Jompaz bjöd upp till dans i Storfors Kulturhuset

 

Tiden den går ja så heter en fin dansbandslåt men det är också så att tiden den går. Det var åter dags att fara i väg på dans och åter var det Storfors Kulturhus som skulle få besök av oss. På scenen skulle Jompaz svara för dansmusiken. Jompaz består av tre medlemmar från dansbandet Sandins Johnny, Johan och Per. Storfors ligger bara några mil från Kristinehamn så det blev en kort resa vilket är oerhört skönt. Fixade mat hemma och åt innan jag duschade och klädde upp mig så var vi sedan iväg mot Storfors. Fram vi kom och betalade entré och steg sedan in. Det var många att hälsa på där som jag kände vilket är trevligt såklart.

 
 

Klockan slog fem och grabbarna klev upp på scenen. Johan hälsade alla välkomna till Storfors. Vi ska inleda med Jag tror på lyckan efter den mitt liv tillsammans med dig. Ut på dansgolvet glider dansparen i en strid ström. Jag tror på lyckan är en låt som Vikingarna spelat in på skiva, kramgoa låtar 20. Applåder från publiken. Tack så mycket vi ska öka på farten lite grann from a jack to a king och sen om du vågar och vill. Mer musik från Vikingarna höga ber och djupa hav innan det var dags för en schottis. Är det något publiken i Storfors kan så är det just att dansa och dansa gammaldans.

 
 

Tusen skäl för att stanna är en oerhört fin låt. Texten är så fin och melodin vävs in så fin och vackert. Jag tog fram kameran och fotade på för glatta livet. Per bakom trummorna skulle ta son och sjunga en gammal Streaplers låt Marie, Marie. Marie, Marie en liten flicka ifrån landet sjöng han. Mera applåder efter varje låt och dans. Det lät väldigt bra om grabbarna trots att de inte spelar så mycket ihop som just Jompaz.

 
 

Oh Julie är en svängig låt en fin cover. Shakin´Stevens låt sen kom Elaine. Hambo var nästa gammaldans på tur. Corrina, Corrina bjöd de på sedan en av mina favoritlåtar Ljus och värme. En låt som för mig framkallar känslor tänker på va många som spelat denna låt genom åren. Kaffe vals innan det var dags för kvällens fikapaus. Kaffe och en smörgås smakade mycket gott. Vi satt och pratade en stund innan dansen skulle ta sin början. Vi ska börja med lite musik av Sven Ingvars, Byns enda blondin varsågoda sen tar vi Please realese me. Åter så fylldes dansgolvet av många glada leenden. Johnny stod med plankan på magen sin bas och bara log.

 
 

Att spela för en sån entusiastisk publik är underbart. Till vårt eget blue Hawaii sedan musik från Fernandoz Guld och gröna skogar. Det blev rejäla applåder för mer applåder skulle det bli. Dags så för Peter Grundströms fina Till min kära denna fantastiska låt som legat så många veckor på Svensktoppen då det begav sig. Guitar boggie innan Pariserpolka stod på tur. De svängde höger de svängde vänster. Per bakom trummorna skulle åter ta ton i en riktig publikfavorit låt nämligen Främling. Kanske log hon mot sin bild i spegeln, kanske såg hon mig i ögonvrån. Hon sa främling släck alla ljus och led mig. För dina blåa ögon skull kom som nummer två. Ett danspar stannade till och ratade med mig va duktiga de är att spela , riktigt bra fortsatte mannen. Gösta gigolo en riktig klassiker kom innan det var dags för låten som Lasse Stefanz fått en monsterhit med Det regnar och regnar. Vi ska hämta nästa låt från Arvingarna de ensammas promenad varsågoda.

 
 

Filmmusik ska vi bjuda er på förklarade Johan för publiken Back Jacks inget stoppar oss nu. Per räknade in och de blev rejält med fart på dansgolvet. Publiken stod och klappade, klappade och åter klappade. Tack va snälla ni är sade Johan. Vi har nått fram till kvällens sista dans Green, green grass of home tar vi och börjar med efter det så tar vi lite instrumentalt wath a wonderful world. Danspubliken stod och gav Jompaz en rejäl lång kraftfull applåd. Mera applåder tack , tack för en väldigt fin danskväll. N snackade lite med grabbarna och tackade sedan för oss och rullade sakta hemåt. En väldigt fin danskväll. Tack Storfors på återseende i april då kommer Matz Rogers dit.

Fridens Mikael.
     

Kommentera här: