Orient bjöd på en fin danskväll i Degerfors fina folkpark

 

På skiva och nätet såsom tuben och Spotify har jag flertalet gånger lyssnat på Orient och verkligen fastnat för dom. Trots att de är två till antalet så är de oerhört duktiga att spela. Orient utgår och kommer från Sölvesborg i det fina landskapet Blekinge. Orient har funnits i många år. Bandet startades 1978 och haft olika bandmedlemmar och konstellationer. Då spelades det på heltid, mycket på båtar och restauranger med blandad publik. Idag består bandet av två rutinerade musikanter som tidigare turnerat land och rike runt som både trubadurer, coverband och dansband.  Numera spelar man enbart på hobbynivå och Orient består av Lars-Göran Andersson och Roland Andersson.

 
 

Nu var det dags att bege sig till den fina folkparken i Degerfors för att där för första gången både träffa se och höra Orient live för första gången. Först var det arbetsdag sedan hem för att duscha och byta om. Vid femtiden kom övriga familjen min pappa, mamma och broder och hämtade mig så var vi på väg mot Degerfors. Är så oerhört tacksam att de kunde rädda danserna i sommar när den stora fina dansbanan brann ner till grunden. Att de hade en övre dansbana.

 
 

När vi svängde in i parken var där redan många bilar, husbilar och många förväntansfulla glada människor. De längtade efter att få dansa loss till Orient. Klockan slog 18:00 och det var dags att börja spela. Hej, hej på er allesammans vad trevligt och kul att vi får komma hit och spela dansmusik ikväll för er sade de. Vi ska tillsammans ha en trevlig danskväll i denna fina folkpark. Vi ska börja med lite Lasse Stefanz jag vill ge dig min morgon och tänker du på mig ibland blev kvällens första dans. Ut på dansgolvet gled dansparen i en strid jämn ström. Applåderna finns redan där från start.

 
 

Tackar så trevligt med applåder. Dags då att höja på både fart och tempo. Gå din vän följt av kom med mej varsågoda. Det blev mycket hälsande för det är många som jag känner där på dansen i Degerfors. Vad bra de spelar pojkarna hördes flera uttrycka det. Raining in my heart stod näst på tur. Efter Fernandoz tomma löften var det dags att ta fram saxofonen och blåsa. Love letters in the sand drog de till mig. Det märks att när orkestern vilken det än är som spelar, när de blåser då älskar publiken det.

 
 

Skåningarna var ett mycket duktigt dansband från Skåne med Joel i spetsen vi har lånat en låt från dom jag kör genom natten varsågoda. Stilen byttes från foxtrott till bugg. Efter nästa dans ska vi ta en kultisdans det var kvällens första en schottis så vet ni det. Så duktiga alla är på dansa för oavsett vad orkestern spelar så dansar de på. Lite country nu in your arms. Nu ska vi lugna ner tempot och spela vår mest önskade låt om du tror att jag glömmer. Den är alltid så otroligt önskad av publiken. Vilka applåder de fick av publiken. Tack snälla ni vilken publik vi har här ikväll. Fastän ensam är stark är en låt hämtat från Donnez repertoar den kommer precis nu.

 
 

Åter dags för lite sax i inga stora bevingade ord. Så fint han blåste i saxofonen. Det var ren njutning för mina öron stor saxofonälskare som jag är. Lite mer country ska vi hinna med innan kvällens fikapaus först my next broken heart sedan tar vi en kaffe vals så dricker vi kaffe efter det. Då gick vi till bilen och plockade fram campingbord och stolar. Nu skulle de smaka gott med en kopp kaffe och en smörgås ute i naturen i den fina miljön i Degerfors fina folkpark. Sänd mig svaret Amanda var första låten de spelade efter pausen. Vi tar och besjunger en flicka till Olivia sade grabbarna i kör. Det är en låt Lasse Sigfridsson bland annat brukar sjunga.

 
 

Vi höjer på farten nu i svara mej följt av mitt lilla krypin. Åter dags att ta fram saxofonen och först en liten bit av himlen sedan roses are red. Jag var mycket belåten och nöjd med deras sätt att spela. Det lät fantastiskt bra. Nu är jag här höjde farten igen. De har lånat en låt från Holidays repa när jag blundar heter den en fin låt som Mattias skrivit. Applåder massor fick de gång på gång. Erik Lihm har spelat in en låt I wonder det är en så stark låt som är så uppskattad och omtyckt av så många. En klunk vatten så skyndade en dam för att bjuda upp en herre på dansgolvet. Mats Bergmans var ett av våra finaste dansband om du ger mig din hand är en låt vi fastnade för direkt när vi hörde den. Mera sax var det efter den i forever and ever. Jag stod länge och njöt samtidigt som jag applåderade och nickade gillande till grabbarna i Orient. Vi ska ta kvällens sista kultisdans Pariserpolka bjuder vi på nu.

 
 

Är man i Värmland måste vi såklart spela Sven Ingvars du ska tro på mig därefter kärlek i månljus. Många i publiken sjöng med de kan alla Sven Ingvars låtar. Dags så för en önskelåt du läser mellan raderna Carina. Det är en låt som många dansband spelar och som publiken älskar. När man har trevligt går tiden fort. Kära älskade publik det har varit ett stort nöje att få spela dansmusik för er. Vi vill tacka arrangörerna och ni som har kommit och dansat till oss i Orient. Sista dansen ska vi börja med tack min vän sedan avsluta med en låt från Kikki Danielsson om en stund. Rejäla applåder fick de av publiken. Ja vi ska väl ta ett extranummer Guitar boggie varsågoda. Vi tackade grabbarna ordentligt och åkte hemåt. Detta var en oerhört fin danskväll. Det var första men absolut inte sista gången jag åkte ut för att lyssna på Orient.

Fridens Mikael.
     

Kommentera här: