Matz Rogers bjöd på fin dansmusik i Edsvalla folkets hus

 

Det är i dessa tider oerhört kul och framförallt glädjande att de ploppar upp nya dansställen. Det där var en liten sanning med modifikation för det har arrangerats dans förr i Edsvalla folkets hus. Men sedan lade man ner danserna där och har sedan dess legat i den berömda lindan. Nu har man åter väckt liv i Edsvalla folkets hus och ska göra ett nytt försök att arrangera dans där. Nu var det en eldsjäl som fick en idé om att prova att på nytt arrangera dans där. PRO i Grums brukar arrangera dans på onsdagarna som lockar många besökare. Denna onsdag körde de ingen dans så då skulle de testa att arrangera dans i Edsvalla folkets hus.

 
 

De hade för säkerhets skull bokat in ett riktigt säkert kort. De omåttligt stora publikfavoriterna i Matz Rogers skulle svara för dansmusiken. Vi bestämde oss direkt för att åka dit när vi fick nys om detta. Kul att någon vågar och kul om vi kan få ett dansställe till i Värmland. Åkte hem från jobbet och duschade sedan bytte jag om och klädde upp mig. Det är viktigt det gör jag alltid när jag åker ut på en danskväll. Det hade kommit snö och var minusgrader så vi åkte iväg från Kristinehamn i god tid.

 
 

Vägen var fin och fram kom vi där var ett par bilar redan. Det var första gången jag var där. Hade bara läst och hört talas om Edsvalla folkets hus. Det var litet och otroligt charmigt. Lite pittoreskt folkets hus. Grabbarna i Matz Rogers var väldigt glada av att se oss alla där. Vi åker alltid iväg när Matz Rogers spelar. De är utan konkurrens de bästa pojkarna att spela genuin dansmusik. Hej sade Janne på sitt alltid så skojfriska sätt, Kul att se er sade Kalle och Ulf i Kör. Roger tog en klunk kaffe och gjorde sig redo för kvällen. Upp på scenen steg de och Janne räknade in till kvällens första dans. Ulf tog ton i krama mig igen en låt som den så oerhört saknade Thorleif Torstensson skrivit. Roger tog sedan vid och sjöng sjunde himlen. Kvällen var igång och Janne hälsade alla välkomna till Edsvalla folkets hus. Så himla kul att åter få komma hit och spela. Vi ska öka på farten i nästa dans save the last dance och sedan saknar dig. Det kom fler personer och löste entré.

 
 

Dina ögon är blå höjde upp farten både på golvet och i lokalen. Jaha ja herrarna ska hänga på sig sina saxofoner och blåsa lite för er. Sången till livet sjöng Roger innan det blev storms never last. Åter dags för herrarna Ulf och Roger att blåsa sax i den välkända rosegarden. Som de spelar dessa herrar man står och bara är helt stum av beundran. Man får lite rysningar i kroppen på samma gång när man hör dubbla saxar. Vem tror du att du är ja så heter nästa dans sade Janne till publiken som var redo att dansa iväg. 1990 kom en film som jag tror alla har sett nämligen Black Jack i denna film finns en låt vid namn du är vinden den ska vi spela för er nu. Blue Hawaii och höga berg och djupa hav höjde upp farten. Applåderna var både många och långa från publiken. En äldre herre stannade till och nickade åt grabbarna på scenen tummen upp följt av ett leende. Is it wrong sedan ska Kalle få bjuda er på lite gitarrgodis i Thoméegrend 14. Det är en fröjd för ögat och örat att höra denna legend spela. Som han spelar det är ren skär mästerlig magi. Publiken stod och gav honom stående ovationer efter låten, klapp, klapp i händerna. De ville aldrig sluta applådera publiken. Tack ni allt bra snälla sade Kalle ödmjukt.

 
 

Ja se där sade Janne med sin röda Fender stratocaster har jag lärt mig att det heter spelar han så vackert. Hur toppar man detta sade ett äldre danspar. Jo ni det ska jag berätta för er sade Janne bakom sina trummor och gapskrattade sedan vi ska spela nästa låt. Den finns på Spotify där ni kan höra mer Matz Rogers musik nyanser och sedan Roses of picardy lite instrumentalt igen. Rosalie stod på tur. Sedan utbrast Janne herregud uret har tickat på klockan gick det är dags att ta kvällens paus och fika lite. Nu skulle det smaka gott med en kopp kaffe och en smörgås. Jag köpte även en liten bulle. Det var en väldigt god stämning kring borden och alla var nöjda med kvällen. Vilken fantastisk kväll vi fick oss serverade. Jag brukar säga att gå ut på en danskväll med Matz Rogers det är som att gå på en finare restaurang och avnjuta en tre rättes meny. En god förrätt en fin varmrätt och avslutningsvis en mycket god dessert. Åter stod de på scenen Matz Rogers. Du läser mellan raderna Carina fick inleda andra halvleken efter pausen. Efter denna kom det välkända toner i form av fröken fräken. Den har Matz Rogers även gjort en EPA dunk version av. Det är något som är otroligt populärt bland ungdomarna. Kära publik vi har ett födelsedagsbarn här ikväll fast hon fyller år i morgon. Ja det var min älskade mamma. Grabbarna och publiken sjöng för henne. Glad och lite rörd blev hon. Dags för han på kanten Ulf Gullbrand att sjunga nu eller aldrig. Det svängde till rejält och publiken njöt i fulla drag. Tackar, tackar sade Janne. Vilka underbara grabbar ni är att spela utbrast en dam ja de bästa fyllde en annan i. Dej ska jag älska all min tid står på tur varsågoda. Mona Gustafsons fantastiska låt.

 
 

Vi har mäster på gitarr sade Janne han står framför mig och heter Kalle. Ge honom en stor applåd och den ska vara lång skojade Janne med publiken. När du ser på mig Candelas låt. De höll så hårt i varandra dansparen när de gled fram över golvet. Vi ska höja farten jag hittade rätt och jag hittade hit och vet att jag är i Edsvalla och spelar skojade Janne. Jaha är du också här skyndade Roger att säga. Jag har hört att du har någon annan nä men fy usch sa Janne skämtsamt. Nästa låt och dans hette så. Det är en Streaplers låt. Dags för lite Sven Ingvars och något av de största och finaste som Sven Erik sjöng in var Dan Hylanders fina Så många mil, så många år. Roger sjunger den så himla bra med sin ljusa fina stämma. Man riktigt ser Sven Erik stå där och sjunga. Tack fina publik, tack för alla applåder. På med saxofonerna och blåsa igen. När countryn kom till Skåne är en låt som Lasse Stefanz spelat in på skiva. Thorleifs är ett av våra allra största dansband med en fantastisk låtkatalog. Sakna och aldrig glömma är något av det finaste Thorleif sjöng in på skiva. Ulf Gullbrand är inte långt efter. Han har en mjuk varm fin sångröst som glatt och gläder så otroligt många människor. Jag stod och bara njöt och rös till när han började sjunga. Sakna och aldrig, aldrig glömma sjöng han. Detta var en av hela kvällens finaste stund. Publiken stod och klappade hårt, hårt i händerna. Ulf såg lite tagen ut och mer applåder fick han av publiken. Damer och herrar den ende i sitt slag sade Janne direkt Ulf Gullbrand ge han en större applåd.

 
 

När man har trevligt går tiden fort sägs det och vi var nu framme vid kvällens sista dans. Tack underbara publik som kom hit ikväll och dansade. Fortsätt åka dit sprid detta till alla att den 31:e januari är det dans här igen med Jompaz. Så kan vi få ett dansställe till här i Värmland. Tack till arrangörerna och ni fantastiska danspublik som kommer ut och dansar till oss i Matz Rogers. Var det en tår jag såg och sedan avslutar vi med seeman. Applåderna var rejäla. Vilka gentlemän att spela dansmusik. Mera, mera ropade en herre. Janne räknade in och sista dansen tog sin början. Vi snackade lite med grabbarna efteråt och de var riktigt nöjda med kvällen. Sakta började vi rulla hemåt mot Kristinehamn. TACK Matz Rogers för en av årets bästa danskvällar. Om inte annat en av årets finaste. Tack till arrangörerna hoppas fler hittar till och åker nästa gång till Edsvalla folkets hus på dans.

Fridens Mikael.

Kommentera här: