En tur till Karlstad och båt tur ”Karlstad runt”

Karlstad.

Först inleddes dagen med begravning det är aldrig roligt med en begravning men det är något vi alla förr eller senare måste gå igenom. Men begravning jag var på var så otroligt vacker och fin med fantastisk fin sång och väl valda melodier. Efter begravningen var vi ute och käkade lunch vilket kändes skönt. Åkte sedan hem och vilade innan jag ringde broder och frågade vad han gjorde och efter lite snack så hade jag ringt och bokat två biljetter i Karlstad att åka en båt tur ”karlstad runt” En båt tur runt Karlstad. Sagt och gjort jag hämtade broder efter att jag gjort mig klar hemma sedan for vi iväg mot Karlstad. När jag svängde ut på E-18 var solen och vädret med oss. Va skönt tänkte jag detta kommer bli en fin båt tur i en stad som är så otroligt fin och som inbjuder och har så mycket intressant både kultur, natur och historia.

Sluss cafét.

Här köpte vi biljetterna.

Karlstad.

Jag i Karlstad.

Karlstads domkyrka.

Stora torget med frihetsgudinnan.

Jag och Gustaf Fröding.

Karlstad.

När vi styrde in i Karlstad såg jag oroligt på himlen att det blev allt mörkare och mörkare men intalade mig att sola alltid skiner i Karlstad. Parkerade bilen och gick direkt för att både lösa ut och betala biljetterna för de skulle hämtas innan halv fem. Efter att vi hämtat dom tog vi en promenad in till stan för att fixa lite små saker båten skulle inte gå förrän halv sju och dit var det nästan tre timmar så vi hade gott om tid på oss. Det är så fint att bara knalla runt i Karlstad och kika i affärer och titta på allt det andra som finns där. Tog även en tur till bustationen för att hämta lite tidtabeller över bussarna i Värmland innan vi åter gick in mot stan och nu var jag sugen på en glass. Jag sneglade upp mot himlen och såg att molnen hade dragit ihop sig det blev allt märkare och nu var det bara en tidsfråga innan det skulle smälla loss och börja regna. En stund efter att vi gått in på Timmys så small det till jäklar i min låda minst 3- 4 rejäla smällar sedan var det som någon öppnade eller drog undan skynket för det fullkomligt vräkte ner. Det regnade rejält och det där med att sola alltid skiner i Karlstad kändes mer som en myt nu.

Karlstad.

Jag äter glass.

Regn.

Det regnar.

En båt glider fram.

Karlstad.

I båten.

Gamla stenbron.

Karlstad CCC.

 

Vi gjorde oss ingen brådska att äta upp glassen då det regnade så ute vi satt och väntade lite såg att det avtog lite, lite grann. Då bestämde vi oss för att gå mot båten vi båda var fast beslutna att åka båten vilket väder det än skulle vara. Regnet hade avtagit lite grann och solen gjorde ett försök att spricka fram bakom molnen. När vi så kom fram till platsen därifrån båten skulle gå ifrån vid sluss cafét så hade solen trängt igenom och det hade slutat regna som en skänk från ovan tänkte jag. Vi fick klartecken att kliva ombord på båten och det var ganska blött på sätena men det fanns tidningar och trasor att torka rent med schysst dagens Värmlands folkblad upptäckte jag. Båten lade ut och nu hade vi en mycket fin båt tur framför oss och ju mer vi kom framåt ju mer sprack det upp och solen lyckades tränga och få bort det mörkaste molnen på himlen. Jag satt med broder och bara nöjt av denna otroligt fina båttur och naturen Karlstad är en mycket fin stad. Vi styrde ut och förbi Carlstad conference center där det bjuds på konserter och andra evenemang och konferenser. Såg gamla stenbron innan båten åkte vidare under broar förbi byggnader.

Solnedgång.

Karlstad.

Karlstad.

Värmlands teatern.

Vy mot stadshotellet.

Karlstad.

Jakobsbergsbron.

 

Passerade det gamla danspalatset och dansrestaurangen Sandgrund som nu byggts om till ett museum för den duktige konstnären Lars Lerin. En av nordens största konstnärer då det gäller att måla i akvarell. Färden gick in mot stan igen och förbi platsen där Selma Lagerlöf sedan mot Romstad en fin stadsdel i Karlstad där en del av husen låg precis vid vattnet. Solen hade kommit fram och värmde så skönt där jag i båten satt under hela resan var det en guide som pratade och berättade om olika platser byggnader och ställen. Den var förinspelad men ändå bra så man fick sig en liten historielektion samtidigt. Mariebergsskogen skymtade jag Orrholmen innan båten åkte mot inre hamnen och nu fick vi se väldigt fina hus med en fantastisk utsikt jag tänkte att där skulle man bo. Men i samma stund påminde min broder mig att hyran är nog rätt så fin där så jag lade ner den tanken direkt då. Båten gled vidare och vi fick både se och uppleva så mycket fint under resans gång. Det slog mig en tanke vad mycket fint Karlstad har att erbjuda och visa upp. Började så sakta komma in till slutstationen där båten skulle lägga till. Detta var och blev en fin minnesvärd båt tur Karlstad runt som visade sig från sin bästa sida. Tack till broder för en trevlig resa tillsammans vad vore livet utan dig.

Orrholmen.

Jag njuter av båt turen.

Karlstad.

Mastar.

Gammal träbåt.

Inre hamnen.

Inre hamnen.

Nöjesfabriken.

Båten lägger till.

Jag framför båten.

Jag i Karlstad.

Herrhagsskolan.

Jag gympar.

Jag äter pizza.

 

Fridens Mikael.

Kommentera här: