Länsdansen i Karlstad samlade mycket folk när Fernandoz spelade i Holken

 
 

Det är en oerhört fin tradition som varit i väldigt många år nämligen länsdansen i Holken Mariebergsskogen Karlstad. Känt också som Luciadansen. De senaste åren har Fernandoz svarat för musiken och med den äran såklart. I år var det extra roligt då de i somras vann två guldklavar i Malung på Guldklavegalan. Först årets album för nu tar vi nya tag, sedan den finaste årets dansband. Jag och min broder är med och hjälper till med dansen och allt runt omkring. Det är mycket som ska förberedas och ordnas inför en sådan kväll.

 
 

För mig personligen är detta höjdpunkten och den finaste och bästa danskvällen. Jag är under ett år ute väldigt mycket på dans men det finns inget som kan slå en länsdans. För er som kanske inte vet vad en länsdans är så är det dans för människor med funktionsvariationer som arrangör står FUB. Många laddar i månader inför denna kväll. Jag duschade och bytte om hemma. Finkläderna tog jag med mig. Sen var vi på väg mot Karlstad, Mariebergsskogen och Holken som stället heter.

 
 

Gjorde en sista koll så alla grejer var med så gick vi ut. Vi skulle få skjuts till Karlstad. Det var fint med lite snö när vi kom fram till Mariebergsskogen. De var full aktivitet inne för det är mycket som ska ordnas och förberedas. Vi skulle ha hand om garderoben ikväll. Ta emot hänga in jackorna när de kommer.

 
 

Stunden senare så kom då grabbarna i Fernandoz med sin stora turnébuss. Anders backade in så vant så började de att packa ur allt. Det är mycket som ska ur bussen och packas upp på scenen för att spela. De var väldigt glada att åter få vara i Holken och spela på Luciadansen. Hej, hej sade Simon medan han började lasta ur grejer ur packutrymmet på bussen. Klockan gick sakta framåt. Och jag smög bakom och bytte om.

 
 

Klockan slog halv sex och de första dansgästerna började komma. Så fortsatte det en bra stund. Vi hälsade alla välkomna, frågade varifrån de kom. Så hängde vi upp jackan. Klockan slog sex och Fernandoz steg på scenen och drog igång kvällen. Snabbt fylldes dansgolvet. Det är snart jul så Anders började med att sjunga blue christmas. Applåder och jubel direkt. Nästa låt blev välkommen hem. Kvällen var igång.  Hej på er allesammans sade Simon va kul att åter få vara här och spela för er. Vi höjer på farten och svänger till det. Ute på dansgolvet var det fullt drag och många fötter som rörde sig och många glada ansikten och framförallt människor.

 
 

Jag tog lite kort med kameran och gick runt för att prata med folk och ha det trevligt. Anders sjöng en låt som heter guld och gröna skogar till publikens jubel. Alla stod och klappade i händerna och visslade. Tackar, tackar sade Anders det värmer i hjärtat. Som bekant tog Fernandoz två riktigt fina Guldklavar vid Guldklavegalan i Malung på Dansbandsveckan. Årets album sedan de bästa och finaste, största årets dansband. När ett hjärta har älskat lugnade ner tempot för att sedan höjas i nästa dans. Vilken kväll så mycket kärlek så mycket glädje. Vi ska nu ta en paus sade Simon till publiken sedan om en liten stund får vi besök av Lucia. Medan grabbarna i Fernandoz gick för att fika så kom det ett mycket vackert Luciatåg och gled in. Så stämningsfullt så vackert sjöng de.

 
 

Det tindrade i ljusen och man fylldes av värme med alla fina sånger och röster. Det var ett otroligt vackert och fint Luciatåg. När de sjungit klart gick de ut för att sedan komma tillbaka in och vara med och dansa. Fernandoz hade åter tagit plats på scenen. Ja efter lite fika så står vi åter redo att bjuda på musik sade Simon. Det bjöds på många låtar från Fernandoz enorma låt katalog. Simon frågade om det fanns någon där som hette Caroline så heter nästa låt de skulle spela. En kille och tjej buggade loss och skrattade, vilken kväll utbrast de vi bara älskar Fernandoz. Jag tog lite kort med kameran och bara njöt av denna kväll.

 
 

Det är dags för en gästartist förklarade Simon det är Christian som brukar komma ut när vi spelar och få sjunga en låt med oss. En gång kom han ända till Östersund. Tomma löften var det dags för. I serveringen var det full fart hela kvällen. Kära vänner sade Simon Ni ska veta vad mycket vi har längtat efter att komma hit och spela för er. Att få denna glädje från er värmer mycket. Detta är en av årets finaste spelningar vi gör. Hur skulle jag kunna veta sjöng han själv. Kvällen rullade på och tiden den går fort när man har trevligt. Anders tog till orden och tackade alla som kommit kul att se så mycket folk till sista dansen sade han vidare. Publiken stod och applåderade och gav de stora applåder och visslingar. Så lyckad denna kväll blivit och varit tänkte jag. Alla var så nöjda efteråt. Fredrik Trängbjörk gjorde sin sista spelning med Fernandoz. Han blev ordentligt avtackad och firad av både Fernandoz och hela publiken på plats.

 
 

Vi tog den sista bilden på honom tillsammans med de övriga i Fernandoz. Kevin hade sin vana trogen sjungit the lion sleeps tonight och det var som att taket lyfte sig. Han sjunger så himla bra och framförallt country låtar. Ett riktigt stort tack till Fernandoz för denna kväll. Anders hintade om att ett ställe i Karlstad ska testa att köra danskvällar på publikens begäran. The Bull bar heter det och den tredje januari är det premiär kväll med Fernandoz på scen. Tiden ska jag ta reda på vilken tid de börjar att spela där. Stort tack Fernandoz för denna kväll, tack till alla ideella krafter som hjälper till att ro Luciadansen i hamn.

Fridens Mikael.

Kommentarer:

1 Anonym:

Snygg i kostym och du ser välmående ut

Svar: Hej!Tack så mycket. Det har varit och är väldigt kämpigt för mig med min hälsa. Just då mådde jag ganska bra. Men nu är jag åter sjuk. Gott Nytt År önskar jag dig.

Mvh Mikael.
Mikael

2 Anonym:

Snygg i kostym och du ser välmående ut

Kommentera här: