Julen 2017 en lugn fin helg med familjen

 
 

Jag hade redan bestämt mig innan att denna jul skulle jag bara koppla av och umgås som jag alltid gör och fira med familjen. Ju äldre man blir ju mer värdesätter man gemenskapen att komma nära och samlas med far och mor och min broder att fira tillsammans. Traditionsenligt åkte jag hem dagen innan för att spela Bingolotto på uppesittarkvällen. Jag hade slagit på stort och köpt två lotter till kvällen en av vår fotbollsförening IFK Ölme och en köpte jag på COOP. Plockade ihop lite saker och åkte sedan hem för att fixa lite innan jag rullade hem till far och mor.

 
 

Mamma höll på att göra goda smörgåsar så jag hjälpte henne med det sista innan Lotta skulle ta och köra igång uppesittarkvällen. Ho hade fått tagit över efter att Ingvar Oldsberg fått sparken vilket är ledsamt tycker jag men, men vi tycker och tänker olika. Så slog klockan halv åtta och det var så dags att börja kryssa och spela. En rad gäster skulle medverka Susanne Axnér och Claes malmberg som skulle rimma sedan en rad artister skulle medverka och uppträda. Till sin sidekick och hjälp skulle Lotta ha den alltid så leende och glada Elisa Lindström. Emellan spelen och musiken satt jag och åt goda smörgåsar och bara njöt.

 
 

I bingospelen gick det sämre var ett nummer ifrån ett flertal gånger men någon vint blev det inte. Mamma däremot vann en nyårslott kul för henne. Åkte sedan hem och somnade så gott i min säng. På julaftonen vaknade jag vid halvtio vilket var skönt lite frukost så packade jag ner alla saker och styrde hemåt. Det var sju plusgrader ute och duggregnade så all julkänsla var som bortblåst. Men det skulle ändå bli trevligt och mysigt att få komma hem till far och mor och fira.

 
 

Hemma var förberedelserna i full gång med att fixa till det sista med julmaten innan det var dags att slå sig till bords och äta av all den goda julmaten. Det blev lite av varje som jag åt Janssons, korv, köttbullar, skinka, sylta och julkorv. Sedan finns det något som jag bara måste ha varje år Åsedas gräddost den är så gudomligt god. Efter all god julmat kom så julvärdarna det kändes konstigt då det i år är förinspelat men det lockade inte så mycket ville däremot se Kalle Anka. Sedan älskar jag att se Musses campingsemester den är så rolig vem är det som kör egentligen ja vem kör egentligen.

 
 

En av de finaste filmer jag vet är ”Kan du vissla Johanna” Där Bertil letar efter en morfar och där Per Oscarsson gestaltar gör en storslagen spelar insatts. Det blev kaffe efter filmen sedan skulle vi dela ut julklapparna. Till pappa hade jag gjort en almanacka med bilder från då han var liten min farbror och farmor som inte lever var även de med och så vi andra. Den blev han väldigt rörd och glad för. Till min älskade bror hade jag på jobbet gjort en jättefin mugg med Färjestad på lite konstigt kan tyckas då jag inte gillar eller håller på de men är det jul så är det. Glad blev han och glad blev också mamma för allt det fina som hon fick.  Sedan smet jag upp för att låna pappas dator och se Svensson, Svensson firar jul det är något jag bara älskar och måste se varje år. Det är lika roligt varje gång jag ser det. Efter detta så var det dags för en smörgås och lite vila innan det var så dags att klä sig och bege sig till kapellet Österviks kapell för midnattsmässan den åker vi ut på varje år.

 
 

Det var så stämningsfullt och fint när vi kom ut till kapellet. Marschaller överallt och levande ljus. Vi slog oss ner och sedan kom en tjej och berättade lite om kapellet sedan började mässan. Böner varvades med vacker sång. Den som ville fick kliva fram och ta nattvarden men vi satt lugnt kvar i bänkraden. Stilla natt fick avsluta allt och vi tackade prästen och rullade hemåt. Borstade tänderna och tog lite bilder med broder och sedan var jag väldigt glad och nöjd då jag lade ner huvudet på kudden för att sova hos mina föräldrar. Vaknade på juldagsmorgonen hos mina föräldrar och bara njöt av lite god frukost sedan lite vila i soffan innan jag tackade för allt och åkte hemåt till min lilla lägenhet.  God fortsättning på er alla.

Fridens Mikael. 

Kommentera här: