Midsommardagen en tur till Segmon Folkets park o dans till Holidays och Extas!

 

Midsommardagen kommer självklart dagen efter midsommarafton. Dagen då många kanske ligger hemma med lite huvudvärk efter gårdagskvällens firande eller så mår man som jag prima och känner sig glad över en ny dag. Denna midsommardag var det dags för en nonstop dans i fint belägna Segmons Folkets park skulle Holidays orkester och Extas bjuda upp till dans. Segmon är ett ställe en plats en park jag aldrig tidigare besökt så det skulle bli extra kul att styra bilen dit för denna danskväll med dessa två band. Holidays har jag vid ett flertal gånger förut lyssnat och dansat till men Extas skulle för mig bli ett nytt möte ett spännande som jag såg fram emot. Det är kul att ge nya band chansen ge chans åka ut och lyssna in sig på dansband som man inte hört förut eller kanske bara på skiva. At lyssna på en cd skiva jämfört med att åka ut och höra ett dansband live är två helt skilda saker.

 
 

 

Lagade mat hemma och vilade lite innan jag skjutsade iväg mor, ar och broder som skulle åka med buss till Gunnarskog där Fernandoz skulle spela för de funktionshindrade gratis på eftermiddagen och någon timme in på kvällen. Väldigt beundransvärt och fint må jag säga. Åkte hem grejade och strök byxorna skjortan och valde kläderna för kvällen duschade och gjorde mig klar. Nu var jag så redo att fara iväg Segmon här kommer jag. Styrde ut på E-18 och började rulla mot Karlstad. Fin väg lite trafik så det rullade på ganska lätt genom Karlstad mot Segmon. Jag gjorde en liten felbedömning så jag körde fel en kort bit men vände snabbt då jag insåg att jag kört fel. En stund senare såg jag nämligen skylten med namnet Semon 3 kilometer på stannade till gjorde en kort liten videohälsning därifrån innan jag körde sista biten och rullade in framför parken och parkerade bilen.

 
 

 

Oj vilket vackert både mysigt och fint ställe det var folkets hus låg där och runt omkring så även folkets park och paviljongen där de skulle spela. Grabbarna i Holidays blev riktigt glada av att se mig då jag steg in i deras turnébuss och hälsade på dom. Nu var jag så taggad och laddad för denna afton. Hälsade en stund senare på Extas som skulle spela nonstop med Holidays och deras sångare Christian. Träffade på en del andra som jag kände där. Holidays skulle inleda denna kväll och smög igång första dansen lugnt. Direkt fylldes dansgolvet men det blev en liten kort paus direkt för de var tvungna att sopa dansgolvet från lite skräp så där inte var så halt. Så var dansen åter igång och det buggades hej vilt och tjoades. En god stämning direkt. En låt bytte plats med en annan och publiken dansade på. Nu var så tiden inne att skifta band på scenen. Jag stod och väntade ivrigt och spänt på att få höra Extas för första gången. Min första tanke var jäklar vad tajt och bra det låter en go ljudbild. När jag såg på Christian Haraldsson som deras sångare heter förde det mig att tänka på en viss Daniel Wahlström eller rent av Magnus Carlsson.

 
 

 

I goda vänner lag kom likaså En runda i baren och det dansades hej vilt då Extas spelade. Det var en stor positiv överraskning för mig för att vara första gången jag lyssnar på dom så tänkte jag vilket härligt band att spela. Dessutom gör dom det så grymt bra. She so good en grymt skön bugglåt och det var ös både på scenen och bland publiken. Extas är ett band på stark frammarsch med sin fräsch mogna dansmusik. Vi ska lämna över scenen till Holidays ge dom en stor applåd och vi tackat Extas med en rejäl applåd. Vänta lite drog igång och nu hade även min kompis från Uddevalla Jessica kommit även hennes mamma o pappa. Det var så fint att se henne bugga och undan gick det. Själv valde jag att fota för glatta livet. En hel del Fernandoz och Vikingarna låtar bjöd Björn och grabbarna i Holidays på. Jag gick upp med min vän Jessica för att dansa precis som Christian så säkert så fint sjöng Barbados hit låt Se mig efter den en av mina absoluta favoritlåtar Österäng. Jag rös till så fint framfört rejäla applåder för detta stycke. Dansen fortsatte och orkestrarna växlade på scenen allt medan publiken dansade på för fullt.

 
 

 

Jag blev hungrig och gick in till min glädje sålde dom pytt i panna med stekt ägg så gott det fick det bli. Innan jag var redo att dansa vidare. Jennifer gick av farten likaså Aj, aj , aj en gammal klassiker med Schytts. Segmon rockar Segmon levererar ropade Christian i micken ut till publiken Mary Ann ja ingen danskväll utan ett par sköna Streaplers låtar. Såg en kille bugga med två flickor samtidigt. Trumm, trumm Håkan i Holidays bankade på och Björn var överallt Michael stod så tryggt med sin sax och bara öste på. Klockan tiden går fort då man har kul det återstod inte mycket av denna fina danskväll. Extas gick på scenen och bjöd på Gyllene Tiders Flickan i en Cole porter sång. Mot slutet körde de växelvis och publiken var med det buggades det kramades om vart annat. Nu var så slutet framme och bandet skulle spela upp till sista dansen men publiken ville ha mera så de klappade hej vilt i händerna. Ja , ja vi kör en till svarade Christian sedan avslutade Holidays allt med fina Vem ska älska dig sen. Hans Jönsson sjunger så fint i Holidays likaså Björn. Sammanfattningsvis kan jag säga att Extas imponerade stort på mig nu kan vi snacka framtid. Håller dom i detta spelandet så ligger vägen krattad för dom. Holidays var som vanligt grymt bra detta band går från klarhet till klarhet. En härlig kväll i en äkta genuin folkpark ute i skogen det är tydligen dit man ska åka för att få uppleva en sådan här kväll. Snackade lite med bägge banden tackade sen ordentligt för mig och började så sakta styra bilen hemåt. Tack även till all personal som gjorde kvällen så fin. Ja jag längtar redan tills nästa  år.

 

Fridens Mikael.

Kommentera här: