Semesterresa till Stockholm med familjen

Vi diskuterade att åka någonstans i två dagar och ta in på hotell. Valet föll på vår fina huvudstad Stockholm. Stockholm är en otroligt vacker stad och speciellt sommartid. Mamma, pappa och min bror frågade om jag ville följa med vilket jag såklart ville. Jag drog hem till mig och började packa. Det är några saker som behövs mest ombyteskläder. Sedan packade jag ner min cd freestyle och en liten väska med cd skivor i så jag har lite musik att lyssna på. En bok som jag nu läser Robert Gustavssons självbiografi åkte också ner i väskan. Brukar alltid göra en sista koll på morgonen så jag inte har glömt något.

Steg upp tidigt för att äta en god frukost och ta mig en skön dusch. Passade på att raka mig med sedan var jag resklar. Steg ut så kom resten av familjen och hämtade mig. Nu var vi på väg mot Stockholm. Vi gjorde ett stopp i Arboga för att fika. Skönt med en bensträckare. Gott med en macka och en kopp kaffe innan vi rullade vidare.

Var ganska lagom med trafik vilket var skönt. Rullade vidare mil efter mil. Passerade Södertälje nu var det inte långt kvar förrän vi var i Stockholm. Då gällde det att hitta till hotellet. Min bror tog fram GPS i mobilen så fick vi vägledning och hjälp att hitta rätt. Hotell Fridhemsplan hette hotellet vi skulle bo två nätter på.

Så kom vi fram och parkerade bilen så skönt att allt hade gått bra. Checkade in och fick våra rum. Upp och in med grejerna. Sedan gick vi mot T-banan vi skulle ta oss en tur till gamla stan och titta lite. Då hände något roligt. Jag skulle för första gången i mitt liv åka tunnelbana. Det skulle bli en otrolig upplevelse. Löste en biljett så tog vi rulltrappan ner. Vilket äventyr som väntade mig nu. Jag visste ingenting hur det fungerade. Det var riktigt fascinerande tyckte jag. Min bror hade slagit fram i sin mobil hur vi skulle åka.

Ganska fort gick det att förflytta sig. Så var vi framme och steg av. Gamla stan här kommer vi. Vädret var på vår sida. Stockholm fullkomligt badade i sol och åter sol. Det var så mysigt att strosa runt i Gamla stan. Kameran åkte flitigt fram och en massa kort tog jag. I Gamla stan står Evert Taube staty där stannade vi till och tog ett kort ihop med honom. Efter en stund började det kurra i magen och vi alla blev hungriga.

Vi hittade en liten mysig restaurang som dessutom hade vettiga priser. Annars brukar de vara duktiga på att ta bra betalt. Det blev en god burgare med pommes som var riktigt gott. Vi gick sedan vidare. Vi gick till kungliga slottet och kikade. På väg dit kom ett gäng som spelade och sjöng så jag stannade till och tog lite kort på de. Stockholm visade sig från sin bästa och finaste sida.

Tog ett kort på ena vakten vid slottet han rörde inte en min vilket var bra gjort. Promenerade vidare förbi riksdagen och såg även Sagerska huset eller palatset där vår stadsminister bor. Han var nog inte hemma sedan är nog säkerheten rigorös. Tog lite fler bilder innan vi gick vidare. Det är så otroligt vackert och fint i Stockholm. När jag tagit de sista bilderna så kände vi oss redo att gå till tunnelbanan för att ta tunnelbanetåget tillbaka till vår station. Vi steg av och gick tillbaka till hotellet. Nu lade jag mig en stund och vilade.

Sedan ringde pappa och frågade om vi var hungriga på något vilket vi var så vi gick till ett mysigt gatukök han som jobbade där var en rolig herre. Korv med mos och räksallad så rysligt gott. Det är en stor favorit för mig. Smakade gott gjorde det också. Tackade artigt innan vi gick vidare. Tog lite bilder innan vi åter hamnade på hotellrummet. Nästa dag skulle vi börja med hotellfrukost innan vi skulle ta tunnelbanan och besöka Spårvägsmuseet. Det såg jag fram emot det är otroligt intressant med bussar och spårvagnar och tunnelbanans historia. Efter en god nattsömn och sedan hotellfrukost så var vi redo. Solen var med oss även denna dag. Så kul det var att åka tunnelbana för allt var nytt för mig. Efter lite letande så hittade vi till spårvägarmuseet.

Intressant och kul skulle det nu bli att gå runt där inne och titta. En oerhört intressant historia. Så mycket att se där på museet. En gammal buss där man kunde kliva upp på trappan men aldrig gå in helt i den. Jag fick med en simulator styra ett tåg det var en otrolig upplevelse. Slog mig ner på en bänk och tog en kort paus. Kikade och tittade sedan vidare. Båtar var också med på museet. Detta var ett av de mest intressanta och finaste museum jag har besökt. När vi var klara gick vi för att få i oss lite mat. Vi hittade en pizzeria som även hade andra rätter. En varsin pasta carbonara beställde vi in. Det var väldigt gott. Tackade och gick sedan mot stationen för att ta tunnelbana tillbaka till stan. Ropsten hette stationen varifrån vi åkte tillbaka in mot centrum och slutligen Fridhemsplan där vi steg av. Tog oss sedan en liten fin kvällspromenad och jag tog lite mer bilder.

Så vackert det är i Stockholm tycker jag. När jag kom tillbaka till hotellet var det skönt att lägga sig på sängen och läsa lite sportnyheter i mobilen. Somnade sedan gott. Nästa dag var det först hotellfrukost innan vi skulle påbörja resan hemåt. Vi bestämde oss för att göra ett stopp i Mariefred. Efter det så stannade vi i Arboga för att äta mat. Mariefred var första gången jag besökte men absolut inte sista. Sammanfattningsvis var detta en mycket fin resa. Två fantastiskt fina dagar i Stockholm och så mycket som jag fått både uppleva och se. Tack till far, mor och min broder. Den kvällen somnade jag gott i min säng.