Varm danskväll med fin dansmusik från Bengt Hennings vid Upperudslogen!

Första ordet jag tänker på är ordet ”Värme” För varmt var det denna dag och framförallt kväll då jag skulle till Upperudslogen som ligger i Molkom här i mitt landskap Värmland där jag bor. Så ikväll var det lite problem att välja vad jag skulle ha på mig köra på min sommar outfit som jag köpt för att ha på mig då jag åker ut på dans eller välja något helt annat. Jag valde det senare för det kan vara kul att variera sig lite. Jag satt på min balkong hemma med en kopp kaffe och mindes tillbaka på förra året vid Upperudslogen då Bengt Hennings spelade där vilken otroligt fin kväll det blev. Och framförallt ett vackert väder och så otroligt fin dansmusik som grabbarna i BH levererade och bjöd oss publiken på. Det är sådant som givetvis värmer extra mycket i hjärtat. Denna kväll var en danskväll som jag planerat in sedan länge och Bengt Hennings hör till ett utav mina absolut största favoriter bland alla dansband som vi har i vårat land Sverige. Dom kan konsten att förmedla från scenen en äkthet i musiken med en känsla som smittar av sig ut på dansgolvet. En del står och bara spelar av kvällen helt utan känsla eller det där lilla som att bjuda lite på sig själv. Inte typ stå och spela gäsp OJ nu är klockan ett dags att packa och fara hemåt.

Upperudslogen.Upperudslogen.Upperudslogen.
Upperudslogen.Bengt Hennings.Mats spelar dragspel. 

Den risken behöver man aldrig oroa sig för då Bengt Hennings spelar. Dessa grabbar är superproffs ut i fingerspetsarna och vet vad man ska ge en danspublik och hur man förmedlar en äkta känsla i att spela. Duschade hemma rakade mig och klädde upp mig fint värre ikväll. Mina nya ljusa byxor min svarta pikétröja men inte vad som helst på den står det Bengt Hennings BH bandet med spets hihi riktigt fyndigt. Det gjorde grabbarna i bandet rörda och givetvis glada att jag bar den tröjan under kvällen. Klockan nio räknade Robban bakom trummorna in till kvällens första dans och på några få sekunder glider dansparen ut på golvet. Mjukt och lugnt kör och smyger dom ikväll denna varma danskväll vid Upperudslogen. Det märktes att det var varmt ikväll jag fick gå ut ett par gånger och svalka av mig och ta lite frisk luft. En två en ny dans lite snabbare är igång och det buggas och dansas så det står härliga till. Vi Värmlänningar kan två saker eller tre då dels dansa , bjuda på oss själva (Skapa en god härlig stämning) Och applådera. Nu kom en låt från deras nya cd den köpte jag där av dom och den är mycket bra och en fin blandning mellan lugna och snabba låtar.

Kjell sjunger.Publiken.Glada spelemän.

Bussen.Kjell sjunger för damerna.Bengt Hennings. 

Roland tog flera gånger under kvällen på sig saxofonen och blåste till så otroligt vackert. Someting stupid är en av de finaste sax låtar tycker jag bredvid Forever and ever. Bengt Hennings kan verkligen spela och bjuda på så otroligt fin dansmusik som både gör en glad och berör. En ny dans en ny chans som man brukar säga träffade även en hel del folk som jag känner. Och dom inleder danskvällen med Främling då blir jag glad för det är en låt jag älskar så otroligt mycket och tycker om blir glad varje gång då jag är på en danskväll och få höra främling. När inte Kjell sjunger så kliver Roland fram och sjunger likaså Robban fast han sitter ju bakom sina trummor och sjunger då. Det är bra då fler sjunger så man kan avlasta varandra. Jag gick ut och satte mig för det var så otroligt varmt inne i logen där dom spelade. Men man ska då inte klaga på värmen. Angela som driver danslogen.se var också där och tog en massa bilder på Bengt Hennings då dom spelade det var första gången jag träffade på henne men vilken trevlig social och go tjej det var att prata med. Nu gled klockan långsamt fram mot kvällens fika paus men först i vanlig ordning lite gammaldans för den som ville dansa det. Nu skulle det smaka mycket gott med kaffe och smörgås. Jag blev bjuden av Anette som är husmor och fixar och lagar all god mat till orkestrarna som kommer till Upperudslogen för att spela. Vilken generositet och ödmjukhet man känner inför dessa underbara människor som fixar och grejar. Satt och pratade om allt möjligt och fikat var utsökt och mycket gott.

Jag och Bengt Hennings.Peter spelar bas.Robban kikar fram.

Roland och Peter spelar ute på golvet.Peter rockar loss på golvet.Husmor Anette med delar av Bengt Hennings. 

Nu var så grabbarna i BH redo att sparka igång andra halvleken. På några sekunder fylldes åter dansgolvet av dansglada Värmlänningar och säkert en och annan turist som kommit hit långväga för att dansa. Lugnt och fint spelar dom i denna fina dans ”Alla dessa underbara år” för att efter den dra på med lite Elvis BH.s egen Elvis Roland tog åter ton. Jag fotade en del och även filmade på några låtar under kvällens gång. Bengt Hennings var för några år sedan med i dansbandskampen och gjorde succé i programmet det tog dom långt och bland annat gjorde dom en version av Kiss gamla hit ”I was made for loving you”. Då var det rejält tryck och fart ute på dansgolvet. Sedan kom en av de allra största dansbandslåtar ”Inget stoppar oss nu ” Eller i natt i natt som många också säger. Efter detta lilla utbrott var det så dags för Robban att tacka publiken arrangörerna för en fantastisk fin och trevlig kväll. Det möttes av applåder i massor från publiken som ville ha mera och ville inte alls åka hemåt. Extranummer och mera applåder märks att man är i Värmland. Stannade kvar och snackade lite med killarna och passade även på att köpa deras nya cd ”Golden hits”. Den kan jag varmt rekommendera. Kändes skönt då jag styrde bilen hemåt i den ljumma varma juli natten med Bengt Hennings nya skiva i spelaren. Kan nämna med att Bengt Hennings spelade en riktig dansbandsklassiker ”En liten gulnad lapp”. Ett stort tack från mitt hjärta för denna fina minnesvärda kväll ni gav mig med så otroligt fin dansmusik.

 

Fridens Mikael.

Kommentera här: