Julafton med uppesittarkvällen

 
 

Ja denna julhelg blev inte alls som Jag hade planerat eller tänkt mig. Det enkla är att jag på juldagen blev sjuk åkte på feber och en hosta som sitter i kroppen än. Men innan jag åkte på detta så var det förberedelser för att fira jul med familjen. Jag fixade de sista julklapparna så var jag nöjd.

 
 

Skulle åka hem dagen innan och spela Bingolotto på uppesittarkvällen som jag alltid brukar göra. Det är en fin tradition vi här här hemma. Julgröt och skinksmörgås. Det är fascinerande tycker jag när man sitter och spelar bingo. Man börjar och vet ingenting hur kvällen kommer att gå eller sluta. Helt ovetandes kan du vara miljonär.

 
 

Så började ettans bingo och som vanligt hade jag flera fyror. Likaså på den andra bingospelen. Nära, nära var jag flera gånger om. På treans bingospel hade jag fyra fyror men fick inte sista numret. När bingon var slut åkte jag hemåt nöjd efter en trevlig fin kväll.

 
 

Dags att krypa ner i sängen och sova så man är utvilad inför julafton. Vaknade nästa morgon och slog in de sista julklapparna. Plockade ihop allt jag skulle ha med mig hem. Det var så fantastiskt det var snö minusgrader. När hände det senast och på julafton dessutom.

 
 

Kom hem och det var ett riktigt vackert och fint väder ute solen lyste och nöjd kände jag mig. Nu skulle det bli skönt med gemenskap, julmat och bara koppla av. Tog för mig av all den goda julmaten sen jag fick min diabetes så äter jag på ett helt annat sätt. Framförallt på mer regelbundna tider och mycket mindre av allting. Efter maten var det dags för årets jul värd David Batra att tända ljuset. Kalle och hans vänner sedan en film jag ser varje år kan du vissla Johanna. Kaffe så var det dags att dela ut julklapparna. Spännande att se vad de andra tycker om det jag köpt till dom och vad de köpt till mig.

 
 

Dags så för min höjdpunkt på julafton på tv:n Svensson, Svensson firar jul. Detta är något jag aldrig tröttnar på. Jag skrattar lite mycket varje år åt detta. Det är så snyggt gjort ja högsta betyg direkt. Det har blivit en riktig klassiker. Ja på tal om klassiker så var det dags för Karl Bertil Jonssons jul det gör hela julen komplett på något sätt. Tage Danielsson är en av våra allra största.

 
 

En smörgås och lite mer av julmaten. Nu var det tid av väntan innan vi skulle åka ut till Österviks kapell på midnattsmässan. Det är något jag har åkt på i väldigt många år. Känns som ett riktigt fint avslut på julaftonskvällen. I år var det så fantastiskt all snö och kylen sedan marschallerna som lyste upp så vackert. Midnattsmässan blev precis så där stämningsfull och fin. Det kändes skönt sen när jag kröp ner i sängen hemma hos mina föräldrar. Tack för denna gång och år julafton.

 
 
Fridens Mikael.

Kommentera här: