Streaplers värmer och svänger på hotell Gustaf Fröding i Karlstad!

Det finns i vårat land Sverige få band som kan spela och lira med ett sådant gött sväng som Streaplers kan få fram. Det är det som gör denna orkester och band så unikt det är något speciellt och det är nog bara medlemmarna själva som vet hur det ska låta för att vara det där som man säger ”Typiska för Streaplers”. Det är lika roligt varje gång man ska åka ut och lyssna på och träffa dessa mycket sympatiska och trevliga grabbar alltid med glimten i ögat. Stod i duschen hemma och sjöng som jag brukar göra fastän jag inte har någon riktig sångröst men jag sjunger glatt ändå. bytte om och på med kläderna jag valt för kvällen innan jag skulle styra hem och hämta min broder som också skulle med. Bröderna brothers var på väg ut på dans igen som vi gjort och åkt så många, många gånger förr.


Hotell Gustaf Fröding.Kenny sjunger en fin låt.Streaplers bakifrån.

Med danskvällen i Forshaga i färskt minne så funderade jag lite då jag satt och körde mot Karlstad finns det nånsin en danskväll med något dansband som kan toppa den kvällen. Möjligen Streaplers igen för den stämning i Forshaga var så underbar och det var som förr i tiden folk i massor och en stämning som var magisk. Men nu var det en ny kväll och en ny publik även om många säkert var i Forshaga och dansade till Streaplers då dom spelade där. Vid halv nio rullade jag in och parkerade bilen utanför hotellet redan då stod det många bilar och det bådade gott inför kvällen. Betalade entrén och steg in och möttes direkt av några kända ansikten Kristian en kille som sitter i rullstol och som jag lärt känna för många, många år sedan var där. Det satt även mycket folk och åt mat innan de sedan skulle svänga sina lurviga till Streaplers. Personalen är nästan värd ett eget inlägg väldigt trevliga de skrattar och skojar friskt med besökarna. Efter ett tag kom så Håkan chefen och styrmannen i Streaplers en livs levande legend som stått på scenen i hela femtio tre år och spelat med Streaplers. Det kallar jag respekt för en stor musiker som bidragit till att sätta igång hela dansbandssvängen och som också påverkat så många andra dansbandband och dansbandsmusiker till att överhuvudtaget börja spela. Håkan tillsammans med sin tvillingbroder Göran och den numer tyvärr bortgångne Lasse Larsson startade detta band Streaplers 1959 och har i alla dessa år spelat och glatt publiken. Det är imponerande att hålla på så länge och fortfarande vara ett av de största och mest populära band i vårt land Sverige.


Danspubliken.Kjetil trummade på och sjöng.Håkan basade på.
Henrik lirar gitarr.Danspubliken.Jag gör tummen upp.

Säg den som inte varit ute och dansat någon gång till Streaplers. Lite trevlig kuriosa tycker jag fick komma med i detta blogg inlägg. Vi träffade de andra grabbarna med så vi snackade lite med dom och de talade om att dansen kommer bli lite förskjuten så dom skulle börja spela halv tio istället för som först nio. Men den som väntar på något gott heter det ju och vi väntade mer än gärna så att alla skulle äta färdigt och sedan vara rejält taggade och laddade att dansa loss till Streaplers toner. En sista kol och precis innan klockan slog halv tio steg dom upp på scenen redo att sparka igång ännu en danskväll vilken i ordningen vet inte jag men dom har vid det här laget gjort ett tusental spelningar minst. Lite fart direkt och på någon kort sekund är det att öppna en ketchup flaska golvet fylldes snabbt av danssugna människor.


Kenny sjunger.Anders spelar och sjunger.Kjetil trummar på och sjunger.
Danspubliken.Danspubliken.Danspubliken.

Kenny som står längst fram hälsade alla välkomna till vad han trodde skulle bli en trevlig danskväll tillsammans. Applåder direkt eller nja det var mest jag som applåderade för det hör till då man är ute på dans ta sig tid och ge orkestern en applåd. Men de andra i publiken vaknade snart till och applåderade även dom. Blanda och ge var ordet för kvällen så lite lugnare på nästa dans såklart nu höll alla om varandra hårt men ömt och gled runt till ljuvliga toner. Kjetil bakom trummorna stolt norrman som han är från börja sjöng en av mina absoluta favoritlåtar som Streaplers spelar ” En slant till trikken hejm” Han har en stark personlig sångröst som är så juten att sjunga de lugna fina låtar som Streaplers har på sin repertoar sedan de låtar på Norska är ju givet att han sjunger. Men han delar på sången underkvällen för även Kenny Samuelsson och Anders Larsson bakom sina keybords tar ton under kvällen det ger så bra variation och bredd i det musikaliska utförandet. Många gamla skivlåtar från sjuttio talet varvat med några nya låtar gör Streaplers till ett av de allra bästa banden någonsin. De har en stor katalog att ösa och hämta material ifrån till sina danskvällar. Mera fart vänta lite kommer och sätter riktigt fart på alla som kommit till hotell Gustaf Fröding denna fredagskväll. Ser en del bekanta ansikten i publiken som brukar vara i Forshaga och dansa. En gemensam vän till mig och broder Håkan Olsson som trummar på i Holidays uppenbarar sig på dansgolvet och ger bilden av att dansbandsmusiker faktiskt kan dansa. En stund senare ser jag den gamle vikingen Erik Lihm sväva fram över golvet inte bara duktig som musiker utan även som mästerkock. I tv programmet hav åtta hos mig fick han visa sina färdigheter i köket och det gjorde han med den äran. En ny låt tog sin början en låt som kommer med på deras nya platta som ska släppas i mars. Nu var det dags för kvällens första paus och en del passade på att gå till baren och förfriska sig med något gott andra tog det bara lugnt.


Henrik spelar gitarr.Kjetil sjunger och spelar trummor.Håkan basade på hela kvällen.
Jag dricker kaffe.Kenny rockar loss.Jag och broder med Streaplers.
Streaplers med Erik Lihm.Håkan rockar loss.Jag utanför hotellet.

En stund senare stod dom åter på scenen och sparka igång kvällen igen. Fart och fullt drag på dansgolvet blev det direkt. Jukebox och oj så det svänger känner direkt att benet rör på sig på mig det är svårt att stå stilla. Givetvis kommer främling under kvällens gång ingen danskväll utan främling brukar jag tänka.  Det är den mest spelade låten av alla bland dansbanden finns nog inget dansband som inte spelat främling under en danskväll. Det märktes att denna låt var omtyckt för många som dansade förbi sjöng med i låten. Snabbt skiftade dom om till nästa låt och åter lite fart nu var det Anders bakom sina keybords som sjöng Mary Ann det är så himla gott driv i denna låt och ett tryck som får få att vara stilla oavsett om man dansar eller inte så rör sig benen och foten stampar i takt. Nu var det trångt på dansgolvet såg den del kända ansikten dansa förbi där jag stod och diggade till Streaplers sköna sväng och låtar. Finns det nån annan där än jag och änglasjäl är två så otroligt vackra låtar. Det bjöds på en hel del låtar från deras nya skiva som ska komma i mars och det låter riktigt bra om det. Henrik som den lysande duktige gitarrist han är tog fram en mandolin och spelade på den det har jag aldrig förut sett någon göra. Så agerar en äkta proffsmusiker och spelman. Sista pausen för kvällen och en del skyndar åter till baren för att svalka sig med något gott. Själv tog jag mig en kopp kaffe till och njöt av stämningen denna kväll. Efter en kort paus var grabbarna åter på scenen och drog igång sista delen av denna danskväll. Broderland en vacker låt som kommer att komma på Streaplers nya skiva sjöng Kjetil och Kenny tillsammans. Min favoritlåt ”Ljus och värme” Sjöng Kjetil på norska och det är en låt jag gillat i väldigt många år. Åge Alexandersson skrev låten 1984 sedan blev det en väldigt stor hits i främst Sverige men även i Norge. Håkan kände sig riktigt nöjd där han stod på sin kant och basade på under hela kvällen. Sjuttiotvå veckor på Svensktoppen låg Streaplers med låten som Peter Grundström skrev ” Till min kära ” Det är en låt där folk tagit texten till sitt inre den berör och den sjunger Kjetil med sån total inlevelse och känsla i rösten. Tårar små tårar är en fin låt från sjuttiotalet och då kom en liten ängel eller något sådant hette låten kom också under kvällen. Nu började man så sakta när asig slutet nu är det bara upploppet kvar av denna fina danskväll. Det skulle komma ett par snabba sköna låtar som fick avsluta allting publiken applåderade och ville ha mera så det kom ett extranummer. Stannade kvar och pratade lite med grabbarna och tackade sedan för oss och styrde bilen hemåt och för Streaplers var det dags att börja packa ner lite för att sedan sova och dagen efter rulla vidare mot nästa spelning. Vill genom bloggen sända ett stort varmt tack till Kenny, Håkan, Kjetil, Anders samt Henrik för denna fina kväll med så mycket sköna låtar. Dom kan skapa och forma en ljudbild som ingen annan dom har verkligen profilerat en egen stil. Även ett tack till arrangörerna och den trevliga personalen som alltid är så trevliga då man kommer dit till hotell Gustaf Fröding..

Fridens Mikael.

Kommentera här: