Mycket folk en varm fin kväll med Matz Rogers i Storfors Kulturhus

 

Det är något speciellt när grabbarna från Fryksdalen i Värmland närmare bestämt Sunne bjuder upp till dans. I stora skaror kommer publiken till dansställe efter danställe för att dansa till Matz Rogers. Det har med sin riktig genuina mogna dansmusik kryddad med dubbla saxofoner och Kalle Örtlunds magnifika suveräna gitarrspel blivit stora publikfavoriter hos den mogna danspubliken. Arrangören Sven och Kerstin i Storfors , ja Korpen Karlskoga de bara öser beröm över pojkarnas sätt att spela. Detta är danskvällar som man bara längtar till. Efter att jag varit och veckohandlat så styrde jag hemåt för att få i mig lite mat sedan blev det en kort vila på maten. Jag satte på alarm på mobilen för att inte riskera något men skönt var det.

 
 

Duschade och började sedan klä på mig strök skjortan och gjorde mig klar mamma ringde och sade att de åkte hemifrån nu de skulle också med på dansen. Gick ut till bussfickan där de alltid hämtar upp mig. Så var vi på väg mot Storfors vädret var så strålande fint. Fram kom vi och där stod redan en hel del bilar. Hej på er grabbar utbrast Kerstin alltid så glada att se oss bröder där. Pojkarna höll på att göra sista putsen innan det var dags att börja spela. Vi han att snacka lite innan med dom innan det var dags att börja spela. Jaha kära underbara publik Sunne pojkarna Matz Rogers står på scenen och ska bjuda upp till dans i afton. De fick en rejäl applåd från publiken innan de började spela. Tänk om en ros kunde tala tar vi först sedan kommer En silverslant för dina tankar. På någon kort sekund var dansgolvet fullpackat av dansglada människor. Lugnt gled de fram alla åt samma håll och mål. Rejäla kraftfulla applåder fick grabbarna efter första dansen. Så tog herrarna Ulf och Roger och hängde på sig sina saxofoner nu skulle de tillsammans blåsa i En silverslant för dina tankar. Det är så magnifikt så mäktigt med dubbla saxar ja blås överhuvudtaget. Kan du hålla dom orden och All världens rosor höjde upp farten.

 
 

De stod på scenen och bara njöt över att se ett fullpackat dansgolv. Ulf Gullbrand denna legend som spelat dansmusik i så många år sjöng Dina kärleksbrev och belönades med applåder. Detta är dansbandsmusik som når djupt rakt in i mitt hjärta. Lätta bubblor innan det var dags för kvällens första gammaldans en schottis klämde de i med. Det är så fint att se när de dansar gammaldans vad duktiga alla är. Tackar, tackar kära publik sade Janne bakom trummorna han sköter snacket under danskvällen. Vi ska ta det lite lugnare Sången till livet följt av Storms never last varsågoda. Jag tog fram kameran och tog lite bilder till min blogg. Däremellan njöt jag för fullt av musiken. Kalle Örtlund denne gitarr virtuos spelar gitarr så mästerligt och fantastiskt. Applåderna ville aldrig tystna efteråt. Ett äldre danspar kom fram och berömde mig för allt det fina jag skriver i min blogg för alla fina bilder jag fotograferar. Det är ord som värmer så mycket. Åter tog herrarna sina saxar och blåste för fulla muggar. Detta är något bland det största av danskvällar man kan uppleva på ett år. Lennart stod så tryggt bakom sin klaviatur och spelade då och då hängde han på sig dragspelet. Ja dags för gammalt igen en Hambo denna gång varsågoda kära publik. Ett av mina absoluta favorit dansband Curt Haagers gjorde en sån fartfyllt härlig låt Ge mej kärlek den kom i en rasande fart. En del buggade en del dansade lugnt vidare alla bara njöt. Chiquita har bland annat spelat in en svängig låt Klockorna i gamla stan. Den spelade de innan det var dags för kvällens paus. Nu går och dricker kaffe förklarade Janne för publiken vi ses om en liten stund här igen. Nu smakade kaffe och en smörgås mycket gott så gott det var. Så var halvtimmen till ända och de steg åter upp på scenen Matz Rogers ja nu har vi fått så gott fika och kaffe så nu är vi redo att åter spela.

 
 

Ulf ska få inleda med att sjunga Du läser mellan raderna Carina efter den tar vi Du gav mig livet. Och genom dörrarna strömmade dansparen ut på dansgolvet. Du gav mig livet är en låt som har en väldigt fin text låten växer enormt när Ulf och Roger blåser sax tillsammans. Det var Git och Kellys som fick en liten hit med denna låten. Applåderna var åter kraftfulla och många tusen tack , tackar det värmer vilken fantastisk publik att spela för. Lite fart ska det bli Lucky lips följt av Kom stanna kvar nu får ni bugga. Och det dansades så det stod härliga till. Jag smög undan och gjorde en liten videoblogg som jag brukar göra då jag är ute på dans. Is it wrong sedan kommer Thomegrénd 14 en melodi från Norrland förklarade Janne för publiken då kommer Kalle spela gitarr. Ja och som han spelar det är så stort så mästerligt spelat denna låten är en klar favoritlåt för mig och broder. När sista tonen klingade ut stod hela publiken och gav Kalle stående ovationer oj, oj, oj herre gud utbrast Kalle. Ja applåderna ville aldrig sluta han såg lite generad ut. Pariserpolka var nästa gammal på schemat de spelar fyra moderna sedan en gammal. Det är så dags för en riktig klassiker Nyanser sedan ska herrarna här få blåsa sax i Roses of picardy varsågoda. Våran kärlek kan verka rätt skör ibland men vi älskar varann ändå. Jag vill ge dig min morgon bara du vill ta emot den jag vill ge dig nyanser fyllt av lycka. Sjöng Roger så fint och de andra bara hängde på. Blåsa, blåsa i saxofonerna till publikens stora glädje.

 
 
 

Sven som är arrangör kom förbi mig visst låter det underbart med blås detta är bland det bästa som vi har spelades här fortsatte han. Ulf såg lite generad och tagen ut av publikens kraftfulla applåder. Janne skakade på huvudet likaså gjorde Lennart vilken underbar publik. Vi ska åter spela låtar från den där cd:n som vi släppt Nå og hele livet så räknade han in. Jag hittade rätt finns också på deras nya senaste skiva den kom också. Applåderna avlöste varandra och publiken bara njöt. Jag tog lite mer bilder medan Livet det har varit gott mot mig spelades. Varje danskväll har ett slut så även denna Ett stort tack till er underbara publik om inte ni fanns och kom på våra spelningar då skulle inte vi kunna hålla på och spelade. Vi ska spela kvällens sista dans för er Carolina moon sedan tar vi Please release me. Alla stod på dansgolvet och klappade händerna handflator slogs emot varandra. Men publiken ville ha mera de klappade och klappade. Tusen tack sade Janne ni ska få en snabbis då Ett litet hus nere i Skåne. Vi snackade lite med grabbarna och bockade innan vi for hem väldigt, väldigt nöjda och glada. Detta är en av de finaste danskvällar nånsin.

Fridens Mikael. 

Kommentera här: