Liten semestertripp till Västkusten för att hälsa på min vän Jessica och hennes familj!

För ganska många år sedan arbetade jag ideellt med något som hette Dansbandsdax som är en webbradio station och community på nätet. Där inne kom jag i kontakt med många människor eftersom jag satt och sände program där inne. Många av de har jag kontakt med än idag vilket är oerhört glädjande och trevligt. En av mina allra finaste och trevligaste vänner är Jessica som bor på Västkusten närmare bestämt i den fina staden Uddevalla. Jag har ganska många gånger varit nere och hälsat på henne samt hennes familj som också består av mor och far. Det är alltid lika trevligt att packa och bege sig ner till Västkusten man behöver lite avbrott i det vardagliga som är hemmavid. Jag satt ganska mycket vid datorn innan och kolla väder prognosen noggrant för att vara så väl förberedd som möjligt. Efter att jag såg att vädret skulle vara bra så var det bara att börja packa resväskan med det som jag skulle ha med mig ner till min vän. Men det blev mest ombyteskläder för det var det viktigaste att ta och ha med sig ner.

 

Efter att jag packat och sett till så allt är på sin plats så återstod bara att borsta tänderna och krypa till sängs så man är utvilad tills det är dags att köra. Det är ju en liten bit ner till Uddevalla. Så när jag vaknade kände jag mig mycket pigg och alert så jag bryggde på kaffe och intog lite god frukost innan jag fixade det sista innan avresan. En sista snabb koll så var jag efter tankning på väg nu hade jag ett antal mil i bilen att köra. Jag brukar då jag åker ner till Uddevalla alltid stanna vid en stenkyrka som ligger i Skälvum där stannar jag till och dricker en kopp kaffe och äter min medhavda massäck. Efter detta stop har jag cirka elva mil kvar att köra vilket känns mycket lagom. Väglaget var mycket fint och bra så det flöt på så fint när jag rullade fram på vägen med min bil. Passerade vägen in till Trollhättan och körde över den stora bron som går över Göta älv nu var det inte långt kvar för mig att köra. Svängde av vägen en stund senare nu var jag äntligen framme. När jag steg ur bilen tog jag mig en kopp kaffe vilket kändes skönt att få sträcka på mig efter att ha suttit och kört bil ganska både mycket och länge.

 

Min kompis var borta ett ärende men hennes mamma var hemma och hälsade mig välkommen. Så skönt det kändes att åter vara på plats och ha möjligheten att komma ner och hälsa på dom igen. Bar in den lilla packning jag hade med mig som bestod av min resväska och en kasse från Coop med lite julklappar i. En stund senare kom min vän Jessica hem och hon blev så glad av att se mig så det blev lite kramkalas innan jag lämnade julklappen till henne som var en almanacka med hennes stora favoriter bland dansbanden Mats Bergmans. För övrigt mina med hihi så vi snackade lite innan det var dags för en kopp kaffe och börja baka. Hon hade ett pepparkakshus som vi skulle hjälpas åt med att bygga ihop och det blev väl inte det snyggaste men efter mycket om så fick vi tillslut ihop huset. Skorstenen blev lite sned och vind men den kom på plats vi hade så vansinnigt kul tillsammans.

 

Vi fortsatte med att baka till en kaka som smakade mycket gott. Tänkte eftersom jag jobbar med min vikt och min kropp så skulle jag göra ett undantag och unna mig något gott nu då det var jultider. Vi satte oss sedan och spelade UNO Som är ett kortspel som jag spelade mycket då jag var yngre och gick på fritids bland annat. Vi hade så vansinnigt kul och roligt och vi skrattade så mycket och spelade vidare. I Jessica har jag fått en av de allra finaste vänner man kan få i livet så omtänksam och så genomsnäll. När vi träffas har vi alltid så roligt och trevligt tillsammans då. Klockan den gick och slog även tolv så nu var vi båda trötta vi kramade varandra god natt och jag gjorde mig klar och kröp ner i sängen vilket kändes så otroligt skönt. Nu väntade en god nattsömn innan nästa dag skulle ta sin början.

 

Sov ut lite och steg upp vid halv tio vilket kändes så otroligt skönt. De andra låg och sov så jag satte mig vid datorn och läste lite nyheter i väntan på att min vän skulle vakna till liv.  Lade mig på sängen och vilade och mådde så oförskämt bra som man ska göra. Efter en stund vaknade min vän och ner kom hon så vi satt och pratade lite och planerade vad vi skulle hitta på denna torsdag. Bestämde oss senare för att åka in till stan och fika så jag gick ut lite tidigare för att vara snäll och köra fram bilen. Det bar sig inte bättre än att jag körde fast för det var is gatan utanför huset som de bor i. Efter en stund var vi så på väg in till stan och är man bara envis så lyckas man med det mesta. Parkerade bilen och gick till ett mysigt ställe som hette Cactuz eller något sådant trevligt var det där. Men hade i mitt huvud parkeringen så jag inte skulle glömma tiden och få böter. Men det löste sig för jag lovade att skjutsa min vän dit hon skulle. Så jag fick några timmar för mig själv och åkte då in till stan igen och parkerade bilen och strosade runt i affärerna och shoppade lite. Passade även på att fota en hel del inne i stan och det var så skönt att gå runt där och kika hittade lite böcker och lite andra smågrejer till min lägenhet innan jag började bli hungrig.

 

MC Donalds finns nog i nästan eller de flesta städer och det fick duga som lunchställe idag för mig. Det finns nog inget som kan bli så dåligt som donken här i Kristinehamn där jag bor dit tänker jag aldrig mer gå och äta. Tänker inte gå in djupare på den punkten utan jag väljer att gå till bilen och styra hem till min vän efter ett par trevliga timmar på stan. Snart var ännu en dag till ända det avslutades med lite UNO spelande där vi vann ungefär lika mycket min vän och jag. Dagen efter på fredagen skulle vi åka in till Göteborg på kvällen då Jessica hade biljetter och skulle bjuda med mig på ishockey. Så ja hon och hennes mor och far skulle åka och se Frölunda möta Växjö det skulle givetvis bli en upplevelse lite utöver det vanliga då. Så vi tog det ganska lugnt på dagen och gjorde inget speciellt tills det var dags att åka iväg. Lite mat så var det dags att byta om och göra sig redo detta skulle bli skoj. Jag har varit i Scandinavium en gång tidigare det var 1993 men då var det finaldagen och Bordtennis WM dock så var det ingen svensk kvar till finaldagen då. Men bara att komma dit var stort för mig då detta skulle också på sitt sätt bli stort första gången jag skulle se en hockeymatch i denna arena som man så många gånger sett på tv:n.

 

När vi alla var klara så rullade bilen mot Göteborg. Passerade många ställen under resans gång Lilla Edet stod det på en skylt innan vi så småningom nådde Götet. Nu började nästa grej att välja rätt väg och dessutom finna en parkeringsplats som inte var och är det enklaste i en sådan stor stad som Göteborg. Men vi fann parkering vid Heden utanför arenan där Gais bland annat spelar bandy det var kul att se den arenan med. Nu blev det en liten promenad mot Scandinavium och på väg dit tog jag en massa kort gällde att passa på då man väl var i Göteborg. Nu var vi framme vid denna stora arena och när vi kom in gjorde Frölunda precis mål och jublet visste inga gränser. Vi fick jättebra platser där vi såg helt perfekt dessutom kunde jag med min kamera ta riktigt bra och fina bilder under matchens gång. Det roliga var att Växjö hade med sig en ganska stor supporter klack som stod på ena kortsidan med trummor flaggor skrek, sjöng och hejade på matchen igenom. Plus att Frölunda hade sin klack så det blev en härlig inramning och stämning under matchens gång. 1-0 stod sig perioden ut och i den andra så ökade Frölunda på till 2-0 innan Växjö reducerade och började jakten på en kvittering.

 

När så andra perioden var slut så hade jag en liten hemlig ide så jag pös i väg ner under dels för att köpa mig en korv och en dricka. Men också för att kolla i Frölundas shop och köpa något till min vän som ett tack för allt hon givit och ger mig då jag kommer dit ner. Det blev hon mycket glad för köpte en flagga och en keps till henne. Matchen gick vidare och Frölunda ökade på till 3-1 innan Växjö åter reducerade till 3-2 men närmare än så kom dom aldrig denna match var Frölundas. Efteråt tackade laget publiken och målvakten fick åka in och dansa för fansen en målvakt som en gång i tiden vaktade målet i Södertälje. Nu blev det promenad tillbaks till bilen för att åka vidare till ett gatukök som jag varit vid förut som heter Oves. Mos och korv satt perfekt efter denna spännande trevliga hockeymatch som vi nyss kikat på då. Nu återstod några mil i bilen innan vi åter var hemma i Uddevalla. Blev lite kaffe då vi kom hem det smakade mycket gott för nu var jag rejält kaffesugen. Efter denna goda kopp kaffe satt vi vid datorn och lyssnade på lite musik innan det var dags att sova. Jag tömde min kamera på alla bilderna som jag tagit under mina dagar hos min vän och brände dom på en skiva så kunde även hon välja vilka bilder hon ville ha av alla de jag tagit.

 

Nästa morgon vaknade jag lite senare runt tio men så skönt det var att få sova ut och dessutom i en skön säng. Jag började packa ihop mina saker och det var ledsamt att fara hemåt för jag hade gärna stannat några dagar till hos min fina vän. Åt frukost och kollade så att jag inte glömt något nu återstod att bära ut grejerna till bilen och sedan några mil innan jag är hemma i Kristinehamn. Det går ganska smidigt att köra från Uddevalla och hem även om vägen inte är något trevlig. Jag kramade min vän länge och även hennes mamma och gick mot bilen för att styra hemåt eller utanför Mariestad där jag skulle stanna och få i mig lite mat innan jag skulle rulla sista biten hem. Vill tacka min vän Jessica och hennes mamma o pappa för all gästvänlighet och allt ni har givit mig. Minnen för livet som jag för alltid bär med mig vi ses.

 

Fridens Mikael.

Kommentarer:

1 Jan-Åke:

Kul att få läsa om din resa ner till Uddevalla och vistelsen där. Att få höra om er fina vänskap värmer i hjärtat! Vill passa på att önska dig, din familj och dina vänner ett riktigt Gott Nytt År!

Svar: Hej Jan - Åke !Tackar för den fina orden det värmer. Det är alltid lika kul att fara dit ner till Uddevalla och hälsa på min vän. Man får ta chansen då den ges på grund att jag jobbar så mycket annars i veckorna resten av året. God fortsättning på dig Mvh Mikael.
Mikael

Kommentera här: