Excess kom med solsken och bjöd på en dynamisk grym danskväll på Kristinehamns KCC!

Nu har jag det stora nöjet, glädjen och äran att för första gången men självklart inte sista gången skriva tv stjärnorna Excess i min blogg. För det är just va dom har blivit för att förklara mig så har dom nu i Bingolotto en dansbandstävling där vinnande band vinner ett skivkontrakt. Och en söndag den 21:a tror jag det var så var det dansbandet Excess tur att vara med och tävla. Jag fixade till det och bjöd hem min broder på middag som bestod i klyftpotatis, lövbit, och en god sås till det fint ska det vara då våran goda vänner i dansbandet Excess är med och tävlar. Vi var spända och förväntansfulla och minst lika spända var ju Excess såklart med den alltid så fantastiskt vackra skönsjungande tjejen Therese Sundahl i spetsen. Hennes charm och utstrålning är som en tussilago som nyss vaknat upp från sin vintersömn och slagit ut i all sin glans. Bra gick det i tävlingen så bra att dom gick vidare till semifinalen gissa om jag och broder jublade här hemma. Vi buggade så vi fick byta skjorta efter halva låten. Vilket framträdande detta var något av det grymmaste jag sett dom gick in ägde hela studion och jag tror att självaste programledaren Janne Bylund ville upp och stuffa på dansgolvet.

 

Vi blev jätteglada för Excess skull jag och min broder. 1992 startades detta dansband allt sedan dess har de slitit och kämpat på och kommit dit där dom är idag. Jag vill lyfta på hatten buga bocka ödmjukt jag unnar detta bandet all framgång och speciellt Mårten som varit med sedan starten Maestro som han kallas för. Hasse har även han varit med länge i Excess. Nina Fyhr heter en trevlig tjej i Kristinehamn där jag bor hon är arrangör och anordnar danskvällar på Kristinehamns Konferencecenter. Denna söndag var det så dags för Excess med sångerskan Therese Sundahl att gästa min stad Kristinehamn och bjuda upp till dans. Jag hade sett fram emot detta så länge för tyvärr träffar inte vi Therese och grabbarna så ofta på grund av att de spelar lite för långt bort i förhållande till jag bor. Vädret var strålande och med danskvällen till Bengt Hennings i färskt minne slog jag mig ner hemma på min balkong för att njuta en stund och även få i mig lite mat.  Sedan var det dags att göra sig klar för dansen.

 

Skulle gå ner tidigare för att träffa Thessan och snacka lite med grabbarna. Och verkligen lyx inte var dag man kan cykla till danskvällen det har nog aldrig hänt mig förut. För många, många år sedan upptäckte jag och började jag lära känna denna tjej från Jönköping Therese Sundahl hon hade då som nu en otroligt charm en röst som man blir alldeles varm inombords av att höra och ett leende som är något av det finaste på en dansbandscen. När jag kom fram till Konferencecenter så var Excess i full gång med att ställa in ljudet och testa repa och köra igenom lite låtar. Jag smög in utan att de först såg något men sedan utbröt ett stort kramkalas. Min broder kom lite senare ner efter att ha varit på möte. Arrangören Nina frågade om vi hade lust att hjälpa henne så slapp vi betala entrén självklart så ställde vi upp och hjälpte till. Vi flyttade o körde undan bord och ställde fram allt så det skulle vara färdigt sen tills dansen skulle ta sin början.

 

Grabbarna och Therese gick iväg och fick i sig lite mat och göra sig redo byta om inför danskvällen. Det kom lite folk och en del som jag kände vilket alltid är trevligt och kul. Klockan sju gick Excess på scenen en sista koll så vrålade Andreas till bakom sina trummor det var en härligt glad spelevink. Lite halvlugnt startade dom denna danskväll och dansparen gled ut på dansgolvet. Det blev ett rejält tryck direkt och ett drag utan dess like för när första låten var slut utbröt världens jubel bland publiken och applåder som var ovationsartade. Therese såg väldigt rörd och lite tagen ut. En ny dans tog sin början lite snabbare fart denna gång och dansgolvet fylldes igen. Det bästa med detta ställe är att alla som kommer hit de kommer hit för att dansa och det är dom så grymt duktiga på. Therese sångröst är så vacker och fin och den berör och värmer hela mitt hjärta hon är så otroligt duktig med allt hon tar sig för och gör. Mårten sjunger också medan resten av grabbarna körar det kom en Refreshments låt och nu svängde det överallt jag stod och stampade foten i golvet och diggade för detta är ett av mina favoritband.

 

Pratade med broder om hur det gått för vårt fotbollslag IFK Ölme och jublet visste inga gränser då jag fick fram slutresultatet att de vunnit med 3-4. Vi jublade och hoppade så alla började undra vad som hänt med oss två bröder. Therese tog åter ton i en lugn fin låt och det gick ett sus genom publiken. Vilken vacker stämma jag fällde en liten tår för mig själv detta var en stor stund. Gång på gång vrålade Andreas bakom trummorna till och räknade in till en ny dans. Klockan gick sin väg och vi var framme vid kvällens paus nu skulle det smaka gott med kaffe. Efter denna trevliga paus där vi satt och snackade med en kille som satt i rullstol så stod dom där stjärnorna på scenen. En två så dundrade allt igång igen. Hasse lät sina fingrar flinkt glida över halsen på basen. Dags för en lugn fin låt igen I swear och detta var vackert. Therese gick fram och greppade micken och sjöng så vackert så alla stannade till för en kort stund och bara njöt. Hon har inte bara en gudomligt fin sångröst utan även de snyggaste benen jag sett på en flicka eller några av dom. Vincent satte sig ner och spelade lite pedal steel tror det heter så mycket finstämt och vackert.

 

Så kom då låten som de tävlade med i Bingolottos dansbandstävling ” There´s a Guy Works Down the Chip Shop Swears He´s Elivis” Och oj vilket drag på publiken MAGISKT alla bara vrålade och klappade i händerna. Mårten fann inte orden underbart en söndagskväll JA Värmlänningar kan rocka och bjuda på sig själva sedan släppa loss på ett danskväll. Nina som är arrangör kom upp på scenen och hade dragning på lotteriet och visade upp en tavla med en Sverigekarta på. Det roliga är en grej jag aldrig varit med om att någon annan arrangör gör. Dansgästerna sätter på kartan en nål på den plats dom kommer eller bor på. Och det var en del långväga gäster Vaggeryd till Excess stora jubel och glädje. Mårten sjöng och Andreas bankade skinn. Vincent fyllde dagen till ära år så publiken klämde i och sjöng för honom. Nu började vi närma oss slutet på detta fina härliga danskväll. Therese tog tag i micken och med sammanbiten röst tackade hon publiken för en fantastisk kväll med en sådan go stämning och ett jäkla drag. Det bjöds på så lugna fina låtar och jag fick åter en tanke vilken sångerska hon är jag ångrar aldrig att jag lärde känna denna fina jordnära tjej. Men var det slut nej, nej, nej publiken klappade våldsamt och skrek efter mera och mer kom det sedan var det slut eller. Nej publiken klappade och skrek ännu högre och gav sig inte det kom ytterligare ett extranummer. Oj, oj, oj vilken kväll Excess levererat och bjudit på och två extranummer en söndagskväll på en danskväll i Kristinehamn inte illa.

 

Publiken kom fram ganska många och tackade Excess en rolig grej var en äldre herre som vrålade ” Fy fan vad bra ni är ” Mårten var snabb med en replik säg det en gång till det kom igen och många som ropade att Excess var så bra och vilken sångerska hon är Therese. Vi stannade kvar medan de packade ihop Therese kom ut med tårta som de ätit för att fira Vincent. Nu när jag börjat träna på gym så äter jag tårta väldigt sällan nu men för Vincent kan vi allt äta mycket o allt. Det var många glada skratt och tillrop. När så allt var inne i bussen så tackade vi för oss kramade Therese och lovade att dyka upp snart igen så det inte dröjer så länge mellan gångerna vi ses och träffar Excess. OCH NI glöm INTE att ringa och rösta på dom i Bingolotto nu främst i semifinalen på väg mot finalen. En extra kram såklart till Nina för den hon är för det fina arbete hon gör. Då jag inte filmade något så lägger jag in två gamla filmer från deras senaste besök här i Kristinehamn så ni får höra hur det låter.

 

Fridens Mikael.

   

Kommentera här: