Besök och tornuppstigning i Rudskoga kyrka

 
 

I min kommun Kristinehamn finns ett antal kyrkor, i Kristinehamns pastorat ingår fem kyrkor det är Kristinehamns församling, Rudskoga församling, Visnum församling, Visnum Kils församling samt Ölme församling. Jag har besökt alla kyrkor utom en Rudskoga kyrka har varit som en vit fläck på den berömda kartan. Det har varit mitt mål att få komma in i den kyrkan.

 
 

Sommartid öppnar en del kyrkor upp och blir vägkyrkor sedan har de även tornuppstigning. Man kan få gå upp i kyrktornet och titta. Det brukar vara en fantastisk vacker utsikt därifrån. Sagt och gjort tog med mig broder och rullade i väg ner mot Rudskoga.

 
 

På vägen ner kom så regnet men det upphörde sedan en stund. Rudskoga kyrka ligger så vackert belägen invid sjön Skagern. En liten bit ifrån ligger den fina mysiga byskolan Grunnebacka. Svängde in och steg ur fram med kameran direkt. Tog lite bilder ute innan vi så steg in i kyrkan. Åh va min första tanke vilken fin kyrka.

 
 

Tog lite bilder innan det var vår tur att börja klättringen uppåt i kyrktornet. Vi fick en massa intressant guidning längs vägen upp. Det är fascinerande att de har bevarat så mycket. Det fanns saker föremål sen 1800-talet. Jag längre tillbaka med. Sådant där tycker jag mycket om att lyssna till och ta del av. Så kom vi högst upp och vilken utsikt. Så vackra vyer fram med kameran direkt. Gud så fint.

 
 

Sedan började vi sakta gå neråt. Skulle se resten av kyrkan. Vilken fin kyrka var tanken som slog mig flera gånger om. Tog en massa kort och filmade lite också. Glada och riktigt nöjda tackade vi ordentligt och tog lite bilder utanför och runt om kyrkan. Sedan var det dags att rulla hemåt då kom regnet igen.

 
 

Lite information om Rudskoga kyrka.

Rudskoga kyrka är byggd i sten och invigdes 1777. Byggmästare var Georg Reincke som även uppfört huvudbyggnaden på Värmlands Säby. Numera är kyrkans putsade fasad rosafärgad, vilket genom undersökningar visat sig vara den ursprungliga färgen. Kyrkan har ett brett och rymligt kyrkorum i gustaviansk stil med tornet placerat på kyrkans norra sida. Flera inventarier i kyrkan är bevarade från den äldre medeltida kyrkan som låg på samma plats, bl.a. altaruppsatsen från 1707, predikstolen från 1691 och två brudbänkar från tidigt 1700-tal. Här finns också ett medeltida helgonskåp samt Värmlands äldsta madonna från sent 1100-tal.

 

Fridens Mikael.

Kommentera här: