Södertälje krossade BIK Karlskoga på bortaplan med 2-6

 
 

Mitt stora favoritlag i ishockey har sedan 10-års ålder varit och framför allt är Södertälje sportklubb. När de så kommer i närhet eller närområdet där jag bor försöker jag åka i väg och titta och heja på de. Nu var det dags dagen innan nyårsafton skulle de komma till Karlskoga för att möta BIK Karlskoga. Perfekt tänkte jag fredagsmatch så jag kollade upp allt och bestämde mig för att åka över. Jag bor så bra att jag har busshållplatsen utanför mitt hus så det var bara att göra sig klar packa ner allt jag skulle ha med mig och kliva ut och sedan på bussen. Sagt och gjort stunden senare satt jag på bussen till Karlskoga.

 

 
 

Vilket härligt äventyr som nu väntade. Det ät alltid kul att titta på ishockey men att både se och uppleva den live slår det mesta. Steg av bussen vid busstationen i Karlskoga. Nu skulle jag leta reda på en restaurang och äta en middag innan jag skulle ta mig vidare till Nobelhallen.

 

 
 

Gick till en restaurang som jag brukar äta på när jag är i Karlskoga. Efter en fantastisk köttbit och middag gick jag in mot stan för att köpa med en dricka. Nu blev det en promenad till busscentralen. Sedan kom bussen och jag steg på. En väldigt trevlig chaufför som jag satt och samtalade med. Steg av tackade chauffören och gick sista biten till hallen.

 
 

 

Jag var redo och taggad för hockeymatchen. Så kul det ska bli att se mitt stora älskade favoritlag Södertälje sportklubb. Kom ganska tidigt till hallen men det var samtidigt skönt. Köpte lite lotter och en kopp kaffe. Nu var det väntan på nedsläpp. Sakta drog sig klockan mot sju då matchen skulle börja. In på isen kom BIK Karlskogas spelare sedan så även Södertäljes spelare.

 
 

 

Matchen tog sin början och det var Södertälje som direkt tog tag i den så berömda taktpinnen. De snurrade friskt i Karlskogas zon och skapade ett par riktiga målchanser. Anförda av lagkaptenen Linus Videll öste de på ganska friskt mot Karlskogas mål utan att få in pucken i mål.

 

 
 

Det var härligt att se Södertälje spela så respektlöst och med sådan fart och finess. Det skapades ett par riktiga vassa lägen och flertal gånger fick Lars Volden i Karlskogas mål freda och göra fina räddningar och blockeringar. Första perioden skulle sluta 0-0 men med ett stort övertag för Södertälje vilket kändes bra.

 

 
 

Jag förstod att BIK Karlskoga nog skulle komma ut mer aggressiva i andra och sätta fart direkt. Men det var mitt älskade SSK som fortsatte att ösa på mot hemmalagets mål. 3:21 in i andra tar så Södertälje ledningen genom Albert Sjöberg. Det roliga var att Södertälje hade en väldigt stor riktigt stor tillrest klack som höll i gång. De fick anledning att lufta sina strupar och vråla ut sin glädje. Tiden 6:19 var det åter dags för mål och SSK ökade på till 0-2 genom Newell. Det kändes som det bara var ett lag på isen. Karlskoga hade otroligt svårt att skapa några vassa chanser. Gång på gång blev det tämligen enkelt avväpnade att Södertäljes försvar. 10:02 bjöd Linus Videll på en riktig delikatess när han gjorde 0-3. Oj, oj tänkte jag detta luktar kross.

 

 
 

Det är bara att gasa på framåt och inte slappna av eller bli för bekväma nu tänkte jag. Drygt två minuter senare skulle hemmalaget BIK Karlskoga få jubla då de reducerade till 1-3. Då smög sig för en kort sekund en liten nerv in hos mig. Tiden 15:30 fick jag anledning att jubla då ökade SSK på till 1-4 genom Linus Videll assist av Norbe och Pasic. Klapp, klapp Södertälje fansen höll verkligen igång med hejaramsor och de hoppade på den del av läktaren där de stod. Fick ta en klunk dricka. Dryga minuten senare fick Nicola Pasic själv sätta dit 1-5 som också var resultatet efter två spelade perioder.

 

 
 

Senast de bägge lagen möttes i Södertälje så ledde BIK matchen med 1-4 innan SSK stod för en mäktig upphämtning. 1-4 blev 4-4 och slutligen seger med 5-4 efter straffar. Chansen fanns givetvis att det kunde ske något liknande men nej tänkte jag Södertälje är för bra ikväll för att tappa. De fullkomligt krossar BIK Karlskoga. En korv med bröd, fantastisk god korv och en kopp kaffe måste man ha då man är på ishockey.

 

 
 

Nu återstod sista perioden och så här långt en fantastisk match av SSK. De spelar väldigt tajt och släpper inte till något de ger inte BIK Karlskoga en millimeter att försöka komma närmare målmässigt. Min tanke och känsla var att gå nu ut i tredje och bara ös på framåt jag vill se fler mål. När BIK:s spelare åkte av isen efter andra syntes så tydligt en enorm frustation i deras ansikten. Många slog med klubban i sargen. Tredje perioden tog sin början och likt de två första fortsatte SSK att dominera. Men 3:46 skulle Kalle Jellvert reducera till 2-5. Nä tänkte jag detta ska vi inte förlora. En och en halv minut senare ökade i stället SSK på sin ledning till 2-6 genom Luchuk som är ett nyförvärv kul för honom att få gör mål. Tack och god natt BIK Karlskoga sjöng inom mig. Trots några utvisningar i tredje så var aldrig BIK i närheten av att göra fler mål.

 

 
 

SSK försvarade sig väl och kunde slutligen spela av matchen. Det var en vild enorm glädje på isen såklart bland spelare som kramade om målvakten Nikita. På läktaren sjöng fansen för fullt och hoppade. Fram med mobilen och filma firande på slutet mellan spelarna och de tillresta fansen. Wow vilken härlig match jag just fått bevittna av mitt älskade Södertälje. Vilka hjältar, vilka krigare. Total överkörning av BIK Karlskoga. På jumbotronen stod att läsa 2-6 som slutresultat. Oerhört nöjd och glad tog jag se sista bilderna och promenerade sedan mot centrum för att ta bussen hem till Kristinehamn. Stort Grattis Södertälje till en fin seger och tre otroligt sköna poäng. Kul att avsluta året med två raka segrar först Västervik hemma sedan BIK Karlskoga på bortaplan. Nöjd steg jag på bussen betalade och slog mig ner med en fantastisk känsla i hela kroppen.

 

Fridens Mikael.

Kommentera här: