Stavnäs festivalen som badade i solsken och Sveriges vackraste utescen

 
 
 

I fem år har man utanför Klässbol arrangerat Stavnäs festivalen eller Stavnäs visfestival som det hette från början. Jag har bara läst om denna festival dels vilka artister som varit där. Men också vilken storslagen vacker natur som omgärdar Stavnäs hembygdsgård med sjön Billingen där festivalen arrangeras. Där finns Sveriges garanterat finaste backdrop med sjön i bakgrunden. Nu skulle det alltså bli premiär på festivalen för mig och min broder.

 
 

Bakgrunden är den att på festivalens Facebook sida kunde man vara med och tävla om två biljetter. Man skulle tagga någon man ville gå med och skriva en motivering och med tanke på hur sjuk jag varit med flera sjukhusbesök så skrev jag en motivering rakt från mitt hjärta. En dag fick jag ett meddelande från en god vän Rolf som är festivalgeneral för Stavnäs festivalen. Jag hade vunnit två biljetter vilken oerhörd lycka och speciellt när jag såg vilka artister som skulle uppträda där. I många år sen jag var väldigt liten eller ung har Thomas Di Leva varit en av mina stora idoler. Likaså har jag haft en dröm att få höra Sonja Aldén live båda skulle slå in under lördagen.

 
 

Lägg därtill en av Sveriges största sångerskor och människor Louise Hoffsten, Janne Schaffer, Klasse Möllberg och Rolf Carlsson bla. Då förstår ni att det är ett ruskigt starkt artistuppbåd. Sedan ett par namn som jag aldrig hört eller hört talas om Felicia Eklöf, Thilini Guldbrand, Michael Wallin, Sofia Gustavsson, och de välkända Öbarna. Konferencier skulle Johan Eriksson vara en mycket duktig konferencier men också duktig sångare. Han skulle leda festivalen för femte året i rad. Efter att jag ätit frukost hemma och duschat så kollade jag så jag hade packat ner allt som jag skulle ha med mig. Åkte sedan hem och hämtade min broder så tankade vi och styrde iväg sedan. Vårt vackra landskap Värmland visade sig från sin bästa sida. Strålande solsken och värme.

 
 

Gjorde ett kort stop i Högboda för att köpa en glass sedan rullade vi vidare. Så oerhört vackra fina kyrkor vi passerade så mycket fin natur vi rullade förbi. Svängde av vägen och det blev WOW, WOW två gånger. Vilken storslagen vacker natur vilket ställe och plats. Så oerhört vackert och fint det var där. En tanke for genom huvudet, jag förstår att folk återvänder år efter år till platsen. Kommunalrådet i Arvika höll i invigningen tillsammans med Rolf Haglund som är festivalgeneral. Han pratade om vikten av ideellt arbete att så många ställer upp och gör festivalen till vad den är. Det är nu femte året jag är här alltid lika trevligt och kul sade han vidare.  Vi ska nu klippa en sträng på gitarren och förklarar härmed festivalen för invigd. Så drog det igång först ut var Klasse Möllberg som för många är en stor del av barndomen. Trazan och Barnane. Han bjöd på ett fint varierande blandat program Taube såklart sedan en sång om Fantomen. Han avslutade med att sjunga om en fisk och berättade då Electric Banana Band uppträdde på Sweden rock festival där stod trettiotusen hårdrockare och gjorde rörelserna och sjöäng med i Maya Piraya. Vilken upplevelse.

 
 

Precis lika underbart som att stå här idag vid Stavnäsfestivalen. Konferencier var duktige Johan Eriksson. Han presenterade nästa artist som för mig var helt okänd Felicia Eklöf. Henne hade jag aldrig hört talas om förut. Men vilken röst, vilka låtar jag rös i hela kroppen. Dessutom är hon från Värmland. Som festivalgeneralen Rolf skojade och sade det är i Stavnäs du upptäcker nya förmågor och artister. Felicia vill jag såklart höra mera av. Öbarna stod näst på tur å trevligt att få uppleva detta live. Man han ju både lyssnat på den på skiva och läst så mycket om de. De har bland annat gjort inbjudan till Bohuslän. De bjöd på vackra visor och blandade upp det så fint.

 
 

Så fortsatte eftermiddagen. En kille som är en stor favorit är en kille som kommer från Filipstad. Rolf Carlsson väldigt duktig låtskrivare och sångare. Han har jag lyssnat till förut här i Kristinehamn på ett mysigt café som fanns här. Han bjöd på väldigt mycket fina melodier och fina texter. Han är verkligen en lysande artist och sångare. Jag har några av hans skivor här hemma. Melodifestivalen har han också varit med i. dagen och kvällen fortsatte. Vi gick och köpte oss fika. Lite senare var det dags att gå och köpa oss lite mat. När vi satt där i tältet och åt mat så kom en av Sveriges bästa sångerskor och en oerhört stor lysande stjärna och människa. Louise Hoffsten vi hjälpte henne så hon kunde sitta vid vårt bord och äta. Jag bet mig i läppen kände hur jag ville börja gråta. Detta var så stort, stort att få sitta och äta mat med denna fantastiska människa som man sett upp till och beundrat i alla år. Louise berättade om hur mycket hon älskade att åka och komma till dessa fina bygdegårdar och logar i Värmland och spela. Tiden gick och det var dags för en tjej som varit en stor dröm för mig att höra live Sonja Aldén. Äntligen skulle jag få uppleva henne live och dessutom på Sveriges finaste utomhusscen. Det är tredje året hon besöker Stavnäs festivalen. Så underbart att åter få komma hit till denna fantastiska festival utbrast hon från scenen. Detta är så otroligt vackert vilken idyll, vilken scen och såklart ni underbara publik. Hon presenterade sina medmusikanter.

 
 

Man ryser i hela kroppen när hon sjunger med en så ren och klar stämma som en porlande bäck i skogsbrynet. Vilka applåder av publiken hon fick så mäktigt att se och höra. Hon bjöd på låtar från sina skivor. Nu ska jag sjunga en låt jag brukar sjunga duett med en annan duktig tjej förklarade hon. Du är allt tänkte jag på direkt. Det var det också. Visslingar och applåder. Flera gånger berörde hon hur glad hon är att vara ute i vårt vackra sommarsverige och turnera. En stor människa som inte längre finns ibland oss men som skapade och gav oss fantastiska verk var Stefan Nilsson. Skärgårdsdoktorn, Så som i himlen jag ska nu avsluta med att hylla Stefan med en låt som är något utöver det vanliga fortsatte hon. Gabriellas sång det gick ett sus genom publikhavet. Jag rös i hela kroppen. Varje ord varje ton sjöng hon ut så vackert. Publiken ställde sig upp och gav henne stående ovationer. Oj,oj,oj detta var MÄKTIGT så stort. Men älskade Värmland, älskade publik så underbara ni är sade Sonja säkert djupt rörd för applåderna slutade inte. Johan konferencier kom in ge all kärlek publik Sonja Aldén mer applåder. Sonja sneglade hinner vi köra en sista.

 
 

Först vill jag från hela mitt hjärta tacka er alla för denna kärlek och värme, ja värme han däruppe verkar vilja oss gott vilken kväll. Magi så avslutade hon med låten hon slog igenom med för att du finns. I ögonen torkade jag bort tårarna av glädje. Dags att rodda om och nästa artist mina flickor, pojkar herrar och damer ge en stor applåd för Louise Hoffsten. Det var riktigt mycket folk överallt. Hon hälsade glatt på alla. Så kul att få besöka denna festival. Med sin medmusikant körde hon igång. Hon har en fantastisk röst och material som hon bjöd på. Små intressanta historier mellan låtarna berättade hon. Applåderna var många och långa. Med en enorm fin nerv och känsla i rösten blev detta en av hela dagens finaste stunder. Nu var så stunden kommen för en av mina största idoler och favoriter Thomas Di Leva. Publiken välkomnade honom med en rejäl applåd. Innan dess hade Johan Eriksson sjungit allsång med publiken. Han är vår alldeles egen rymdblomma ge er all kärlek till Thomas Di Leva. Hej på er alla så otroligt vackra och fina ni är utbrast Thomas till publiken. Vi får vingar när vi älskar började han med och alla var med direkt och klappade i händerna. Tusen tack sade Thomas. Dags för en låt som jag skrev och släppte 1987 det blev mitt genombrott på allvar. Så började introt och vem ska jag tro på. Det blev rena allsången nu alla sjöng med. Ännu en dag jag vaknar upp naken i min tv som visar jorden som i en film sjöng Thomas och publiken klappade takten och hängde på.

 
 

Jublet var enormt tack ni är de riktiga hjältarna ikväll sade Thomas. Han har så genomtänkt och fint mellansnack med publiken. En av mina största stora idoler då jag var ung var David Bowie honom har jag gjort en hyllningskonsert med. Jag har gjort 150 spelningar på olika teatrar runt om i Sverige och det har varit utsålt överallt mer eller mindre. Varsågod Heroes nästa låt. I februari skrev och spelade jag in min senaste singel som också är min sommarsingel den heter bästa sommaren den tänkte jag spela för er här och nu. Det är en stark fin låt tycker jag. Jag älskar mycket melodin i låten. Thomas fick verkligen igång och med sig publiken. Han berömde Arvika och tyckte de var väldigt fint där. Pratade vidare om Arvika festivalen där han uppträtt. Dags för sista låten. Publiken ville annat och klappade in honom med ett öronbedövande jubel. Det finns inget vi och dom det finns bara vi tillsammans sade Thomas och vi, vi har bara varandra. Den låten klingade ut i den vackra sommarkvällen som var på väg mot natt.

 
 

Mera applåder för nu stod en riktig stor legend på scenen. Janne Schaffer. Det kändes mäktigt och så rätt att han skulle avsluta festivalen. Han hyllade sin bortgångne vän Björn J:son Lindh han föddes 1944 i Arvika och var en svensk pianist, flöjtist, arrangör, kompositör och bildkonstnär. Han gick bort 2013. Musik av honom bjöd Janne på. Men det som var väldigt fint och intressant var att höra historien om Ted Gärdestad hur Janne första gången mötte Ted och hans bror Kenneth. Hur mötet på Stikkan Anderssons bolag Polar hur det en gång i tiden började för Ted. Så vackert så finstämt spelade han på gitarren. Kille som ackompanjerade Janne på klaviatur sjöng också. Tillsammans bjöd de festivalpubliken på en oförglömlig stund av stor musikalitet och mästerliga verk. Applåder i massor. Dags för sista låten innan det applåderades fram extranummer. Tack Stavnäsfestivalen sade Janne ge en extra applåd till arrangörerna och alla som hjälpt till under denna festival.

 
 

Vi gick fram och tackade Rolf ordentligt. Vilken fin stund på jorden som Thomas Di Leva så vackert uttryckte det. Solen hade sänkt sig och gått ner över sjön Billingen. Mot bilen vandrade vi i den fina sommarnatten. Kvar återstod resan hem. Men det var så oerhört många intryck så spännande möten vi fått göra med artister och musik som vi aldrig hört förut. Stort TACK till alla som gjorde Stavnäsfestivalen så fin, så lyckad. Händer inget konstigt lär vi dyka upp nästa år igen. Ett extra stort tack till vår vän Rolf Haglund som varit spindeln i nätet tillsammans med alla funktionärer. Kul att jag vann biljetterna.

Fridens Mikael.
             

Kommentera här: