Recension Berth Idoffs " Lätt för mig"

Orkester: Berth Idoffs

Skiva:     Lätt för mig

Antal låtar: 12

Skivbolag: Atenzia records

Utgivnings år: 2011

Betyg 5 +

Då och då brukar jag recensera skivor som jag köpt. Och denna gång beställde jag hem två skivor från Ginza dels Thor Görans nya cd men framförallt den skiva som jag nu ska recensera Berth Idoffs helt sprak nya cd ”Lätt för mig”. Berth Idoffs är en orkester som startades redan år 1955 av Berth Idoff. 1974 lämnade Berth orkestern vidare till Conny Nilsson och Göte Färm som fortsatte i samma anda och tog Berth Idoffs mot nya höjder. Sedan år 2000 är det Berth:s son Marcus som tillsammans med sin fru Lotta driver orkestern vidare. Och just vidare är ordet då bandet presenterar sin nya cd ”Lätt för mig” när jag sätter cd:n i spelaren här hemma så slår dom an tonen direkt med första låten ”vad gör vi nu med alla våra drömmar”. Det visar vilken väg och stil Berth Idoffs har detta är en av skivans allra finaste sånger med en text som är så otroligt fin och berör så mycket.

Berth Idoffs
Berth Idoffs.

Jag personligen får rysningar och knotter på ryggen då jag hör sån här underbart fin dansmusik. Det smälter som en mjukglass i munnen om sommaren. Denna låt byggs upp av en stark refräng och två röster som är så fina tillsammans. Är det så här att va kär sjunger Lotta på andra låten och hennes röst är så mjuk och varm och fin som sammet. Det bjuds på en hel del nyskrivet material men även en del covers är med och kryddar till skivan. Mer än bara löften skriven av G:son, Sethsson är dansmusik i den klassiska traditionella skolan. The language of love är en härlig cover som svänger så skönt likaså Siv Malmqvist ”Tunna skivor”. Genom hela skivan kan man följa den röda tråden det låter så proffsigt och bra om hela produktionen. Mats Larsson och Åsa Karlström syns allt oftare som kompositörer på olika dansbandskivor. Dom två tillsammans har skrivit så otroligt många fina låtar och just texterna lyfts fram på Berth Idoffs skiva sedan sjunger Lotta så luvligt och vackert och hon har en stämma av renaste guld. Men hennes man Marcus tar sig också ton och med den äran speciellt i låten ”Aldrig mer igen” skriven av Thomas G:son och Henrik Sethsson två låtskrivare som har rönt stora framgångar som låtskrivare.

I denna låt sjunger Marcus så bitterljuvt och på ett sätt som skulle få vem som helst att fålla tårar. Han sjunger om längtan och saknaden efter värme och kärleken. Denna låt hör till en skivans absolut bästa spår men att välja ut någon speciell låt är svårt på denna utmärkta platta. Sommar, vinter, vår är en annan låt med sång av Marcus Idoff. Dom har även fått med ett suveränt gitarrmedley som kryddar en redan utmärkt dansbands skiva. Berth Idoffs bevisar med denna skivan att dom är att räkna med och med denna skivan tar dom steget upp till den absoluta toppen. Dom har gjort en av de absolut bästa dansbandsskivor jag någonsin har hört. Ska jag anmärka på något så tycks väl låt antalet vara lite snålt med tolv spår men det spelar mindre roll för helheten är så stark och vass. Dom har tagit god tid på sig och skapat något riktigt stort. Denna skiva vill jag ranka som en av de allra bästa dansbandsskivor och Berth Idoffs har än så länge gjort 2011 års bästa, finaste och starkaste dansbands album.

Berth Idoffs.

Fridens Mikael.