog fram min fika det som jag hade med mig. Så skönt solen värmde på mig där jag satt. Här sitter du skönt sade en herre som var ute och rastade sin hund. Gick sedan vidare gjorde han. Jag gick vidare med för att ta lite mera kort innan solen gick ner. Gamla smedjan, Mjölnarbostaden Den är enligt anteckningar från 1700-talet. På övervåningen visas beredning av lin och ull. Ett rum visar en gammal skolsal. Nedervåningen är inredd som ett enklare hem. Köket visar en enklare miljö från 1700-talet. Huset är inrett med dåtidens möbler detaljer samt kuriosa..

 
 

Kaffestugan som var föreningens första byggnad. Den har under somrarna fram till 1995 fungerat som en mycket populär kaffestuga. Soldattorp finns också på området och ett litet fint vattenfall. Det är så mysigt att stanna till där och ta lite kort. Tog de sista bilderna fr solen började så sakta gå ner. Och då fann jag för att cykla hemåt.

 
 
Fridens Mikael.

Kommentera här: