Wizex berörde, värmde och gladde med sin dansmusik på torget i Filipstad!

 

 

Många dansband och band finns det men inte så många som är så genommusikaliska som Wizex förstå mig rätt detta är ingen pik eller så till andra band. Alla är duktiga var och en på sitt sätt men Wizex är för mig ett av Sveriges musikaliska dansband. Det tar musiken till en ny nivå och sedan har dom musik nestorn professorn geniet Eric Iversen som är en mästare på att plocka fram låtar skriva och arrangera. Han tillsammans med dom andra i Wizex klär av en låt naken sedan vizexar dom till den klär på den och gör det till något helt eget och unikt. Wizex är ett dansband från Skåne som i år funnits i imponerade fyrtio år och genom alla år varit ett av Sveriges största och populäraste dansorkestrar. Dom har också personifierat sig med en egen stil. Det gör att man direkt känner igen och hör att det är Wizex.

 
 

 

Då min broder Markus som ofta alltid är med mig ute var på semester så ville jag inte åka ensam. Så jag ringde min fina vän Carina som jag känt sedan jag var liten det är en av de finaste vänner man kan ha. Hon blev så glad då jag ringde och ville gärna följa med mig vi bestämde tid och sade hej då. Jag fixade lite hemma lagade mat och åt innan jag gjorde mig klar duschade bytte om och klädde upp mig som jag alltid brukar göra fick bli blåa byxor och en fin blå skjorta. Nu var jag redo att än en gång styra upp till Filipstad denna fina småstad i Östra Värmland. Det är en stad jag gillar där gick jag också mitt andra och sista år på gymnasiet. Vägen till Filipstad är inte så kul att köra men det funkar.

 
 

 

Kom fram i god tid innan dansen skulle ta sin början klockan åtta. Så vi gick runt och kikade lite i Filipstad jag och min vän. Det tråkiga och hemska var att vi satte oss ner lugnt och stilla för att snacka lite då en kille om på en motorcykel. Han vinglade till och for i backen och vi båda såg direkt att han var full. Han kravlade sig upp och motorcykeln med innan han körde iväg en meter och föll igen då kom en kille fram och bad han kliva av för han var full. En herre bredvid oss ringde polisen som var där inom några minuter det slutade med att de tog killen med sig. Jag förstår inte varför folk ska dricka alkohol och sedan köra bil eller om i detta fallet motorcykel. Det är lika hemskt varje gång ta körkortet ifrån dom på flera år så kanske de kan lära sig något.

 
 

 

Solen gassade och stekte på rätt så rejält men det var så underbart härligt. Jag satt och njöt gick en kort sväng för att ta lite bilder. Nu var det en halvtimme kvar så vi gick och köpte oss fika bjöd min vän Carina på en kopp kaffe samt en smörgås. Så skönt att sitta ute och fika. Lite innan åtta kom grabbarna och Fina Anna Sköld som sjunger i Wizex på scenen vilken kväll vi nu hade framför oss. En trevig herre från Filipstads samverkan var uppe som han alltid är och pratade lite berättade lite vad som är på gäng och hur glada dom är att få hälsa Wizex tillbaka till Filipstad. Applåder och jubel så räknade Allan in till första dansen ”Tycker om dig” Sjöng Anna så vackert hon berör så mycket med sin fina sång. Sedan tog Thomas Lindberg över sången och sjöng en fin sextio talare. Kvällen var så igång Eric Iversen Wizex musikaliska geni hälsade alla välkomna talade om hur glada dom var att vara tillbaka och spela här och vilket fin dag det varit. Han berättade att lite senare skulle Lars Sigfridsson som varit med i Lasse Stefanz komma upp och gästsjunga med dom.

 
 

 

Lite fart så var det igång på allvar. Det bjöds så många härliga gamla Wizex låtar lite nyare och en stor dos gamla låtar från femtio sextio talet. Det strömmade till lite mer folk så alla satt tydligen inte och såg damernas EM semifinal i fotbollen. Lite fart och en gamla Wizex dänga kom det nu jag längtar ut eller något sådant hette den. Anna och Thomas har an fantastisk personkemi emellan sig när de uppträder det är så stort att se dom vilket samspel och energi. Allt sitter klockrent. Det är två av de grymmaste och finaste människor jag sett tillsammans på en scen och även duktigaste. Anna sjöng en låt som berörde så mycket och jag rös till i kroppen. Tommy denna man som varit med sedan Wizex började med uppehåll för några år  blåste till i sin sax så det hördes över hela Filipstad. Anna sjöng Mjölnarens Irene en av de största låtarna.

 
 

 

Nu började vi gå mot kvällens paus och Eric talade om för publiken att de om en stund skulle komma tillbaka då med en gästartist nämligen Lasse Sigfridsson. Och direkt efter pausen Wizex några låtar innan det var dags för Lasse att äntra scenen. Han gjorde det till stort jubel och fick genast med sig publiken som trallvänligt sjöng med i låtarna han spelade. Han har gjort det rätta att stå på egna ben med sin solokarriär och vilka låtar och skivor han gjort. Han sjöng och publiken dansade loss innan han var klar avslutade han med att sjunga min favoritlåt ”Främling”. Det är riktigt stort att höra Lasse sjunga främling och publiken hjälpte till så det blev rena allsången såg på Lasse hur mycket han njöt där uppe på scenen. Jag sitter där nere i tältet och signera sälja mina skivor sade Lasse. Jag gick dit så han signerade sin skiva.  Wizex spelade sista halvtimman som återstod av kvällen men icke publiken ville ha mer och de bjöd på ett par extranummer och allt avslutades med ett härligt sommarmedley på en massa låtar. Applåder visslingar och rop i mängder. Jag och min vän var riktigt nöjda med kvällen vilken kväll denna kväll har berört oss båda så mycket. Tack till Wizex återigen en kanonkväll tack till Lasse Sigfridsson vilken sångare. Slutligen hela Filipstad ingen nämnd ingen glömd. Nöjda rullade vi sakta hemåt i natten. P:S köp gärna Wizex senaste Simsalabim och Lasses nya En gång till. I Höst firar Wizex 40 år med en platta där man plockat fram gamla Wizex låtar gjort nya arrangemang + lite andra låtar. Angela som driver den utmärkta sidan Danslogen.se var där tillsammans med sin man hon filmade på några låtar. Bra då mina ej blev något bra.

 

Fridens Mikael.

Kommentera här: