Mariestad – Stora folkparksdansen 2017

 
 

Så har det åter gått ett år sedan orkestrarna tog det sista ackordet, spelade sista låten på förra årets lyckade festival Stora folkparksdansen i Mariestad.  Denna dansfestival som såg dagens ljus 2010 startades av ”Folkparkerna i väst” Det är ett antal arrangörer som tillsammans arrangerar denna dansfestival. Av många kallas den för ”Lilla Malung” det är en festival som allt sedan starten blivit ett begrepp och det är en helg jag och min broder bara längtar till. Första året åkte vi dit men samtidigt hade vi innan främst på våra egna bloggar och övriga sociala medier gjort väldigt mycket reklam för festivalen vilket arrangörerna såg och tänkte dessa bröder ska vi knyta till oss och använda oss av. Sedan dess är jag och broder med på ett hörn i form av ”Pr-byrån” som de så fint döpte oss till. Vi hjälper till med marknadsföringen gör reklam för festivalen vi sköter också om hemsidan samt facebook sidan. Att arrangera en dansbands festival är en ganska stor grej men här i Mariestad går folkparkerna i väst ihop och gör detta tillsammans. Varje år är det som man brukar säga vi ror båten i land.

 
 

Efter flera månader av planering , möten och förberedelser sedan en enorm marknadsföring så var så helgen och stunden kommen för festivalen. Jag och broder hade ganska länge jobbat mycket med reklamen för festivalen intervjuat alla banden sedan en rad massa andra personer kommunalrådet bland annat. Nu var det så dags att bege sig till Mariestad. Hade packat ner allt som skulle med på resan. En sista koll allt var med då kunde jag lägga mig på onsdagskvällen och sova riktigt gott. Unnade mig lite sovmorgon tills klockan nio innan jag steg upp för att äta en rejäl stärkande frukost.

 
 
 

Sedan bar det iväg för att hämta broder på hans jobb han jobbade idag men jag hade tagit semester. Hem och hämta hans bagage och packning. Tanka sedan var i på rull mot Mariestad en väg jag åkt många gånger. Smidigt och fint gick färden och resan ner. In i Mariestad svängde jag och styrde fram till hotellet där vi skulle bo. Vänerporten stod att läsa på en skylt perfekt vi är framme tänkte jag. Packade ur bilen med vårt bagage och begav oss mot hotellet de var så fint där inne var min första tanke. Första gången vi skulle bo där inne.

 
 

Upp på rummet sedan slog jag mig ner i sängen direkt en kort vila blev det innan det var dags att byta om göra sig redo. Vi skulle bort till parken Karlsholme folkets park som är en av Sveriges absolut vackraste folkparker. Där skulle vi alla tillsammans grilla ta några öl umgås och ha trevligt tillsammans. Dessutom skulle jag och broder leda ett musikquiz som vi satt ihop md bara dansbands orkestrar och låtar. Gott med grillat och en kall Mariestads öl. Sedan körde vi igång vårt quiz och det var en del kluriga med fyrtio poäng totalt kunde man få. Tror det vinnande laget fick 26 poäng typ eller ja säg runt trettio vilket är bra gjort. Det var så mysigt och skönt sitta ner och snacka med alla andra. Jag och broder fick mycket beröm för allt jobb vi lagt ner med festivalen när det gäller reklam och övrigt.

 
 

Glada och nöjda vandrade vi tillbaka till hotellet för att sova. Och gott somnade vi trotts att det var väldigt varmt i vårt hotell rum. Nästa morgon vaknade vi med känslan att det vankades hotell frukost och gud så vi åt herre min skapare. Men gott var det korv köttbullar omelett ägg bland annat. Idag skulle vi först göra en liten runda på stan. Jag skulle in på systemet och handla en speciell öl till min bästa vän Zarah. Ja den ölen har vi sade tjejen jag frågade va bra vi återkommer svarade jag henne.  Så gick vi till ett loppis kyrkornas loppis men där fann jag inget speciellt. En kopp kaffe och en glass på Lundstedts konditori fick det bli. In på systemet och handlade ölen till min vän. Så gott nu blir Zarah glad tänkte jag. Sedan var det dags att äta mat men först gick vi till hotellet med de vi hade handlat. Pastagratäng fick det bli till lunch idag ett ställe jag aldrig ätit på förut men gott smakade det.  Sedan gick vi till hotellet och vilade en kort sväng innan det var dags att duscha och byta om för kvällens dans. Varmt, varmt var det så det fick bli en kortärmad skjorta på mig. När vi kom tillbaka till parken hade Sannex redan kommit de var i full färd med att packa upp sina instrument och utrustning. Nu var det bara väntan på de övriga banden Expanders som skulle spela ihop med Sannex. På den andra banan skulle legenderna i Flamingokvintetten och Streaplers spela tillsammans. De kom allt såsmåningom till parken de med. Stort att få skaka hand hälsa på en sån stor legendarisk sångare som Hasse Carlsson.

 
 

Det var dags på med handskarna och sedan bära in utrustningen alla lådor högtalare och annat skulle in i lokalen och sedan upp på scenen med det. Sladdar och kablar som ska dras sedan kopplas ihop. Det har de gjort så många , många gånger. Klockan smög sig sakta mot åtta på kvällen det var dags att börja spela. Mycket folk hade det kommit rejält med folk det var riktigt varmt och trångt inne på dansbanan. Dennis Jarnebrink i Flamingo Kvintetten hälsade alla välkomna vi ska inleda med en låt som heter Flickorna i Göteborg.  Det var svettigt varmt och trångt på dansgolvet. Applåderna kunde liknas med en rock galan eller en pop konsert. Ovationer oj, oj vilken publik tack sade Hasse.  På den andra banan öste Jan Åke Glavén på för fulla muggar och halsar med sitt Expanders. Det buggades hej vilt och tröjor och skjortorna var genomblöta på alla. Mariestad vrålade Jan Åke vi har jag vill presentera Sveriges bästa dansbands sångare 2017 Tony Westland. Applåderna var så kraftfulla. Mina vänner här kommer bästa polarna i Sannex. Hej på er alla så varmt så underbart Mariestad är ni redo så drog de igång.

 
 

På andra banan lämnade Flamingo över till Streaplers som möttes av stort jubel. Så drog de igång Just call me lonesome. Sen tog Kjetil vid och sjöng tre små ord bugg, bugg vart man än såg. Vilken kväll vi fick oss serverade av Streaplers. Musiken var super perfekt ikväll. Flamingo äntrade scenen igen till publikens jubel. Den gamla Nidälven drog de igång med och snabbt var dansgolvet fullpackat av dansglada människor. Värmen steg ytterligare i lokalen. Jag tog en massa bilder. Allt medan Streaplers och Flamingo turades om att spela. PÅ andra banan var det Totalt fullpackat på dansgolvet människor över allt och sådan värme. Nu ska vi dra upp farten med lite rock´n roll sade Jan Åke.  Svetten bara rann av honom men publiken njöt och gav dom stående ovationer. Är det varmt jisses Mariestad vilken afton här kommer de tillbaka världens bästa Sannex. Vi gick till café Holmen där underhöll Gunnar Wallmon en trubadur som är helt fantastisk. Mycket dansanta låtar bjöd han på vi tog oss en öl och bara njöt av hans musik och denna fina kväll.

 
 

Tillbaka in så körde Hasse Carlsson för fullt med sitt Flamingo och dansgolvet var totalt fullsmockat av dansande människor. Tyvärr avlöste Guitar boggie där fick Douglas Möller visa vilken mäster gitarrist han är. Grabbarna från Streaplers Per och Henrik hängde på och spelade. Stående ovationer från publiken de ville aldrig sluta applådera. Denna kväll både var och är magnifik. Det var dags att bjuda på spela upp till sista dansen. Så gjorde även Sannex och Expanders. Men publiken ville ha mera de klappade och skanderade en gång till. Tusen tack underbara ni jag är så djupt rörd sade Jan Åke till publiken. En gång till en gång till Tony drog igång en country dänga och publiken bara hängde på. Så var det över jag gick fram och tackade ta du våra skivor sade Jan Åke jag fick två skivor av Expanders, stort tack för det. Nu återstod att börja packa ihop vi gick ner snackade lite med Streaplers och Flamingo allt medan de packade ihop sina grejer. Vi tackade för oss och vandrade åter till hotellet vilken kväll vi fått. Jag är så lycklig Flamingokvintetten mina stora idoler i Streaplers sedan Sannex och underbara Expanders. Gott somnade jag för att nästa morgon åter trycka i mig en massa god hotell frukost. Efter hotell frukosten var det åter dags att bege sig ner till stan. Dansare på stan där de skulle dansa på gatorna sedan dansband på stan där skulle flertalet av band som ska spela på kvällen uppträda på torget. Det var många som redan hade samlats på troget så anlände casanovas med Henrik Sethsson i spetsen redo att börja rodda och göra klart på torget på scenen där. Bosse och hans fru Lilly dök upp hej på er grabbar hur är läget vi hade suttit och ätit frukost tillsammans med dom mycket trevligt var det. Janne dök också upp allt under kontroll grabbar ja bara fint svarade vi. Sedan kom de en efter en och rullade in på torget.  Sist kom så Blender nu var alla på plats på torget.

 
 

Klockan slog ett och Göran förklarade banan hur de skulle dansa. Bosse var redo med sin bil så drog de iväg så fräckt att se när de dansar på gatorna. En bana runt sedan tillbaka till torget. Där steg Henrik Sethsson upp och möttes av stort jubel från publiken. Hej på er alla Mariestad är ni redo för lite musik. Ja svarade alla i kör. Jag vill presentera våra goda vänner i Blender med årets dansbandssångerska Maria Persson de äntrade scenen först för att bjuda på några låtar. De började med en blues låt sedan var det dags att lotta ut lite kryssningar med Birka. Men innan dess steg Katti upp en av arrangörerna upp på scenen det var dags att hylla gratulera de som vunnit en Guldklave vid Guldklavegalan i Malung. Stort jubel och applåder från publiken på torget. Nu var det dags för Casanovas att sjunga och spela. Jag fick gåshud på hela kroppen när Henrik sjöng en hyllning till Sven Erik Magnusson Byns enda blondin bjöd han på. Jag fick tårar i ögonen detta var så hjärtskärande vackert.  Sean bjöd de på en ny låt Party i vår buss tror jag den heter. Donnez äntrade scenen och Micke Strömqvist fick visa varför han blivit utsedd till Årets dansbandsmusiker. Han slängde gitarren bakom ryggen och släppte loss ordentligt till publikens förtjusning. När detta på torget var över så gick vi för att äta middag. Black´n withe blev valet som smakade utsökt.

 
 

Sen gick vi till hotellet och vilade innan det var dags att göra sig klar för kvällens dans. Somnade till och sov en timme vilket var så skönt sen steg vi upp och gjorde oss färdiga. Mot parken igen och dag två av denna festival. Mycket folk hade redan kommit när vi kom fram. Allt var under kontroll kände jag detta kommer bli kanonbra. Vi hade gjort klart med banden hur de skulle spela. Så jag fick en kopp kaffe så jag blev så nöjd så. Klockan slog åtta även denna kväll och det var dags att börja spela. Lövgrens skulle inleda de har ju bytt namn från Claes Lövgrens till bara Lövgrens. Ett liv tillsammans inledde dom med. På andra banan hade maria och Blender dragit igång till publikens jubel. De bjöd på massa fartfyllda låtar och en massa fina låtar som Maria sjöng med sån otroligt värme och inlevelse. Efter en halvtimme så sade Lasse bakom trummorna vi vill hälsa välkommen till Sveriges bästa dansband Casanovas och publiken stod och klappade i takt. Mariestad är ni redo är ni på gång. Full fart från start blev det.

 
 

På den andra banan hade Lövgrens lämnat över till Donnez som tog vid och skruvade upp fart och tempot. Martin sjöng Donald drog för fullt i bälgen på sitt dragspel och Micke hoppade runt och släppte loss totalt. Det bjöds på låtar från deras nya skiva Akta dig för svärmor. Mina damer och herrar vi ska lämna över till Lövgrens så steg Claes och grabbarna på igen och bjöd på en massa härliga låtar. Andy sjöng Om himlen och Österlen så fint som bara han kan sjunga den. Donnez tog över sedan då gick vi över till andra banan där Maria stod som en ängel och sjöng så underbart vackert som bara hon kan göra. Applåder i massor fick hon av publiken. Henrik i Casanovas sjöng sedan Byns enda blondin så jag åter började gråta sanningen är den att Sven Erik Magnusson och Sven Ingvars är mina största idoler. Claes talade om för publiken att de skulle öka farten Calle skulle sjunga Gammal kärlek rostar aldrig. Sedan kom Donnez och avslutade kvällen. Klockan hade slagit ett och på andra banan avslutade Casanovas och Blender. Wow säger jag bara vilken kväll vi fått med sådan underbar musik. Vi tackade allt och alla. Stort tack själva för ett fantastiskt arbete sade alla banden till oss bröder.  Vi stannade kvar medan Lövgrens och Donnez packade ihop sedan kom Janne förbi och vi snackade lite vi alla var mycket nöjda med festivalen. Mycket folk mycket fina kommentarer och vitsord hade vi fått från alla som var där. Nöjda somnade vi på natten och vaknade dagen efter för att en sista gång äta hotell frukost. Vi bugade bockade tackade Bosse och hans trevliga fru för allt. Vi ses nästa år igen hoppas vi. Innan vi rullade hem till Kristinehamn utkämpade jag och broder en hård minigolf match som jag vann med 42-47. Stort tack till Mariestad, Folkparkerna i Väst, alla sammarbetspartners , sponsorer, alla övriga och publiken för detta år.

Fridens Mikael. 

Kommentera här: