Pär Norlings blev en ny fin bekantskap i Degerfors folkpark

 

Trots att jag varit ute sedan jag var i tjugoårs åldern på dans så finns det fortfarande många dansband som jag aldrig har hört eller sett spela live.  Ett sådant var Pär Norlings från Bollnäs. Onsdagar är synonymt med folkparken i Degerfors i oerhört många år har där arrangerats dans just på onsdagarna. Jag jobbade som vanligt det är ett litet tag kvar innan jag får semester. Då hörde min broder av sig och frågade om jag önskade följa med till Degerfors på dans. Ja svarade jag för det kan vara trevligt att få höra en orkester jag aldrig tidigare hört eller träffat på. Åkte hem och duschade bytte om och gick sen ut så kom den andra hemma och hämtade upp mig.

 
 

Nu var vi på väg mot Degerfors igen. Folkparken här kommer vi. Vädret var soligt och fint och när vi kom fram var där redan mycket publik som kommit. Grabbarna i Pär Norlings dök upp. En sista koll så tog klaviaturkillen mikrofonen och hälsade alla välkomna. Klockan har slagit 18:00 det är dags för oss i Pär Norlings att starta igång danskvällen. Back in my arms again och Moody blue inledde de med. Och på någon sekund blev dansgolvet pullpackat av dansglada människor. Applåder i massor. Hej, hej på er här i Degerfors fina folkpark. Va kul att få komma hit och spela för er tack för applåderna. Vi heter Pär Norlings nu åker vi vidare. Dags då att höja farten lite sax först i Volare sedan Aj, aj, aj varsågoda. Dansen var igång.

 
 

Ett äldre par stannade till framför Mikael som sjöng och gjorde tummen upp. Så dansade de vidare. Sitter här i regnet följt av 500 mile lite lugnare dans nu. Dags för Mikael att hänga på sig saxofonen och blåsa till det i en fin saxlåt. Det svänger riktigt skönt och ute på dansgolvet är det några som buggar en del dansar på som vanligt. Aldrig nånsin glömmer jag dig följt av I can´t stop lovin you. Vi ska bjuda på en gammal en schottis efter nästa dans förklarade bakom sin klaviatur. Paren ställde upp sig och gjorde sig redo att dansa loss. Sedan aviserade de att det var dags för en dans till innan kvällens fikapaus. Och innan pausen ska det vara en vals förklarade de.

 
 

Vi gick iväg till caféet och köpte fika. Så gott att sitta utomhus och dricka kaffe med vår vän Roy. Så gott med en smörgås och en liten dammsugare. Sedan var Pär Norlings åter redo att spela upp till dans. Det regnar mot mitt fönster därefter tar vi when you smile. Dansgolvet fylldes direkt och fullt var det. Klapp, klapp applåder i massor vilka applåder de fick av publiken. Kära publik det är minsann i Degerfors det händer. Vilken park, vilket ställe och ni underbara publik. En sommardröm i vitt är en fantastisk fin låt skulle de spela nu sedan lite sax på det i regniga natt. Så fint det låter så snyggt Mikael blåste i saxofonen. Okej då höjer vi upp farten vi kommer från landet. Snitsigt bytte de ut och sjöng om Degerfors och Bollnäs.

 
 

Jag tog en klunk vatten och tog fram kameran för att ta lite mer bilder. Ett äldre par stannade till och snackade lite med mig. Upp och bugga loss ska vi göra nu cannibals varsågoda. Lite mera sax nu i blue bayou och publiken verkade inte vilja sluta applådera. Men tack snälla ni tusen tack. Tiden går fort då man har trevligt vi har nått vägs ände och ska spela kvällens sista dans för er. Först tar vi no matter what därefter ticket to heaven. Tack till arrangörerna och ni fantastiska publik. När sista tonen klingade ut så stod hela publiken och gav Pär Norlings stående ovationer. Herre gud vilken publik. Förstår att ni vill ha en extra dans eller extranummer. Så vi tar den låt vi började med så får ni en dans till. Tog de sista bilderna och tackade grabbarna. Det var första men absolut inte sista gången jag lyssnade på Pär Norlings. Bock och tack heja Bollnäs. Tack till Anita och hela gänget i Degerfors som gör dessa danskvällar så trevliga.

 

Fridens Mikael.

     

Kommentera här: