Kristinehamns fotoklubb firar 80 år med en jubileumsutställning

Året var 1944 då några foto entusiaster träffades och bestämde sig för att starta en fotoklubb. Samma år 44 bildades Kristinehamns fotoklubb och i år firar klubben hela 80 år. Genom åren har det som i alla föreningen kommit och gått medlemmar. Idag består Kristinehamns fotoklubb av cirka 20 aktiva medlemmar.


 
 
 
 

För att lite grann belysa att klubben firar 80 år har man i galleri vågen ordnat en jubileumsutställning. Att arrangera och ordna en utställning kräver mycket planering i form av att välja ut bilder, vilka motiv ska vara med. Och vilken inriktning.

 
 

Själv skulle jag tänka ganska brett om jag själv skulle göra en utställning med de bilder jag fotograferat. Många har frågat mig om inte jag ska göra en utställning men jag vet inte. Kanske, kanske inte. Det var en fin blandning på bilderna som de valt att ställa ut. De har medvetet valt att låta alla som sökt få med minst en bild och sedan få till en spridning och blandning på motiven. En av medlemmarna Jan Thomas har fotograferat rockgruppen Kiss vilket är oerhört stort. Jag älskar ju hårdrock men mina favoriter har alltid varit Iron Maiden.

 
 

En av medlemmarna hade fotograferat en Lappuggla. Han berättade att ibland får man ta ett hundratal bilder av samma för att få till den perfekta bilden. Den bilden var magisk så fantastisk. Jag fick några idéer till mitt eget fotograferande. Nöjda tackade vi för oss och steg i väg. Kristinehmans fotoklubb har en hemsida där man kan läsa mer om föreningen  https://krifo.nu/

Fridens Mikael.

Kommentera här: