Kjellez gjorde premiär och möttes av applåder i Forshaga folkets hus

 
 

Det var premiär i dubbel bemärkelse för det relativt nystartade dansbandet Kjellez. Det var första gången de spelade i Värmland som Kjellez och första gången således i Forshaga folkets hus. Fantastiskt kul äntligen skulle vi värmlänningar få njuta av Kjellez dansmusik och framförallt också Kjells fantastiska sångröst. Kjell det är Kjell Lumbom som i 35 år spelade trummor och sjöng i Glenn Endys. Peter Malmqvist som bland annat spelat i Skåningarna spelar klaviatur och dragspel sjunger gör han också, Håkan Larsson spelar trummor och sjunger har även han spelat i Skåningarna och Dannys bland annat, Håkan Nöjd spelar bas och sjunger även han (Cavalkad, Jontez och Lövgrens bla), Ole Hansen spelar saxofon, gitarr och sjunger även han (Jontez och Matz Bladhs) där har ni Kjellez. Det är således mycket rutinerade grabbar och musiker. När pandemin var som värst bestämde sig grabbarna att gå mot strömmen och bildade då dansbandet Kjellez. De fick en fin startsträcka att repa ihop sig och verkligen sätta ihop repertoaren ordentligt. Danspubliken stod redo och tog emot grabbarna med öppna armar. Lovorden haglade över de när det så kom ut och gjorde sina första spelningar.

 
 

Nu var det alltså premiärspelning i Värmland och starta höstens danser i Forshaga folkets hus. Jag gjorde mig klar hemma sen kom de andra och hämtade mig här hemma. Stunden senare var vi på väg mot Forshaga. När vi kom fram stod det redan några bilar på parkeringen. Den alltid så vänlige ordningsvakten Patrik hälsade oss välkomna. I luckan satt Kessy och tog emot entrén. I garderoben stod Johnny och tog en mot kläderna tillsammans med Per. Grabbarna i Kjellez blev riktigt glada av att se oss där. Nämen så kul bröderna är här. Stunden senare räknade Håkan bakom trummorna i till aftonens första dans. Peter Malmqvist inledde med att sjunga Inom mig innan Kjell tog vid Kjell Lundbom är mannen med den gyllene rösten av guld. Du är värd att vänta på sjöng han.

 
 

Hej Forshaga sade Håkan bakom trummorna så kul att vara här och spela för er. Det är premiär här fös oss i Kjellez sade han. Vi ska öka på farten nu Det är dig jag vill ha. Jag ringer i natt och bara om du vill ändrade på tempot och farten. Applåder i massor till grabbarna. Ole Hansen tog ton i förälskelsens vind sen kom Med vinden kom en sång. Många glada leenden när de dansade förbi scenen. Nu är det så dags för en Streaplers låt det ska bli riktigt sväng förklarade Håkan bakom sina trummor den andra Håkan gjorde sig redo med basen.

 
 

Nu var det riktig dansbands nostalgi och en stor klassiker en stor favoritlåt för mig Tonix gamla förlåt mig älskling. Tonix är ett utav mina absoluta favoritdansband. Så förlåt mig älskling förlåt för allt sjöng Kjell med sin fantastiska sångröst. Publiken stod efteråt och klappade hårt i händerna. En äldre kvinna sade rakt ut detta är något av det bästa jag dansat till. Ja så duktiga grabbar fyllde en herre i med. Klingande ord på värmländska så mycket positiva kommentarer och tummar upp, ja lovorden haglade över Kjellez. Vi ska lugna ner tempot vi ska bjuda på en go country låt your man efter det ska herrarna få blåsa i sina saxofoner i Don´t forgett to remember me. Dubbla saxar i ett dansband är bara så himla bra det är full poäng direkt.

 
 

Vi ska bjuda på en låt från en orkester som tyvärr inte längre finns kvar förklarade Håkan för publiken. Mats Bergmans hette dom Om du ger mig din hand varsågoda. Det är en väldigt stark låt som jag tror Linus Lindholm som då sjöng i Bergmans har skrivit. Applåderna finns där efter varje låt tack, tack sade Kjell. Peter hängde på sig dragspelet och drog i väg en låt. Ole hängde sedan på sig saxofonen South of the boder nu svängde det riktigt gött på scenen och ute på dansgolvet buggade alla. En av de starkaste dansbandslåtarna är Jag sluter ögonen den har Göran Lindberg skrivit den kom nu. Håkan Nöjd kan inte bara spela bas och saxofon utan också sjunga det gjorde han förtjänstfullt i Party på våran gård. Fram med saxarna Livet det har varit gott mot mig. Nu var det så dags för kvällens paus.

 
 

Vi köpte fika det blev en räksmörgås som smakade utsökt god och kaffe på det. När vi fikat klart gick vi in och snackade lite med grabbarna. De var helnöjda med kvällen gud så trevligt utbrast Peter och fick medhåll av de andra. Så var det sedan dags för andra halvlek eller andra passet. De började med en av de finaste dansbandslåtarna Rosen som du gav mig. Om framtidstro om ljusa dar om att inte se tillbaks, ja rosen som du gav mig sjöng Kjell mästerligt. Vilken röst, vilken låt. Sedan kom åter en Mats Bergmans låt Min egen ängel. Lugnt gled dansparen fram över dansgolvet och bara njöt av den fina musiken och låtarna. Vi höjer och ökar fart förklarade Håkan på sin härliga skånska Om du ringer till mig. Ole Hansen är inte bara duktig att blåsa och spela saxofon sjunga kan han med hur lever livet med dig hette låten han sjöng. I wonder är en fantastisk låt som Morten Trinholt skrivit han spelade och sjöng en gång i tiden i Erik Lihms orkester.

 
 
 
Nu är det dags för ett av kvällens största nummer och låtar. Kjell gjorde sig redo green, green grass of home sedan tänd ett ljus i fönstret. Applåder så taket nästan lyfte sig på folkets hus i Forshaga. Ja tänd ett ljus i fönstret ut mot gatan för jag vill ha dig tillbaka sjöng Kjell. Jag rös i hela kroppen. Streaplers är och har alltid varit mina stora idoler diggerty doggerty heter en av deras stora genombrottslåtar som kom på sextiotalet. Ole blåste så svetten lackade i hans panna och han gav verkligen allt i låten. Försök att fånga kärleken vi håller uppe farten Håkan och Håkan såg så nöjda ut. Peter traskade runt på scenen med sitt dragspel och bara log. Vilken premiärspelning för Kjellez i Forshaga. Kära, kära underbara publik tusen tack för en fantastisk kväll. Vi har nått fram till kvällens sista dans vilken fin premiärkväll vi fått tack vare er. Stort tack till Inge och Johnny och personalen för allt gott vi fått. Sista dansen vi ska börja först med blue bayou varsågoda. Applåder, applåder till Kjellez sedan kom om du stannar en stund. Men publiken gav sig inte de stod och fullkomligt gav Kjellez stående ovationer. Tusen tack sade Håkan det värmer. Håkan var extra nöjd, ja han heter så i efternamn hanklämde i med ett extranummer det blev party på våran gård. Vi snackade lite med grabbarna tackade ordentligt och rullade hemåt i natten. Tack Forshaga tack Kjellez wow vilken kväll.
 
Fridens Mikael.
 
     

Kommentera här: