Matmarknad och Fastingen

 
 

Arrangemanget Fastingen har många, många på nacken den marknaden sträcker sig långt bakåt i tiden. Matmarknaden i kvarteret Vågen har inte fullt lika många år på nacken. Men är ett trevligt inslag i kvarteret Vågen emellan Wahlundsgården, den lokala lanthandeln Retrovågen och Kristinehamns historiska arrangeras matmarknaden. Det är olika hantverkare och grossister som säljer lite olika delikatesser, det finns några loppisprylar att fynda bland.

 
 

En av initiativtagarna är Henrik Bergström som driver och äger den lilla mysiga lokala lanthandeln Retrovågen. Det är verkligen värt ett besök i Henriks affär. Det finns mycket goda lokalproducerade delikatesser att köpa. Både vad gäller mat och dryck av olika slag. Han har också en loppis på övervåningen med diverse saker. Ett trevligt inslag och komplement till Fastingen. Ett stående inslag är Axels tivoli som kommer till stan fullt med karuseller och olika åkattraktioner.

 
 

Axel med många år på nacken redan 1928 etablerades Axels nöjesfält. Så det finns gott om rutin att ordna en trevlig fest eller en lyckad tillställning. Så rutin och kunskap finns det gott om där. Vädret var strålande klarblå himmel och strålande solsken. Gjorde i ordning frukost som jag åt på min balkong.

 
 

Så gött satt där och njöt en stund innan jag tog en dusch och gjorde mig sedan klar för att åka hem och hämta min broder som skulle med ner till stan. Så fint hämtade upp honom så var vi sedan på väg mot stan.

 
 

Riktigt soligt varmt och fint väder. Svängde av och parkerade bilen. Kameran åkte fram direkt och jag tog lite bilder. Stannade till och kikade på några knallar som fanns där men inget va av intresse. Gick in på innergården där matmarknaden var och kikade. Hittade en väldigt fin liten kort som jag köpte den ska jag sätta upp på väggen i mitt kök.

 
 

Hälsade på Lars som stod och sålde korv och kaffe, dricka utanför Henriks butik Retrovågen. Lions stod där och sålde lotter så de var jag tvungen att stödja genom att köpa lite lotter. Gick sedan vidare för att äta lunch på mitt favoritställe, café Paus hos Toni. Alltid så fantastisk god mat där. Pannbiff med potatis och sås fick det bli. Gick sen och kikade på en som sålde cd skivor och hittade en med Willie Nelson bland annat samt några fler countryskivor.

 
 

En grupp från Karlstad Rockerz skulle spela problemet var att det inte fanns någon ström först. Efter lite pyssel kom de i gång och spelade. De bjöd på en massa olika covers. En dricka var jag tvungen att köpa mig i värmen.  Efter att jag lyssnat en stund var jag nöjd och bestämde mig för att åka hemåt. Nöjd med dagen och turen på stan.

Fridens Mikael.

Kommentera här: