Foto tur till Nässundet

Norr om Kristinehamn på väg mot Storfors, Filipstad mellan staden Kristinehamn och orten Storfors ligger Nässundet. Jag fick en idé att ta bussen dit upp för att fotografera vid och runt stationshuset som ligger i Nässundet. Steg upp och gjorde i ordning frukost hemma och åt. En snabb koll på när bussen gick 12:05 då hade jag tid på mig.

 
 

Gjorde lite smörgåsar som jag tog med mig och bryggde på kaffe. Packade ner det andra som jag behövde ha med. Laddade batteriet till kameran ordentligt så det var fulladdat. På med skorna och jackan sedan resten så tog jag mig en promenad ner till resecentrum och järnvägsstationen därifrån bussen skulle gå.

 
 

Köpte en banan och en dricka alltid gott att ha med mig. Jag googlade lite för att försöka få fram lite historia kring stationshuset i Nässundet. Fick så fram nån uppgift på att stationen öppnade 1873 och lades ner, stängde 1989. Vädret var riktigt fint där solen kämpade för att tränga fram bakom molnen.

 
 

Plingade och steg av nu var jag så framme. Kameran åkte fram direkt och jag tog några bilder. Det ligger så fint beläget med Bergsjö och sjösystemet alldeles inpå och bredvid. Tog lite fler bilder och gick runt där och njöt av den fina natur och dagen. En fågel flög förbi och landade på en gren och jag försökte fånga den på bild.

 
 

Nu började det rycka och suga i kaffe tarmen så jag gick och slog mig ner vid ett bord för att fika. Fram med kaffet och smörgåsar. Det var riktigt mysigt och fint att sitta stilla och fika. Jag satt och bara njöt av den fina natur och omgivningarna.

 
 

Gick vidare sen och tog lite mer bilder. Bergslagskanalen flyter fram där. Solen bröt fram och sken upp och värmde där jag stod och gick med kameran. Började känna mig ganska nöjd med dagen och min tur. Gick och tog de sista bilderna. Kollade på klockan om tjugo minuter skulle bussen gå tillbaka till Kristinehamn. Hittade en gammal bild på stationen som jag lånade till detta inlägg från Digitalmuseum.se

 

Fridens Mikael.

Kommentera här: