Julmarken med julkänsla i bygdegården i Kväggeshyttan

En av årets finaste traditioner som jag har och haft i så många år är att åka upp till Kväggeshyttan och bygdegården. Speciellt när det är dags för julmarknaden där. Varje år hoppas jag på att de just då ska vara snö så man får känna lite julkänsla. Just snö har det varit lite glest med de senaste åren. Men nu var det både ganska mycket snö och även kyla ute. Det var så otroligt fint när jag och min bror åkte upp för att ta del av julmarknaden.

 
 

Snö låg så fint och likt en tavla målade upp ett fantastiskt vackert vintrigt landskap. Alla som verkar i och kring bygdegården jag har sagt det många gånger förut, de är otroligt eldsjälar. Från djupet av hjärtat lägger de ner ett stort arbete med alla aktiviteter som de ordnar i bygdegården. Såväl vår, sommar, höst eller vinter. Jag kan bara buga artigt och det finns inte ord nog att tacka de för detta fantastiska arbete de lägger ner.

 
 

Det är så stämningsfullt och fint med julmarknad. Att se alla ljus som brinner alla tomtar och det fina hantverket de gjort de som står och säljer. En dam stod och sålde så vackra ljus som hon stöpt själv. De var riktigt fina. Barbro stod i vanlig ordning och sålde lotter. Jag köper alltid en bunt med lotter sen om jag vinner eller inte har ingen betydelse för mig. Pengarna går till föreningen resonerar jag.

 
 

Fint mycket fint smide stod en kille och sålde. När vi kikat runt var det så dags för lite fika traditionsenligt. Julgröt och skinksmörgås det är en delikatess som är så otroligt god. Så gott det smakade och en äldre dam var så glad av att se oss där igen. Ja grabbarna ni är så trogna och kommer varje år. Ja självklart svarade jag detta är en fin tradition. Köpte några lotter till och lyckades få en vinst. Så kul var det. Kameran åkte fram och jag tog lite bilder. En annan kvinna sålde hemstickat det fanns så mycket fina saker att se men framförallt köpa där. Detta slår det mesta på hela året. Så kul att det i år var snö ute då infann sig den där speciella julkänslan. Gick ett sista varv innan vi tackade och började rulla hemåt. Ett stort tack till alla fantastiska människor som ordnar detta. Tack för all tid ni lägger ner för att skapa detta. Vi längtar redan tills nästa år. Jag brukar alltid då jag betalar in medlemsavgiften ge de lite extra bidrag.

Fridens Mikael.

Kommentera här: